פרופ' יורם דינשטיין, חתן פרס ישראל בתחום חקר המשפטים, הלך אתמול (שבת) לעולמו בגיל 88. דינשטיין היה משפטן ישראלי בעל שם עולמי, שהתמחה במשפט בינלאומי ובדיני מלחמה.
דינשטיין נולד בשנת 1936 בתל אביב. הוריו עלו ארצה בעלייה הרביעית מאוקראינה. בצעירותו למד בבית הספר העממי תל נורדוי, והחל מ-1948 במחזור הראשון של תיכון עירוני א'. כיוון שסיים את התיכון בגיל צעיר מדי לגיוס החליט ללמוד באוניברסיטה העברית שנה אחת. הוא לא היה בטוח מה ברצונו ללמוד ונרשם לפקולטה למשפטים, שהוקמה זמן קצר לפני כן. הוא שירת בצבא בגייסות השריון, שם היה מופקד על הוצאת "עלון השריון".
1 צפייה בגלריה
יורם דינשטיין חתן פרס ישראל
יורם דינשטיין חתן פרס ישראל
פרופ' יורם דינשטיין מקבל את פרס ישראל ביום העצמאות האחרון
(צילום: אוליבייה פיטוסי)
ב־1959 החל לשרת כצוער במשרד החוץ ובמקביל לכך שימש אסיסטנט בפקולטה למשפטים. עם קבלת התואר השני הוזמן להצטרף למשלחת ישראל לאו"ם. ב-1962 מונה לתפקיד בלשכת המנהל הכללי של משרד החוץ בירושלים, שם הגיע להיות סגן מנהל הלשכה ופרק זמן מסוים ניהל אותה בפועל. בשנת 1964 קיבל את התואר השלישי: את הדוקטורט שלו כתב בהנחיית נתן פיינברג. הנושא היה ציות לפקודות מגבוה כהגנה של פושעי מלחמה (דוגמת אייכמן). משנת 1964 החל לכהן כמרצה למשפט בינלאומי בפקולטה למשפטים, שעברה לגבעת רם.
בשנת 1970 שב דינשטיין ארצה והחל לשמש מרצה בכיר בפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל אביב. בשנת 1978 נבחר דינשטיין לדקאן הפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל אביב, ב-1980 היה לרקטור האוניברסיטה משך חמש שנים ומ-1991 כיהן כנשיא האוניברסיטה משך שמונה שנים נוספות.
באתר פרס ישראל נכתב כי בישראל היה דינשטיין מעורב בשני מבצעים ארוכי שנים: האחד היה המאבק המשפטי למען אסירי ציון בברית המועצות לאורך שנות השבעים של המאה הקודמת, והאחר היה המאבק להכרה באגודת מגן דוד אדום כחלק מפדרציה של אגודות הצלב האדום בעולם. פעמים רבות ייצג את מדינת ישראל בקשת רחבה של פורומים בינלאומיים (מן הוועדה לזכויות האדם ועד אינטרפול). הוא התבקש מטעם גורמים ממשלתיים לארגן כנסים בינלאומיים בארץ ובחו"ל. כל השנים נתן במידת הצורך ייעוץ משפטי שוטף למחלקת הדין הבינלאומי בפרקליטות הצבאית, למשרד המשפטים ועוד.
פרופ' דינשטיין פרסם כמה ספרים, שאחד מהם עוסק בדיני מלחמה. בנוסף הוא פרסם כ-170 מאמרים בתחומי התמחותו: דיני מלחמה, המשפט הבינלאומי ודיני זכויות אדם.
ביום העצמאות האחרון הוא קיבל את פרסם ישראל לחקר המשפטים. בנימוקי הפרס כתבו חברי הוועדה: "דינשטיין הוא מן המומחים המובילים בעולם בתחום המשפט הבינלאומי הפומבי לענפיו השונים ומן האבות המייסדים של חקר המשפט הבינלאומי הפומבי בישראל. הוא העמיד תלמידים הרבה, אשר רבים מהם השתלבו בתפקידי מפתח באקדמיה הישראלית ובשירות הציבורי".
הוא הותיר אחריו אישה, שלושה בנים ונכדים. הלווייתו תתקיים היום בבית העלמין של קיבוץ עינת.