בעקבות עתירה לבג"ץ ולאחר שעברו שבע שנים מאז התגלה זיהום מים, המדינה תיקח אחריות על מחדלי תעש ותממן בעשרות מיליוני שקלים טיהור של 230 מיליון קוב מי תהום מזוהמים ורעילים.
בחודש אוגוסט האחרון עתרו לבג"ץ מכון ויצמן למדע ועיריית רחובות נגד המדינה בדרישה לשקם את מי התהום שבאזורן. העתירה הוגשה נגד הרשות הממשלתית למים וביוב, משרד הביטחון, המשרד להגנת הסביבה, חברת נצר השרון בע"מ וגורמים נוספים.
1 צפייה בגלריה
זיהום מי תהום אילוסטרציה
זיהום מי תהום אילוסטרציה
זיהום מי תהום אילוסטרציה
(צילום: shuttertock)
העותרים ביקשו שהמדינה תפעל באופן מיידי ודחוף ליישם את תוכנית רשות המים, שתמנע את ההתפשטות המהירה של כתם זיהום מסוכן שבמי התהום, לכיוון רחובות ומכון ויצמן למדע, מחשש שההתמהמהות של המדינה וחברת נצר השרון תביא לנזק סביבתי קשה ואף לקשיים באספקת מי שתיה לאזור. מקור הזיהום באתר תעש גבעון. נצר השרון התחייבה לפעול לטיהור ושיקום המתחמים הצבאיים המזהמים.
את העתירה הגישו עוה"ד גידי פרישטיק, דוד שחור, הדר אראל-קשפיצקי, וליהי נזירי, ממחלקת איכות הסביבה וקיימות במשרד מיתר עורכי דין. בעתירה ביקשו את התערבות בית המשפט "פן יהא הדבר בבחינת בכייה לדורות. המדובר בנזק סביבתי בממדי אסון של ממש, שהותירה פעילות תעש באתרים בהן פעלה ברחבי הארץ, כ'פצצה מתקתקת' אשר כל עוד אינה מנוטרלת מגדילה היא את מעגל הנזקים והניזוקים". במקרה המדובר מפעל תעש באתר גבעון גרמה לזיהום מי התהום בעיר בחומרים פרכלוראט ו- Trichloroethylene.
כבר בקיץ 2005 התגלו על ידי רשות המים בשני קידוחים המיועדים לחקלאות, הממוקמים מערבית למפעל תעש גבעון, מזהמים שהוגדרו כמסוכנים לבריאות והקידוחים נסגרו. בשנת 2009 אגף איכות מים ביצע סקר קידוחים וגילה ריכוזים משמעותיים של פרכלוראט בקידוחים באזור רחובות. בעיר ישנם מעל 144,000 תושבים שעלולים להיפגע מזיהום כזה.
ביום שלישי האחרון הודיעה פרקליטות המדינה כי המדינה תתקצב באופן מלא את תוכנית השיקום למי התהום שברחובות ומכון ויצמן, תוכנית אשר גובשה ואושרה על ידי רשות המים, ולפיה המדינה תטהר למעלה מ-230 מיליון קוב מים, המשמשים כמי שתייה עבור כל תושבי האזור. עלות התכנית מוערכת בעשרות מיליוני שקלים.
תוכנית השיקום של רשות המים גובשה בשנת 2020, לפיה שיקום מי התהום עתיד להימשך כ-25 שנים, במקרה הטוב ביותר. ברשות הזהירו כי קצב התקדמות הזיהום גבוה, וכל עיכוב בביצוע תוכנית השיקום יגרום לנזקים שעלולים להיות בלתי הפיכים ולייקור משמעותי של היישום שלה.
עו"ד גידי פרישטיק, שותף וראש מחלקת קיימות ואיכות הסביבה במשרד מיתר, אמר בתגובה: "זהו הישג משמעותי מאוד לסביבה ולתושבי האזור. מטרת העתירה הייתה לחייב את המדינה לפעול סוף סוף כדי למנוע פגיעה חמורה בסביבה ואף בבריאותם של תושבי רחובות והאזור, ולשמחתנו המדינה לא המתינה לפסק דין ומיהרה לקחת אחריות".