שירת העטלף/מטאליקה, מאחורייך: מחקר חדש שנערך בדנמרק על שירת עטפלים, מגלה איך הם מייצרים אותה ולמה. החוקרים מצאו כי בזמן שהעטלפים משתמשים בתדרים גבוהים, הם מסמלים קריאות מיקום, לעומץ זאת בתדרים נמוכים יותר העטלפים משתמשים כשהם רוצים לשוחח האחד עם השני.
כדי להשמיע את קולם, העטלפים משתמשים בגרון שלהם בדומה לזמרים של להקות דת' מטאל, כך גילו החוקרים. כדי להגיע למסקנות הללו, הם בדקו וזיהו מבנים פיזיולוגים בתוך הגרון, שזזים בהתאם כדי ליצור את הקוליות השונה שלהם, שנשמעת לנו בני האדם כמו נהימות.
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
לא ברור לגמרי מהי המטרה של כל נהימה ונהימה, הם מסבירים, אבל זוהי מקפצה נהדרת למדע כדי להבין עוד על בעלי החיים המופלאים האלה.
ועכשיו, הכירו את טורה, אישה שחיה בנורבגיה לפני 800 שנה. כן, אז זה נכון שמדענים עוד לא פיצחו את הקוד לחיי נצח, אבל באמצעות שרידי שלד שנחשפו בסקנדינביה, חוקרים יצרו מודל מציאותי של אישה מימי הביניים, ולא מדובר על עוד תמונה ברשת, אלא דגם תלת ממד בגודל טבעי של אישה מבוגרת ומחויכת האוחזת במקל הליכה.
3 צפייה בגלריה
כך נראתה טורה, שמתה בגיל 65
כך נראתה טורה, שמתה בגיל 65
כך נראתה טורה, שמתה בגיל 65
(צילום: Åge Hojem, NTNU University Museum)
טורה נולדה לקראת סוף המאה ה-12 במטרופולין נורבגי, לצד בעלי מלאכה וסוחרים. היא נקברה בחצר כנסייה ברחוב שבו גרו סוחרים, אז ניתן לשער מכך על אמונתה, עושרה ופרנסת משפחתה. היא חיה עד גיל 65 בערך, וזה אומר שביחס לתקופה, היו לה חיים טובים וארוכים.
אגב, מי שבחר לה את השם הם תושבי נורבגיה, אחרי שהחוקרים ביקשו את עזרת הציבור בסקר שנערך לפני כמה חודשים.
ולסיום, הכלב הוא חברו הטוב של האדם? לא תאמינו אבל הם היו חברים טובים שלנו מוקדם ממה שחשבנו.
3 צפייה בגלריה
העצם שבדקו החוקרים
העצם שבדקו החוקרים
זו העצם של הכלב
(צילום: Hervella et al., J. Archaeol. Sci. Rep., 2022)
עצם עתיקה מסייעת למדענים לחדד את ציר הזמן של מערכת היחסים בין האדם לכלב. כיום ידוע שמדובר בחברות בת אלפי שנים, לא יודעים בוודאות כמה, אבל תיארוך פחמן, שעוזר לאנשים להעריך את גילן של ממצאים ארכיאולוגים, עשוי לעזור לנו להיות יותר מדויקים.
עצם של כלב שנמצאה בחבל הבאסקים ספרד, מתוארכת כעת ליותר מ-17 אלף שנים - וזוהי למעשה העצם העתיקה ביותר שהתגלתה עד כה. בעזרת ניתוחים גנטיים ומורפולוגים החוקרים יכולים להיות בטוחים שמדובר בכלב מבוית, ולא בזאב כפי שסברו החוקרים לפני כן.
מבזק החדשות הטובות מתפרסם בימים ראשון, שלישי וחמישי