תקלה חמורה שאירעה השבוע במט"ש (מתקן לטיהור שפכים) יד חנה שבמועצה האזורית עמק חפר גרם לזרימת שפכים רבים, המגיעים מהרשות הפלסטינית, לנחל אלכסנדר. לאחר שדווח על התקלה, היחידה הסביבתית ברשות הטבע והגנים, הנותנת שירות למשרדי ממשלה בניטור סביבתי, הגיעה למקום כדי לקחת דגימות ונדהמה מרמת הזיהום. התקלה טופלה, אך הבעיה שגורמת לתקלה לחזור על עצמה שוב ושוב - לא נפתרה.
3 צפייה בגלריה
שפכים שמגיעים לנחל אלכסנדר
שפכים שמגיעים לנחל אלכסנדר
שפכים מזוהמים שמגיעים לנחל אלכסנדר
(רשות הטבע והגנים)
זו כלל אינה הפעם הראשונה בה מתרחשת תקלה במט"ש. מדובר במתקן בן כ-20 שנה, והוא אינו יכול להתמודד עם כמות השפכים והזיהומים הנוכחית המגיעים משטחי הרשות הפלסטינית אל נחל אלכסנדר. המתקן תוכנן להתמודד עם כ-8,000 קוב ביממה, וכיום עוברים בו מעל 25 אלף קוב ביממה. למי השפכים המזוהמים שיוצאים ממנו בעת תקלה אין לאן לברוח - והם יעשו את דרכם עד למי הים התיכון או יחלחלו למי התהום.
חיזקי סיבק, סגן ראשת המועצה האזורית עמק חפר ויו"ר מנהלת נחל אלכסנדר, סיפר כי "כרגע טיפלו בתקלה במתקן טיהור השפכים, וזרימת הביוב נעצרה, אבל מדובר במתקן ישן שהוקם ואינו יכול לעמוד בעומס. הדרישה של מועצת עמק חפר היא הקמת מתקן חדש לטיהור שפכים. המדינה התחייבה לכך כבר בשנת 2014, אבל למרות זאת התעלמה מכך במשך שנים".
"לצערנו, השפכים והזיהומים מגיעים מהרשות הפלסטינית, שנמנעת למרבה הצער ממילוי מחויבותה למנוע זרימת ביוב מתחומה לתחומי ישראל, במשך כל השנה", הוסיף סיבק. בין השאר, שפכים המגיעים ממשחטות ברשות הפלסטינית מזהמים מגיעים לצד הישראלי ומגיעים בסופו של דבר לנחל. השפכים התעשייתיים הללו מכילים עומס אורגני גבוהה ופוגעים קשות בהליך הטיפול במט"ש יד חנה.
3 צפייה בגלריה
משאית מזרימה שפכים ממשחטות, שמגיעים בסוף לנחל אלכסנדר
משאית מזרימה שפכים ממשחטות, שמגיעים בסוף לנחל אלכסנדר
משאית מזרימה שפכים ממשחטות, שמגיעים בסוף לנחל אלכסנדר
(צילום: רשות הטבע והגנים)
ראשת מועצת עמק חפר, ד"ר גלית שאול, הוסיפה כי היא "מנהלת מאבק מול המדינה ומשרדי הממשלה הרלוונטיים על מנת שהדבר ייצא לפועל, ולאחרונה ישנה סופסוף התקדמות, אבל היא איטית מדי. עלות הקמת המתקן נאמדת בכ-200 מיליון שקלים ועד כה התקבלו תקציבים זעומים בלבד. המדינה חייבת לתקצב את המתקן באופן נרחב ובדחיפות! עד הקמת המתקן החדש - המדינה חייבת להשקיע כספים בתחזוקה ראויה של המתקן הקיים, אחרת האסון האקולוגי יימשך ואף יתגבר".
בצל זליגת השפכים אתמול פורסמה הודעת אזהרה של משרד הבריאות מרחצה בחוף בית ינאי וכן מפני פעילות ימית באזור שפך נחל אלכסנדר עד להודעה חדשה.
3 צפייה בגלריה
שפכים שמגיעים לנחל אלכסנדר
שפכים שמגיעים לנחל אלכסנדר
שפכים שמגיעים לנחל אלכסנדר
(רשות הטבע והגנים)

תופעה שכיחה בישראל

גורמים סביבתיים התריעו בפני ynet כי זיהום נחלים בישראל הינה תופעה שכיחה, ופוגעת רבות בבעלי החיים ובסביבה והטבעית במדינה. בדו"ח מבקר המדינה שפורסם באוקטובר 2021 נכתב בין השאר כי מקורות המים הטבעיים של ישראל ובעיקר מי התהום נתונים בסכנת זיהום והמלחה הולכת וגדלה, כתוצאה מפעילות תעשייתית, דלק, פעילות חקלאית ושאיבת יתר של האקוויפרים השונים, המביאה לירידת מפלסיהם וחדירת מים מלוחים לתוכם.
בבדיקה שערכו אנשי משרד המבקר המדינה, לגבי ניטור הזיהום מדלקים, נמצא כי ב-69% מהאתרים המנוטרים, 203 במספר, התגלה זיהום במקור המים, וב-36% מהאתרים המנוטרים נמצאו זיהומים חמורים וחמורים מאוד. עוד עולה כי ביצוע פעולות הניטור ב-295 אתרים בשנים 1999 עד 2020 מהווה כיסוי של 13.5% מכלל האתרים הידועים וכי על אף שחוות הדלק אחראיות לחלק העיקרי מהזיהום ממתקני דלק, טרם נוטרו 17 חוות מכלים מתוך 35 חוות. המשמעות היא שפוטנציאל הזיהום החמור (עדשות דלק) מדלקים עשוי להיות גבוה במידה רבה מההיקף הידוע.
מטעם רשות המים, בעלי המט"ש, נמסר בתגובה כי "רשות המים הורתה למפעיל לתקן מידית את התקלה הנוכחית ולבצע טיפול נוסף שימנע תקלה דומה בשנים הקרובות. במקביל הוזרמה ספיקה גבוהה של מי קולחים באיכות טובה ומי שיטפונות בנחל אלכסנדר על מנת למזער את הנזק הסביבתי. המתקן הקיים היום ביד חנה לא יכול לתת מענה לכמויות השפכים הרבות שמוזרמות מהרשות הפלסטינית ולכן רשות המים יחד עם גורמי ממשלה רבים, כבר בהליכי תכנון מתקדמים להקמת מתקן חדש שייתן מענה מלא וראוי לכמות השפכים הקיימת והחזויה בשנים הקרובות".