היום (א') תעלה לוועדת השרים לחקיקה הצעת חוק לצמצום השימוש בשקיות חד פעמיות. הצעת החוק באה להרחיב את החובה לגביית תשלום, כך שתחול גם בעסקים בינוניים וקטנים.
כיום החוק לצמצום השימוש בשקיות חד פעמיות מחייב גביית תשלום בסך 10 אגורות עבור כל שקית חד פעמית בחנויות המוגדרות כ"קמעונאי גדול", דוגמת סופרים, רשתות גדולות ועוד. עסקים בינוניים וקטנים אינם חייבים לגבות תשלום זה. בהצעת החוק החדשה, אותה מוביל ח"כ יוראי להב-הרצנו (יש עתיד), מוצע להרחיב את חובת גביית התשלום לכלל העסקים בישראל. לגבי תשלום עבור שקיות בעסקת המתבצעות ברשת, נכתב: "על אף שהחובה החוקית לגבות תשלום עבור שקיות אלה גם בעסקאות מכר מרחוק חלה כיום, בפועל ברשתות גדולות רבות לא נגבה תשלום על שקיות אלה ברכישות הנעשות מרחוק. זאת, כאשר הרשתות משתמשות בשקיות רבות לעטיפת המזון שנשלח".
2 צפייה בגלריה
שקיות פלסטיק
שקיות פלסטיק
שקיות פלסטיק
(צילום: shutterstock)
יש לציין כי העסקים הקטנים והבינוניים לא יהיו מחוייבים לדווח על ההיטל שלהם, והם לא יאלצו להעביר את הכסף לקרן הניקיון.
בנוסף, מוצע להעלות את סכום ההיטל המרבי המוטל על השימוש בשקיות שמותר לשרה להגנת הסביבה לקבוע, מ- 60 אגורות לשקל אחד. הדבר מאפשר יותר גמישות לשרה, בהתייעצות שרת הכלכלה והסכמת שר האוצר ובאישור ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, כך שבעתיד ייתכן שנשלם יותר על שקיות.
משנת 2016, השנה בה נכנס חוק השקיות לתוקף, נרשמה ירידה של כ- 80% בשימוש בשקיות נשיאה חד פעמיות. אלא שלמרות שהמספר הזה נשמע מעודד, בפועל בשנים האחרונות נרשמת דווקא עלייה בשימוש בשקיות. בשנת 2020 חלה עלייה של 9% בשימוש בשקיות חד פעמיות לעומת המצב ב- 2019. ובין שנת 2018 ו-2019 חלה עליה של 5.5%. כלומר, למרות שהישראלים צמצמו את השימוש בשקיות חד פעמיות, בפועל הם נאותים לשלם 10 אגורות על השקית החד פעמית שלהם, והעלייה הקבועה מעידה שהחוק עדיין לוקה בחסר.
2 צפייה בגלריה
ח"כ יוחאי להב-הרצנו
ח"כ יוחאי להב-הרצנו
ח"כ יוחאי להב-הרצנו
(צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
ח"כ להב-הרצנו, המכהן כיו"ר השדולה הסביבתית בכנסת, הסביר כי "ישראל מוכרחה להפסיק להשתמש בשקיות ניילון חד-פעמיות, שמזהמות את הסביבה שלנו. הצעת החוק היא צעד משמעותי בדרך לשם וחלק מהתמודדותה של ישראל עם משבר האקלים. ההצעה היא צודקת, חברתית וסביבתית, שתביא להגברת ההגנה על הסביבה שלנו וגם תקל כלכלית ורגולטורית על בעלי העסקים הקטנים. מדינת ישראל מוכרחה להצטרף לשורת המדינות המפותחות בעולם שכבר אימצו הצעות דומות, ולהביא לשינוי הרגלים. זה הזמן להפסיק לזהם את חופי הים ושמורות הטבע שלנו, ולהתחיל לעשות קניות עם שקיות רב-פעמיות".
אדם טבע ודין סייעה בניסוח הצעת החוק. המנכ"ל, עו"ד עמית ברכה, אמר: "הרחבת החוק מקרבת את ישראל למדינות המפותחות בעולם והיא נדרשת היום יותר מתמיד. אחת ממטרות הרחבת החוק היא מניעת חלוקת שקיות רב פעמיות שמשמשות כתחליף לשקיות חד פעמיות, דבר שבולט במשלוחים של חלק מרשתות המזון וכן חלוקה של שקיות עבות ומאד מזהמות - כחלק ממיתוג. כיון שהחוק יחול על כלל השקיות, לא ניתן יהיה לחלק גם שקיות אילו ללא גביית תשלום. התיקון לחוק צפוי להוביל לצמצום ניכר בהיקף הצריכה של שקיות נשיאה, ולאפשר למדינת ישראל לעמוד ביעדים שהציבה לעצמה ובסטנדרטים בינלאומיים".