בשיתוף קבוצת דוראל
בחודש יוני האחרון, באחד מימי השרב הקשים של תחילת הקיץ, קרסה מערכת החשמל באזורים רבים בארץ. צריכת החשמל המרובה, בכל חלקי הארץ, הביאה להפסקות יזומות, אזוריות, שבשיאן היו כ-300 אלף ישראלים ללא חשמל, חלקם לפרקי זמן של שעות. האירוע היה מעין פרומו לתרחישי אימים לפיהם מדינת ישראל עלולה בעתיד להתקשות באספקת כל תצרוכת החשמל השוטפת של אזרחיה.
על רקע התרחישים, נעשים מאמצים נרחבים להתאים את משק האנרגיה לתנאים החדשים והמשתנים בשטח – התחממות אקלימית, מעבר תחבורה ציבורית ופרטית לכזו המבוססת על חשמל - וגידול דמוגרפי משמעותי, שיגדיל את הצריכה ממילא. כדי להבין איך אפשר להתגבר על כל אלה, התארח באולפן ynet יקי נוימן, מנכ"ל קבוצת דוראל, חברה יזמית מובילה בתחום האנרגיה המתחדשת, אשר פועלת משנת 2007 בישראל ובעולם.

חזון וחלוציות

כשדוראל הקימו את המערכת הראשונה שלהם בארץ, אי שם ב-2008, מערכות אנרגיה מתחדשת היו עניין יקר מאד. "כשהתחלתי זה היה סוג של ויז'ן, סוג של מחשבה, סוג של היערכות", נזכר נוימן, "המערכת הראשונה שהקמנו הייתה בקצרין, בספטמבר-אוקטובר 2008. זה היה ממש מעשה חלוצי, כי בימים ההם המערכות היו מאוד יקרות וגם המחיר שהמדינה שילמה לכל קילו וואט שמייצרים היה מאוד גבוה", מספר נוימן.
2 צפייה בגלריה
יקי נוימן מנכ"ל קבוצת דוראל
יקי נוימן מנכ"ל קבוצת דוראל
יקי נוימן מנכ"ל קבוצת דוראל
(צילומי אולפן)
זו היתה בעצם נקודת הפתיחה לשוק התוסס של ימינו. "היום, כשמחיר האנרגיה הסולארית נמוך יותר מכל אלטרנטיבה, זה פשוט אינטרס של כולנו שיתחברו כמה שיותר, כי בהמשך, זה יוזיל לכולנו את החשמל".
מה שהתחיל בישראל כעניין אקולוגי ניסויי, הפך גם לעניין כלכלי אבל בעולם הלכה וגברה המודעות העולמית לצורך בתחליפי אנרגיה מתחדשת והיום נושא משבר האקלים, והתממשות התחזיות הגרועות ביותר, מחייב הערכות טכנולוגית זריזה, בעולם אבל גם בישראל.
"בישראל, כמו בישראל, תכנון לטווח ארוך בדרך כלל לוקה בחסר. משק החשמל בצורתו הנוכחית לא ידע לתת מענה לביקושים שלנו בשנים הקרובות", אומר נוימן ומסביר שגם לנו, הצרכנים, יש ציפיות לחשמל רציף וזמין, יחד עם עליית רמת החיים והצריכה בחשמל הנובעת ממנו. "לוקח הרבה מאוד זמן עד שתחנת כוח מתוכננת, ונבנית. זה יכול לקחת גם 10 שנים", הוא אומר ומשרטט מציאות עכשווית ועתידית שבה לא תהיה דרך לייצר מספיק חשמל. "מה שיכול לתת מענה למצב הזה, זאת אגירת אנרגיה", הוא אומר.

