העיר הארלם שבהולנד תהפוך בקרוב לעיר הראשונה בעולם שתאסור על פרסום של מוצרי בשר. זאת, בשל ההשפעה השלילית של תעשיית הבשר על שינוי האקלים - כך מסרו השבוע גורמים רשמיים בעיר.
העיר הארלם, הממוקמת במערב המדינה וליד הבירה אמסטרדם, מונה כ-160 אלף תושבים. לפי ההחלטה, שתכנס לתוקף ב-2024, פרסומות על בשר "המעובד באינטנסיביות" לא יורשו על אוטובוסים, ושלטי ומסכי פרסום ברחבי העיר. בעירייה טרם החליטו אם להוציא מהחוק גם פרסומות לבשר אורגני.
3 צפייה בגלריה
פרסומת לבשר
פרסומת לבשר
פרסומת לבשר
(צילום: Shutterstock)
יוזמת המהלך היא זיגי קלזס, חברת מועצת העיר מטעם המפלגה GroenLinks. בראיון ל-AFP קלזס ציינה שהאיסור יכוון לכל "בשר זול מחקלאות אינטנסיבית", והוסיפה: "זה כולל מודעות מרשתות מזון מהיר". בראיון לעיתון ההולנדי Trouw הוסיפה חברת המועצה כי "בשר פוגע בסביבה כמו דלקי מאובנים. אנחנו לא יכולים לספר לאנשים שיש משבר אקלים ולעודד אותם לרכוש מוצרים שהם חלק מהסיבה".
האיסור מכסה גם פרסומות על טיסות לחגים, דלקי מאובנים ומכוניות הפועלות על דלקים מאובנים. העיכוב עד שנת 2024 נובע מחוזים קיימים עם חברות המוכרות את המוצרים.
3 צפייה בגלריה
שריפת יערות באמזונס
שריפת יערות באמזונס
בקר שגדל באזור שנשרף ביער באמזונס
(צילום: גרינפיס)
בארגון תעשיית הבשר של הולנד ביקרו את ההחלטה, ואמרו כי העירייה "הולכת רחוק מדי בלספר לאנשים מה הכי טוב עבורם".
מחקרים שנערכו בשנים האחרונות מעידים כי ייצור המזון העולמי אחראי לכשליש מהפליטות גזי החממה, כאשר השימוש בבעלי חיים לבשר מהווה פי שניים מהזיהום מהפקת מזון מהצומח.
3 צפייה בגלריה
פרות בתעשיית הבשר
פרות בתעשיית הבשר
פרות בתעשיית הבשר
(אנימלס)
על פי דו"ח של האו"ם, כ-70% משטחי החקלאות בעולם, שהם כ-30% משטח היבשה של כדור הארץ המוקדשים לשימושים של תעשיית המזון מהחי. דוגמה לפגיעה בשטחים טבעיים היא ייעוד מחדש של שטחים ביער האמזונס. חקלאים מקומיים שורפים את שטחי יער הגשם הגדול בעולם וכורתים את העצים שלו. זאת, כדי לגדל בקר או במטרה לגדול מזון שיזין את הבקר. הפגיעה באמזונס גורמת בין השאר לפליטת גזים לאוויר שתורמים לשינוי האקלים, ולפגיעה בבעלי החיים ובמערכות האקולוגיות הייחודיות שבמקום.
לפי גרינפיס, כדי לעמוד ביעד האיחוד האירופי של אפס פליטות עד 2050, יש להפחית את צריכת הבשר ל-24 ק"ג לאדם בשנה, בהשוואה לממוצע הנוכחי של 82 ק"ג, או 75.8 ק"ג בהולנד, שהיא יצואנית הבשר הגדולה ביותר של האיחוד האירופי. בישראל, הנתונים גבוהים בהרבה. לפי נתוני OECD, אזרח ישראלי צורך בממוצע 95.6 ק"ג בשר בשנה.