לילדי אימפרית האינקה, שנבחרו לעלות כקורבן, ניתנו חומרים מסממים שנועדו לשמור עליהם רגועים לפני מותם. כך עולה ממחקר שערכו חוקרים מארצות הברית, פולין ופרו. במחקר, שפורסם בכתב העת Journal of Archaeological Science, תיארו החוקרים את הניתוח שביצעו לדגימות שיער וציפורניים משני ילדי אינקה, בני 6 ו-7, שהוקרבו לפני כ-500 שנה, בהר הגעש אמפאטו שבפרו.
3 צפייה בגלריה
ילדים וילדות הועלו כקורבן כחלק מתרבות האינקה
ילדים וילדות הועלו כקורבן כחלק מתרבות האינקה
ילדים וילדות הועלו כקורבן כחלק מתרבות האינקה
(צילום: USMC Archives from Quantico, USA, CC BY 2.0)
אימפריית האינקה, שהתפתחה עם השנים להיות האימפריה הגדולה ביבשת אמריקה, התקיימה בפרו משנת 1400 לערך ועד 1533, תאריך הוצאתו להורג של קיסר האינקה האחרון בידי הספרדים.
מחקרים קודמים הראו כי הקרבת קורבנות אנושיים הייתה מנהג נפוץ בקרב בני האינקה - המכונה קפאקוצ'ה (Capacocha) - שבו הוקרבו ילדים משני המינים (בנים עד גיל 10 ובנות עד גיל 16), מכל אזור באימפריה ומתוך אמונה כי הילדים הטהורים ביותר (ללא שום פגם בגופם) ראויים להישלח לאלים, שכן בחיים שלאחר המוות הם יתפקדו כנציגי העם. למעשה, טקסי ההקרבה נערכו בדרך כלל כדי לחגוג אירועים גדולים, כגון הולדת בן מלכותי, או ניצחון בקרב ואף כדי לנסות ולמנוע את התרחשותם של אסונות טבע כגון רעידות אדמה, התפרצויות געשיות ובצורת.
בדגימות שביצעו החוקרים נמצאו כמויות קטנות של קוקאין וגם שני חומרים שידועים כמרכיב להכנת איוואסקה - שיקוי שמקורו באגן האמזונס, שניתן לילדים אשר הועלו כקורבן, והשרה בהם תחושת רוגע ושלווה בהשוואה לתחושתם לפני נטילתו, כך שהוקל על העלאתם על המזבח ללא התנגדות.
3 צפייה בגלריה
דגם של ילדה שהועלתה כקורבן כחלק מתרבות האינקה
דגם של ילדה שהועלתה כקורבן כחלק מתרבות האינקה
הדמיה של ילדה שהועלתה כקורבן כחלק מתרבות האינקה
(צילום: AP)
שני החומרים היו הרמין (Harmine) והרמלין (Harmaline), כשהמקור לשני הכימיקלים הללו הוא צמח מטפס ששמו הבוטני בניסטריופסיס קאפי (Banisteriopsis caapi), גפן דרום אמריקני, שבושל כדי להכין את השיקוי הזה. יחד עם זאת, כך צוין במחקר, צוות החוקרים לא מצאו בדגימות עקבות דימתילטריפטאמין (DMT) - טריפטמין שנוצר באופן טבעי, וסם פסיכדלי חזק.
החוקרים ציינו שהילדים ידעו מה עומד לקרות להם כמה שבועות מראש. לפיכך, התעוררו בהם תחושות של לחץ מעצם העלאתם כקורבן. כדי למנוע את ההתנגדות מצידם, ניתנו להם סמים, בשביל להרגיע אותם ולאלץ אותם ללכת בעל כורחם אל מותם מבלי לעורר מהומה.
כאמור, הבנים והבנות הצעירים שנבחרו להקרבה הגיעו מכל רחבי האימפריה, גם אם מדובר במסע רגלי ארוך שהיה עליהם לעבור לפני הריגתם במהלך טקס ההקרבה. לדברי החוקרים, נראה כי מתן סמים מרגיעים לקורבנות אכן עבד, משום שרשומות מאותה העת של המתיישבים הספרדים אשר תיעדו את הטקסים האכזריים של האינקה, הראו שהקורבנות נראו רגועים ומוכנים לקראת הוצאתם להורג.
3 צפייה בגלריה
דגם של ילדה שהועלתה כקורבן כחלק מתרבות האינקה
דגם של ילדה שהועלתה כקורבן כחלק מתרבות האינקה
הילדים סוממו כדי שלא יתנגדו
(צילום: AP)
דת האינקה היתה גורם מרכזי בביסוס השלטון באימפריה. האל הראשי מבין אלי האינקה נקרא וִירָקוֹצָ'ה, והוא הבורא יוצר בני האדם ובעלי החיים, נושא התרבות והידע, מורה האדם. על פי האמונה של האינקה, וירקוצ'ה ברא את בני האדם, השמידם וברא אותם שוב מאבן. הפיצם בכל הארץ, ולאחר מכן שוטט ברחבי הארץ ולימד את האדם את עקרונות התרבות וידע טכני.
וירקוצ'ה מסר את ניהול היקום לאלי המשנה שלו, כולם כוחות טבע: השמש, הירח, הגשם, הכוכבים, הים, האדמה ואלילוני הצמחים השונים. אִינְטֶי, – אל השמש: האל הבכיר בפנתיאון האינקה, אבי השושלת הקיסרית. מחמם את הארץ ומפיח בה חיים, מאפשר את גידול התבואה, אהוב האיכרים. ממה-קיליה - האם הירח (אשת האל אינטי) מפקחת על מחזור הנשים וקובעת את חישוב הזמנים והמועדים. אפו-אילפו – האל ממטיר הגשם: אל החקלאים (בשנות שרב הקריבו לו קורבנות אדם).