ימי המשיח: אגירת אנרגיה ובחירת ספק חשמל

"הצריכה הישראלית מאופיינת מאוד כצריכה פרטית, ולכן עיקר העומס מגיע אחר הצהריים", מסביר נוימן. "מתקנים סולאריים, מייצרים חשמל כשיש אור, בשעות היום, כך שהמפתח לייצר חשמל הוא על ידי אגירת אנרגיה - לייצר את החשמל בשעות היום, לאגור אותו בסוללות ומתקני אגירה, ולהשתמש בו, ברגעים של עומס", הוא מפרט ומספר שרישיונות למכירת חשמל שניתנו על ידי המדינה לחברות שונות, כמו דוראל, יאפשרו לצרכנים, החל מ-2024, לקנות חשמל שמיוצר ונאגר בשדה סולארי שכזה.
2 צפייה בגלריה
פאנלים סולאריים של קבוצת דוראל בכפר ורבורג
פאנלים סולאריים של קבוצת דוראל בכפר ורבורג
פרויקט סולארי של דוראל בכפר ורבורג
(באדיבות דוראל)
האם כצרכני חשמל פרטיים תהיה לנו אפשרות לקנות חשמל ממי שנרצה או ממי שימכור לנו חשמל זול יותר? נוימן אומר שזה קיים כבר עכשיו ומעודד אותנו לרכוש מונה ייחודי מחברת החשמל ולבחור את ספק החשמל. לאחרונה, הוא מספר, חתמה דוראל על מספר הסכמים של אספקת חשמל עם חברות מסחריות. "בסקטור העסקי אנחנו רואים ביקושים עצומים למוצר שלנו", הוא אומר בסיפוק.

חשמל כמוצר נישה יוקרתי

"אנחנו אמנם מוכרים חשמל אבל זה בעצם מוצר נישה פרימיום", אומר נוימן ומתכוון לכך שחברות גדולות בעולם מעדיפות לקנות אנרגיה מתחדשת, כחלק ממדיניות הארגון. "מהן זה מתחיל ואחר כך זה מחלחל לצרכנים הפרטיים".
כיום, בישראל רק 10% מהחשמל שמיוצר הוא באמצעות אנרגיות מתחדשות והיעד שהוצב הוא להגיע ל-30% עד 2030. "אם זה תלוי בנו, בדוראל, ובחברות אחרות בתחום, נעשה כל מה שצריך ונהיה מוכנים לזה", אומר נוימן.
מכיוון שישראל קטנה בשטחה, ניצול כל יחידת שטח לכמה מטרות בעת ובעונה אחת, הוא פתרון אפשרי. ניתן ליישם אותו באמצעות ניצול שטחים חקלאים במתכונת של דו-שימוש - עבור גידולים חקלאיים ופאנלים סולאריים, ניצול גגות של מבנים וכדומה.

אתגרים ופתרונות

את מירב המאמצים ביצירת אנרגיה, משקיעים כיום בישראל בצפון ובדרום הארץ בשל זמינות הקרקעות שם אבל איך תיפתר בעיית אספקת החשמל במרכז הארץ? נוימן מונה את האתגרים העומדים בפני מדינת ישראל בבואה לטפל ביעדי אספקת החשמל העתידיים: "אתגר ראשון שמטפלים בו זה העדר קרקעות לקולטני אנרגיה. אתגר שני הוא העברת החשמל והשלישי הוא אגירת האנרגיה", אומר נוימן.
אגירת אנרגיה מיועדת לנצל את כל שעות השמש כדי לאגור אנרגיה לשימוש בשעות החושך, או אפילו כאגירה לקראת החורף. בדוראל אוגרים אנרגיה; כבר בשנה הבאה תקים החברה מתקן שייצר 2,000 מגה וואט שעה של אגירה ואם נחזור להפסקת החשמל של חודש יוני, הרי שבאותה נקודת זמן חסרו 300 מגה וואט בלבד. זה אומר שבעתיד אגירת האנרגיה עשויה להציל אותנו ממחסור בחשמל ומהפסקות חשמל.
בעתיד, צופה נוימן, יגיע גם הדור הבא של האנרגיה המתחדשת, הלוא הוא המימן הירוק, שיהיה הדלק הלא מזהם של העתיד. "זה כבר קורה בעצם. אנחנו מקימים פרויקט כזה כפיילוט ראשוני בדרום הארץ, לא רחוק מקיבוץ יטבתה. זה פרויקט שקיבל את תמיכת משרד האנרגיה וגם תקציב.", אומר נוימן עם הפנים לעתיד.
בשיתוף קבוצת דוראל