חוקרים שבדקו מאובן של פרוק רגליים, שחי לפני כ-525 מיליון שנה, גילו את המוח הקדום ביותר שנמצא עד כה. התגלית עשויה לפתור ויכוח ארוך בין מדענים לגבי האופן שבו התפתחו המוחות לראשונה בבעלי חיים חסרי חוליות שכאלה.
המאובן, של מין קדום ממשפחת פרוקי הרגליים, התגלה בשנות ה-80 של המאה הקודמת במחוז יונאן שבדרום-מערב סין והוא זכה לשם Cardiodictyon catenulum. לאחרונה חוקרים מאוניברסיטת אריזונה חקרו שוב את המאובן הקדום.
המאובן הפתיע את החוקרים, ראשית כיוון שלמרבה המזל והפלא הוא שרד – וניכר שהוא מורכב משלושה מרכיבים שונים של מערכת העצבים. ההפרדה הזאת גם הדהימה את החוקרים. "האנטומיה הזאת הייתה בלתי צפויה לחלוטין, בעיקר בשל מה שאנחנו יודעים על פרוקי רגליים מודרניים", טוען חוקר מוח מאוניברסיטת אריזונה.
3 צפייה בגלריה
המאובן הקדום עם המוח
המאובן הקדום עם המוח
המאובן הקדום עם המוח
(צילום: אוניברסיטת אריזונה)
השלב הבא במחקר: להשוות את הממצאים החדשים למה שאנחנו כבר יודעים על התפתחות המוח וחוט השדרה - בתקווה להבין כיצד הטבע יכול לשרוד שינויים מסיביים, כמו למשל משבר האקלים. אגב, בתמונה היצור הקדום רק נראה גדול. בפועל, מדובר ביצור באורך של 1.5 ס"מ בלבד.
ועכשיו, לתעלומה: נהר טארקולס בקוסטה ריקה הוא אחד הנהרות המזוהמים והרעילים ביותר במרכז אמריקה – אז איך זה שתנינים לא רק מצליחים לשרוד שם, אלא גם לשגשג?
3 צפייה בגלריה
התנינים דווקא אוהבים את הזיהום
התנינים דווקא אוהבים את הזיהום
התנינים דווקא אוהבים את הזיהום
(צילום: AFP)
המים בנהר הם למעשה מי ביוב, ואלו כמובן לא חדשות טובות, אבל בשנים האחרונים נעשים מאמצים של תושבים באזור על מנת לשקם את הנהר ולשמר את המגוון הביולוגי שבו.
למי זה לא כל כך מפריע? לקהילה של כ-2,000 תנינים, שהסתגלו לחיים הללו, ואף מצליחים לשגשג ולהתרבות בנהר המזוהם ועל פי ביולוגיים שחקרו את האזור מדובר באוכלוסייה "בריאה וחסונה". הם מתחממים בשמש, ניזונים מדגים ו"מתעלמים" מעשרות סוגי החיידקים שזוהו כבעייתיים בנהר. מדובר למעשה על "מאובנים חיים" שיכולים לשרוד בתנאי מחיה קשים, כל זה כשהם לא משנים דבר אבולוציונית, כבר מיליוני שנים.
ולסיום, קפיצה למאדים, שנקרא גם "כוכב הלכת האדום", ומורכב ברובו מנוף יבש ומאובק. מים לא יכולים להתקיים כיום על מאדים, לא מים נוזליים בכל אופן. רק קרח או אדים – וזה בעיקר בגלל הלחץ האטמוספרי של כוכב הלכת, שלא מאפשר למים להפוך לנוזל.
3 צפייה בגלריה
כוכב מאדים
כוכב מאדים
פעם הוא היה שונה. כוכב הלכת מאדים
(צילום: Shutterstock)
אלא שמאדים היה פעם מקום שונה מאוד. מדענים טוענים במחקר חדש, שלא רק שהיו בו פעם מים, היו כל כך הרבה מים לפני 4.5 מיליארד שנים – שזה עשוי היה להיות עולם שלם שמורכב כולו מאוקיינוס גלובלי בעומק של עד 300 מטרים. יחד עם אלמנטים אחרים, הם טוענים שהתנאים האלה מצביעים על כך שמאדים היה אולי כוכב הלכת הראשון במערכת השמש שתמך בחיים.
מבזק החדשות הטובות מתפרסם בימים ראשון, שלישי וחמישי