החממה החברתית בטכניון והמרכז לקידום הלמידה וההוראה חברו לעמותת "ויקימדיה" כדי לעודד כתיבת ערכי וויקיפדיה על ידי סטודנטים, זאת כדי לחלוק את הידע עם הציבור ולהרחיב את הידע החופשי בתחומי המדע וההנדסה. לאחרונה התקיים מפגש חשיפה לסגל הטכניון, שנועד לעודד כתיבת ערכים מדעיים וטכנולוגיים בוויקיפדיה על ידי סטודנטים בטכניון, במסגרת הקורסים שאותם הם לומדים.
כיום קיימים בוויקיפדיה הישראלית יותר מ-300 אלף ערכים. ד"ר קרן שצמן, רכזת אקדמיה ופרויקטים בוויקימדיה, הסבירה כי העמותה פועלת להרחבת מאגר הידע החופשי בוויקיפדיה. "במסגרת זאת אנחנו מבקשים לעודד סטודנטים לכתוב ערכים בתחומי הלימוד שלהם, מה שיוסיף למידע החופשי כמות ואיכות. אף שוויקיפדיה אינה מקור אקדמי, כ-85% מהסטודנטים בישראל נכנסים לשם לטובת presearch – הבנה של מונחים בסיסיים וקבלת רקע על הנושא – לפני שהם פונים למאמרים אקדמיים, ולכן חשוב שהמידע יהיה איכותי ואמין", היא אמרה.
2 צפייה בגלריה
אתר ויקיפדיה
אתר ויקיפדיה
אתר ויקיפדיה
(צילום: shutterstock)
במפגש השתתפו ראשת המרכז לקידום הלמידה וההוראה בטכניון ד"ר אולגה צ'ונטונוב, היו"ר האקדמי של החממה החברתית בטכניון ד"ר מירב אהרון-גוטמן ומנהלת החממה רונית פיסו, סטודנטים וחברי סגל. ד"ר אהרון-גוטמן אמרה כי שיתוף הפעולה עם ויקימדיה הוא חלק מהמעורבות החברתית של החממה החברתית מנסה לעורר בטכניון. "האקדמיה היא מוסד ציבורי ויש לה תפקיד כלפי הסטודנטים, אך בה בעת יש לה תפקיד כלפי הציבור הרחב. כתיבת ערכים בוויקיפדיה היא אמצעי יעיל להפצת הידע למורים, תלמידים וכל מי שמבקש ללמוד בכוחותיו הוא מחוץ לגבולות הקמפוס".
דפנה לוין, דוקטורנטית ועוזרת הוראה בקורס "סוגיות בסוציולוגיה אורבנית", סיפרה על העבודה עם הסטודנטים. "מדובר בעבודה מוקפדת. יש לברר מה הערך המוסף שלנו אל מול ערכים באנגלית. אנחנו מעודדים סטודנטים וסטודנטיות להעלות דימויים מקוריים. הצורך לכתוב בצורה מתומצתת הוא מורכב ומהווה שיעור חשוב עבור הסטודנטים".
סטודנטים בטכניון כבר השתתפו בכתיבת ערכים בוויקיפדיה. הערך "מרחב ציבורי", שנכתב בקורס של ד"ר אהרון-גוטמן, כבר זכה ב-5,000 צפיות, ו"נקבוביות", שנכתב במסגרת קורס של פרופ' אורי שביט, זכה בכ-6,000. במפגש סיפרה זוהר וייס, סטודנטית לתואר שני במסלול תכנון ערים בפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים, כי כתיבת הערך "דיור שיתופי" שילב בין העניין האישי שלה לבין הידע המקצועי שהיא רוכשת בלימודיה. "בסופו של דבר, זה פרי של עבודת מחקר לכל דבר, אבל ההשפעה שלה גדולה כי המידע מגיע לקהל ממש רחב, וזה בהחלט מרגש".

