כדור הארץ ימשיך להתחמם בשנים הקרובות, למרות הניסיונות להפחית את פליטת גזי החממה - בין היתר בוועידת האקלים שנפתחה השבוע בגלזגו. כך אמר היום (ב') פרופ' דניאל רוזנפלד, מומחה למדעי האטמוספירה מהאוניברסיטה העברית בירושלים, בריאיון לאולפן ynet.
פרופ' רוזנפלד הסביר מדוע כוכב הלכת שלנו ימשיך להתחמם: "למעשה, כמות ה-CO2 שפלטנו לאטמוספרה כבר גורמת לאקלים להמשיך להתחמם. למערכת יש אינרציה (התמד) מסוימת, ולא משנה מה שנעשה, היא תמשיך להתחמם בקצב הנוכחי עוד כ-20 שנה, לפני שזה יתייצב - אם נפסיק כיום לגמרי את פליטות גזי החממה. אמנם באיחור, אבל למרבה המזל עכשיו הנושא מקבל את תשומת הלב העיקרית של העולם, ופותח פתח של אופטימיות".
1 צפייה בגלריה
ועידת האקלים בגלזגו
ועידת האקלים בגלזגו
בנט עם ראש ממשלת בריטינה בגלזגו
(צילום: AFP)
הוא התייחס גם להודעתו של ראש הממשלה, שנחשפה ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" ביום שישי. "אם ראש הממשלה באמת מתחייב לאפס פליטות גזי חממה עד 2050 - זה מעודד", הוא אמר. "אם כי עדיין הטכנולוגיה לכך לא קיימת".
במקביל, פורסם דו"ח של השירות המטאורולוגי, לפיו ישראל התחממה יותר מחלקים אחרים בכדור הארץ. פרופ' רוזנפלד הסביר למה ההתחממות אצלנו קיצונית יותר: "אנחנו נקודה חמה על כדור הארץ, שכאן הדברים מתרחשים ביתר שאת. כל כדור הארץ מורכב ממדינות שברובן קטנות, ואם הן ייקחו את העמדה ש'אנחנו מדינה קטנה, לא משנה מה שנעשה זה לא ישנה את האקלים העולמי', אז לא יקרה שום דבר. כדור הארץ עומד בפני איומים חיצוני וכל מדינות העולם צריכות להתאחד בשביל לעשות משהו".
ומה הסכנה הגדולה ביותר? פרופ' רוזנפלד השיב: "הסכנה הכי חריפה היא ההתייבשות, להערכתי היא יותר מאשר ההתחממות. בעצם ההתחממות גורמת גם להפחתת הגשמים, גם להגדלת ההתאדות, וכתוצאה מכך התייבשות, פחות משאבי מים וגם הרס מערכות אקולוגיות, המסתמכות על מים. נוסף על זה, עליית מי הים, שתציף את האזורים החופיים – אם כי אנחנו יחסית מוגנים בשל המצוק החופי, אבל נצטרך להגן עליו מפני הרס".