האוצר ההיסטורי חוזר הביתה: עיראק חשפה אתמול (יום א') לוח אבן בן 2,850 שנה, שהוחזר על ידי איטליה. בשנים האחרונות המדינה מוכת המלחמה פועלת להשיב עתיקות שנבזזו משטחה והועברו למדינות אחרות.
3 צפייה בגלריה
לוח האבן העתיק
לוח האבן העתיק
לוח האבן העתיק
(צילום: AFP)
הלוח - שהטקסט עליו כתוב בכתב יתדות - נושא את סמלו של שלמנאסר השלישי, המלך האשורי ששלט באזור צפון עיראק של היום, בין השנים 858 ל-824 לפני הספירה.
נסיבות הגעתו של לוח האבן העתיק לאיטליה עדיין לא ברורות, אך השלטונות האיטלקיים מסרו אותו לנשיא עיראק, עבדול לטיף ראשיד, במהלך ביקור בבולוניה במהלך החודש. "אני רוצה להודות לרשויות באיטליה על המאמצים ושיתוף הפעולה בהחזרת היצירה הזו", אמר ראשיד במהלך טקס שנערך אתמול בארמון הנשיאותי בבגדד. בטקס הועבר הפריט ההיסטורי למוזיאון הלאומי של עיראק.
3 צפייה בגלריה
עדיין לא ברור היכן נמצא הפריט העתיק
עדיין לא ברור היכן נמצא הפריט העתיק
עדיין לא ברור היכן נמצא הפריט העתיק
(צילום: AFP)
לוח האבן הגיע לאיטליה בשנות ה-80 של המאה הקודמת, שם הוא נתפס על ידי המשטרה, אמר להית' מג'יד חוסיין, מנהל מועצת העתיקות והמורשת של בגדד. שר התרבות העיראקי, אחמד אל-בדרני, אמר כי הנסיבות מאחורי גילויו של הפריט העתיק בעיראק אינן ברורות. "אולי הוא התגלה במהלך חפירות ארכיאולוגיות או במהלך העבודה על סכר מוסול", המבנה הגדול ביותר בעיראק שנבנה בשנות ה-80, הוא אמר.
בשטחה של עיראק המודרנית היו בעבר תרבויות רבות - ביניהן השומריות, האכדיות, הבבליות והאשוריות, להן האנושות חייבת את הכתיבה ואת הערים הראשונות.
העתיקות של עיראק היו יעד לביזה, שגברה בכאוס בעקבות הפלישה בראשות ארה"ב בשנת 2003 והדחתו של הרודן לשעבר, סדאם חוסיין. "נמשיך לפעול להחזרת כל הפיסות הארכיאולוגיות של ההיסטוריה העיראקית מחו"ל", אמר הנשיא ראשיד בטקס. "אנחנו רוצים להפוך את המוזיאון הלאומי בעיראק לאחד המוזיאונים הטובים בעולם, ונפעל לעשות זאת".
3 צפייה בגלריה
נשיא עיראק (במרכז) יחד עם שר התרבות (משמאל) וראש מועצת העתיקות (מימין)
נשיא עיראק (במרכז) יחד עם שר התרבות (משמאל) וראש מועצת העתיקות (מימין)
נשיא עיראק (במרכז) יחד עם שר התרבות (משמאל) ומנהל מועצת העתיקות (מימין)
(צילום: AFP)
וזהו לא הפריט היחיד שהוחזר לעיראק לאחרונה. בחודש שעבר הודיע ​​התובע בניו יורק, אלווין בראג, על החזרתם של שני פסלים עתיקים לעיראק: פסל של פיל מאבן גיר ופסל של שור, שהתגלה בעיר העתיקה של אורוק. הפסלונים, שנגנבו במהלך מלחמת המפרץ הראשונה, הוברחו לניו יורק בסוף שנות ה-90 שח המאה הקודמת, לפי משרד התובע. השור היה חלק מהאוסף הפרטי של שלבי ווייט, פילנתרופית ומיליארדרית.