תואר שני עם תזה בפסיכולוגיה רפואית במכללה האקדמית אשקלון

המכללה האקדמית אשקלון פותחת תוכנית ללימודי תואר שני עם תזה בפסיכולוגיה רפואית. במכללה האקדמית אמרו כי התוכנית נועדה לפתור את המחסור בפסיכולוגים רפואיים,
במככללה האקדמית אמרו כי ההכשרה של הסטודנטים תתבצע בשיתוף פעולה עם מספר בתי-חולים, ובתום המסלול יוכלו הבוגרים להיבחן ולקבל רישיון פסיכולוג רפואי מטעם משרד הבריאות, על-מנת לעסוק בתחום.
במכללה הוסיפו כי בתחום הפסיכולוגיה הרפואית עוסקים ביחסי הגומלין בין המערכות הפיזיולוגיות והמערכות הפסיכולוגיות שלנו בבריאות ובחולי. כלומר, בין הגוף לנפש. בשנים האחרונות בכלל ובשנתיים של מגפת הקורונה בפרט, עלתה המודעות לחשיבותה של הנפש כחלק מהשמירה על הבריאות הכללית של האדם. אלא שהפער הגדול שנוצר בין הבנת החשיבות של מערכת פסיכולוגית-רפואית חזקה לבין המחסור החמור באנשי מקצוע, דרש פעולה נחרצת.
מהנהלת המכללה האקדמית אשקלון נמסר: "תוכנית זו משלימה את הערכות המכללה לתחום שחרטה על דגלה בחמש שנים האחרונות – קידום מקצועות הבריאות והפרא-רפואה. תכנית זו מצטרף לחוגים: פסיכולוגיה, סיעוד, תזונה ובריאות הציבור. מערכת בריאות הנפש נמצאת במצוקה אדירה של חוסר בפסיכולוגים בכלל ופסיכולוגים רפואיים בפרט. אנו במכללה האקדמית אשקלון מבינים את חשיבות הנושא, ובכוונתנו להוביל את הכשרת דור העתיד של הפסיכולוגים הרפואיים לטובת הציבור הישראלי. אנו גאים שאנו המוסד השני בארץ שאושר לפתוח את המסלול היוקרתי הזה".

מלגות בהיקף של כ-1,500 קורסים מהבנק הבינלאומי

הבנק הבינלאומי יוצא בתכנית תמיכה לסטודנטים "מובילים להצלחה" ומעניק מלגות בהיקף של כ- 1,500 קורסים אקדמיים לסטודנטיות ולסטודנטים בעלי קשיים כלכליים ומרקע סוציו אקונומי נמוך, בעיקר חיילות וחיילים בשירות סדיר או לאחר השירות, למתנדבות ומתנדבי השירות הלאומי ולאחרים.
המלגות יחולקו במהלך תשפ"ב לסטודנטיות ולסטודנטים וזאת לאחר תהליך שבו הם נבחרים בקפידה על ידי המדור לסיוע כלכלי בדיקנט הסטודנטים באוניברסיטה הפתוחה, תוך עמידה בקריטריונים ברורים. באוניברסיטה הפתוחה הודו לבנק הבינלאומי על הירתמותו למערך המלגות של דיקנט הסטודנטים .
טקס הענקת המלגות יתקיים לקראת סוף השנה האקדמית.
2 צפייה בגלריה
גבר ואישה יושבים על דשא ובידיהם ספרי לימוד
גבר ואישה יושבים על דשא ובידיהם ספרי לימוד
(צילום: shutterstock)

סקולרז יסייעו להשיג מלגות בחו"ל

סקולרז ישראל הינו מיזם חברתי חדש שעלה לאוויר לאחרונה, ונועד להנגיש מידע על מלגות בינלאומיות הזמינות לישראלים. הפרויקט הוא ביוזמת בן לוריא וענת פלד, זוכי מלגת Rhodes, מלגת מנהיגות יוקרתית ללימודים באוניברסיטת אוקספורד, ונוצר מתוך רצון "להעביר את זה הלאה" ולפתוח הזדמנויות דומות לאנשים מכלל הרקעים בחברה הישראלית.
הפרויקט, שעוד צפוי להתרחב, כולל כיום אתר עם מידע מעמיק על מלגות נבחרות לתואר שני בחו"ל, מאמרים עם טיפים להגשה, וגם קהילה צומחת של מעל 500 סטודנטים בעבר ובהווה לצד מתעניינים.
לוריא, בעברו בוגר של האוניברסיטה הפתוחה ואוניברסיטת תל אביב, מסר כי "בתור מישהו שהתחיל באוניברסיטה הפתוחה והמשיך עד לאוקספורד, אני מכיר את התחושה שאין טעם לחשוב על לימודי המשך באוניברסיטה מובילה בעולם כי אתה חושש שאתה לא טוב מספיק, או שאין לך יכולת לממן את זה. אבל האמת היא שהדברים הללו אפשריים, והיה לנו חשוב לוודא שכמה שיותר ישראלים – גם מרקעים לא מבוססים – ייחשפו להזדמנויות שפתוחות בפניהן, וירגישו מועצמים מספיק כדי להגיש מועמדות".