כוחות חי"ר של צה"ל פועלים לראשונה בגבול סוריה ולבנון לסיכול כניסת כלבת לשטחי המדינה. הכוחות הלוחמים וחיילי מערך הרפואה של אוגדה 210 החלו בפיזור אלפי פתיונות חיסון נגד המחלה חשוכת המרפא, לאורך מעל 220 קילומטרים של גדר גבול. המטרה היא ליצור רצועת חיץ בין חיות הבר שחוצות את הגבול ונושאות איתן לא אחת את הכלבת לבין בעלי חיים מקומיים שיקבלו את החיסון האוראלי ועם ההגנה עליהם תישבר שרשרת ההדבקה. הפרויקט מתקיים בשיתוף רשות הטבע והגנים ומשרד החקלאות.
3 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל בגבול
כוחות צה"ל בגבול
הלוחמים שמונעים גם חדירת כלבת
(צילום: דובר צה"ל)
לא רחוק מרועי הצאן הסורים המציצים מעבר לגדר הגבול בגולן נסע סרן אור גנד, קצין בריאות הצבא באוגדה 210, לאורך הגבול ופיזר מהחלון אחת לכמה מטרים כמה פתיונות מאכל לחיות הבר. "יצאנו לדרך במטרה לפזר את חיסוני הכלבת לאורך הגבול עם סוריה ולבנון מחמת גדר ועד לראש הנקרה", אמר סרן גנד, הווטרינר האוגדתי.
מתחילת החודש שעבר אותרו בסמוך לגבול הצפון, במרחב אצבע הגליל ומבואות הגולן, שמונה בעלי חיים חיוביים לכלבת. מדובר בנתון גבוה המצביע על חשד להתפרצות אנדמית של המחלה. "מעבר לגבול, הכלבת נפוצה יותר וחיות בר, בעיקר תנים, נכנסים לישראל ועלולים להביא להפצת המחלה", מסביר הקצין. לדבריו, "השירותים הווטרינריים מפזרים פיתיונות חיסון מהאוויר עם מטוס בגליל העליון וברמת הגולן, אבל בגלל שבמרחב התפר אי אפשר להשתמש במטוס, אנחנו נכנסים כצבא. החלטנו להוביל את העשייה על מנת שחיות חולות, שעלולות לחדור את הגבול בישראל, ייפגשו כאן בחיות אחרות שיהיו כבר מחוסנות ולא יביאו להפצת המחלה".
3 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל בגבול
כוחות צה"ל בגבול
כוחות צה"ל בגבול
(צילום: דובר צה"ל)
3 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל בגבול
כוחות צה"ל בגבול
מפזרים פתיונות בגבול
(צילום: דובר צה"ל)
באמצעות אפליקציה מיוחדת מדווח סרן גנד לרוני קינד, וטרינר רשות הטבע והגנים, על פריסת הפתיונות. "אנחנו מפזרים פתיונות גם בסמוך למוצבים הצמודים לגדר ובמוצבים חודרים במובלעות ואני מקווה שנתמיד במהלך הזה ונבחן את תרומתו לצמצום כניסת הכלבת לישראל", אמר הקצין.
ד"ר תמיר גושן, מנהל השירותים הווטרינריים במשרד החקלאות, אמר כי החורף, בין דצמבר למרץ, נחשב ל"עונה החמה", שבה מתגברים אירועי הכלבת בישראל. לדבריו, מרבית נשאי המחלה הם תנים. "אוכלוסיית התנים עצומה בגודלה במדינה. חוסר שמירה על סניטציה בבית ובטבע בשל השלכת פגרים ואוכל תורמת למתן מקורות מזון לתנים ולריבוי מהיר יותר של האוכלוסייה".