שני חיוואים מתו השבוע, לאחר שנפגעו מטורבינות רוח בעמק הבכא ובחוות רוח בראשית ברמת הגולן.
3 צפייה בגלריה
פגר של חיוואי באחד האתרים ברמת הגולן
פגר של חיוואי באחד האתרים ברמת הגולן
פגר של חיוואי באחד האתרים ברמת הגולן
(צילום: רפאל אפשטיין)
ברשות הטבע והגנים אמרו כי העופות הדורסים נפגעו כתוצאה ממפגש קטלני עם להבי הטורבינות. אחד החיוויאים מת במקום ואילו השני, נקבה, נאספה פצועה והועברה למרכז באקלום באגמון החולה, אך למרבה הצער היא לא שרדה.
"קצב כזה של פגיעה בחיוויאים עלול להוביל לקריסת האוכלוסייה, בצד פגיעה במינים אחרים, שכלל איננו יודעים עליה בהיעדר ניטור", אומר אוהד הצופה, אקולוג עופות ברשות הטבע והגנים. "פגיעות אלו מתווספות לעוד פגיעות במין שאירעו מאז החלה חוות עמק הבכא לפעול במרץ 2022".
החיוויאי הוא עוף דורס יום ממשפחת הניציים המתמחה באכילת נחשים. כנפיו הארוכות והרחבות משמשות אותו לדאייה על זרמי אוויר חמים. בזמן הדאייה סורק החיוויאי את נחלתו, בעיקר בחיפוש אחר נחשים. בעונה אחת יכול חיוואי לטרוף מאות נחשים. צורת המעוף מותאמת לאיתור נחשים תוך התמקדות בתנועה על הקרקע. מדובר בעופות שרגישים מאד להתנגשות עם להבי הטורבינות.
3 צפייה בגלריה
החיוואי הנקבה, שנפצעה ולא שרדה
החיוואי הנקבה, שנפצעה ולא שרדה
החיוואי הנקבה, שנפצעה ולא שרדה
(צילום: מכרז אקלום לחיות בר, אגמון החולה)
ד״ר יואב פרלמן, מנהל מרכז הצפרות הישראלי בחברה להגנת הטבע, התריע בעבר שטורבינות הרוח יגרמו לפגיעה בעופות דורסים. ״אשר יגורנו בא לנו", אמר ד"ר פרלמן. "הפעלת טורבינות הרוח בחוות 'רוח בראשית', שאושרה להפעלה על ידי הוועדה לתשתיות לאומיות, למרות כישלונו הנחרץ של הניסוי היבש שנועד למנוע פגיעות בבעלי כנף - כבר גורמת לנזקים בשטח. למשטר ההפעלה של החווה אין כיום יכולת מספקת למנוע פגיעות חמורות בבעלי כנף, שחלקם בסכנת הכחדה. על כן יש לעצור באופן מיידי את הפעלת הטורבינות, עד שחברת אנלייט, המפעילה את טורבינות הרוח, תוכיח בצורה ברורה כי היא מסוגלת למנוע פגיעות בעופות ובעטלפים מעבר לערכי הסף שנקבעו בתוכנית״.
היום מקודמים בישראל עשרות מיזמים לאנרגיית רוח, בעיקר בצפון הארץ, אך גם בנגב ובערבה, הכוללים טורבינות רוח גדולות. האתרים המועדפים להתקנת מתקנים לייצור אנרגיה ירוקה מרוח נקבעים בעיקר משיקולים מטאורולוגיים, והם לרוב גם משמשים כמסדרונות תנועה אווירית חשובים עבור בעלי כנף מקומיים ונודדים.
לכן, למתקנים המייצרים אנרגיה מרוח יש השפעה ישירה ועקיפה על עופות ועל עטלפים, והניסיון שנצבר בעולם מצביע על כך שמיזמים לאנרגיית רוח משחקים תפקיד משמעותי, ישיר או עקיף, בתמותה של עופות ועטלפים. זאת בשל התנגשות העופות והעטלפים בלהבים בזמן הפעלת טורבינות הרוח, שינויים ביכולת תנועתם של בעלי כנף במרחב כתוצאה מקיטוע בית הגידול ועוד.
3 צפייה בגלריה
נוצות באחד מחוות טורבינות הרוח
נוצות באחד מחוות טורבינות הרוח
נוצות באחד מחוות טורבינות הרוח
(צילום: רשות הטבע והגנים)
בארגונים הירוקים אמרו כי ניטור קבוע הנערך בחוות הרוח הפועלות באזור הגלבוע וברמות סירין מראה שהטורבינות פוגעות בבעלי כנף רבים, בהם מינים בסכנת הכחדה.
יחד עם זאת בהרצה של מערכת התרעה, שנועדה למנוע פגיעה בבעלי כנף באזור חוות רוח בראשית, נמצא שהיא לא יעילה, כך אומרים ברשות הטבע והגנים. בהיותה הגוף המפקח על מניעת פגיעה בערכי טבע מוגנים, דורשת רט"ג שחברות הפעלה של טורבינות יפעלו לפי היתר פגיעה מחייב, המתיר רק פגיעה מידתית במינים אלו, ושלא תסכן את קיומם.
כדי לסייע לחברה המפעילה את חוות רוח בראשית לעמוד במחויבותה, למנוע או לכל הפחות למזער את הפגיעה במינים שבסיכון, נעשית בשטחה הרצה של מערכת ההתרעות. הציפייה היא שעם הזמן חוות טורבינות הרוח תפעיל בעצמה מערכת לאיתור עופות בשטח ובה מכ"ם ותצפיתנים, והם יעקבו אחרי העופות הממושדרים שאותרו מרגע שיתקרבו לטורבינות ועד שיתרחקו מהן.
מחברת אנלייט נמסר בתגובה: "שיעור הפגיעה בחיוואים הוא נמוך פי 5 מהערך המנחה שנקבע ע"י רט"ג, שעומד על כ-65 חיוואים לשנה בשני הפרויקטים. חשוב לציין כי בשתי חוות הרוח לא נפגעה אף ציפור המוגדרת בסכנת הכחדה חמורה. בפרויקטים מושקעים משאבים גדולים על מנת לעמוד בכל הכללים הנדרשים לצמצם את הפגיעה בסביבה, בין היתר על ידי מערך הגנה על בעלי כנף".
עוד נמסר מאנלייט: "פרוייקטי הרוח הם השיג סביבתי גדול וחשוב שתורמים משמעותית לקיימות, יצירת חשמל ירוק ומניעת תחלואה שמקורה בשריפת מזהמים. הפרויקטים עתידים לייצר יחד חשמל ירוק ללמעלה מ-400 אלף אנשים, כאשר חוות רוח בראשית לבדה תמנע בשנה הקרובה 11 מקרי מוות. על פי כל גורמי המקצוע, אנו נמצאים במצב חירום אקלימי, וקיים קונצנזוס כי הפתרון העיקרי והזמין ביותר כיום הוא הגדלה דרמטית של פריסת אנרגיית רוח ואנרגיה סולארית בכל העולם. נמשיך לפעול ללא לאות על מנת לקדם אנרגיה מתחדשת ונקייה שהינה קריטית לסביבה ולבריאות הציבור, במקביל למזעור הפגיעה בבעלי כנף ובכל ערך סביבתי חשוב אחר".