דונאט, או בעברית "סופגנית חישוק", הוא דבר מתוק ולרוב האנשים גם טעים, אז מה הוא עושה על אדמת מאדים? סלע מוזר בצורת דונאט נצפה על ידי רכב החלל של נאס"א התמדה" במכתש ג'זרו, בחצי הכדור הצפוני של כוכב הלכת האדום. התמונה צולמה במרחק של כ-100 מטרים מהסלע בסוף החודש שעבר.
סלעים בעלי צורה מוזרה הם דבר שבשגרה במאדים, ולא פעם גם סיפרנו עליהם כאן במבזק החדשות הטובות. הצורות המוזרות הן כתוצאה מתקופות ממושכות של מיליוני שנים שבהן הסלע נשחק, בין היתר בשל סופות ואבק.
3 צפייה בגלריה
הסלע המוזר במאדים
הסלע המוזר במאדים
הסלע המוזר במאדים
(צילום: נאס"א)
נשארים במאדים, אבל לא באמת. יש בית אחד שמבודד אנשים מהעולם החיצון, ומעניין את כל העולם. אנחנו כמובן מדברים על הפרויקט החדש של נאס"א, שהכניס בשבוע שעבר צוות של ארבעה מתנדבים (ביולוגית, מהנדס, רופא ומיקרוביולוגית) לבית שמדמה את החיים על כוכב הלכת השכן.
המתנדבים האמיצים נכנסו למבנה ממנו לא יצאו במשך יותר משנה שלמה. המשימה: ללמוד על הלוגיסטיקה של מאדים, על חיים לטווח ארוך על כוכב לכת אחר, ועל האינטראקציה והפסיכולוגיה האנושית.
3 צפייה בגלריה
משתתפי הניסוי
משתתפי הניסוי
משתתפי הניסוי
(צילום: נאס"א)
המשימה היא הראשונה מבין שלוש סימולציות שיתקיימו עד 2026, שכל אחת תלמד את המדענים יותר, כדי שהמשימה האמיתית, ניסוי לאורך זמן בחלל – תצליח. הבית המדומה, בגודל של 160 מ"ר, נמצא בטקסס שבארה"ב, והוא נקרא Mars Dune Alpha, מרחב מחיה שהודפס במדפסת תלת ממדית, שבו הצוות יחיה, יעבוד, יתאמן ויערוך ניסויים.
הכל כולל הכל, מבלי לצאת מהמתחם, חוץ מאשר לפעילויות מיוחדות שמתקיימות במתחם צמוד, ובו חול אדום המדמה את אדמת מאדים. כדי להגיע לשם, הם יצטרכו לעטות חליפות חלל. ממש כמו שיעשו בעתיד בני אדם על כוכב הלכת האדום.
עניין נוסף הוא הזמנים – גם כאן המתנדבים יתקשרו עם "כדור הארץ" באיחור, כמו שייעשה בחלל. הודעות שהם ישלחו יגיעו רק כעבור כ-20 דקות. הם גם יאכלו אוכל של אסטרונאוטים, כמו מזון מיובש בהקפאה, ויקיימו לו"ז מאד ספציפי. המתנדבים ייצאו מהבידוד לאוויר העולם ביולי 2024.
3 צפייה בגלריה
הצמח הנדיר והמסריח
הצמח הנדיר והמסריח
הצמח הנדיר והמסריח
(צילום: אוניברסיטת וושינגטון)
ולסיום, הלוף הענק, ובכינויו "פרח הגווייה", פורח בימים אלה באוניברסיטת וושינגטון – והמוסד האקדמי פותח את שעריו לכל מי שרוצה להגיע ולראות, רק לא להריח.
אז מה כל כך מיוחד בלוף הענק? מדובר בצמח בעל פרחים שגדל ביערות גשם, והוא נחשב לנדיר מאוד ובסכנת הכחדה. יש לו ריח של בשר רקוב, והצחנה שהוא מדיף, מסייעת לו למשוך אליו חרקים. הוא יכול להגיע לגובה ממוצע של כמעט שני מטרים, ומה שמאוד מיוחד, חוץ מכל אלה - זה שהוא פורח אחת לכמה שנים, לפרק זמן של כיומיים בלבד. הפרח גדל באוניברסיטה האמריקנית מ-2002 ולראשונה פרח ביולי 2019, וכעת – הוא עשה זאת שוב.
מבזק החדשות הטובות מתפרסם בימים ראשון, שלישי וחמישי