רוב המינים של הרפלסיה, פרח ענק ששובה את הדמיון עם עלי הכותרת העצומים שלו, נמצאים כעת בסכנת הכחדה. כך עולה ממחקר חדש.
2 צפייה בגלריה
הפרח הגדול שהתגלה באינדונזיה
הפרח הגדול שהתגלה באינדונזיה
הפרח הגדול שהתגלה באינדונזיה ב-2020
(צילום: AFP)
הפרח שייך לצמח רפלסיה גדולה (Rafflesia arnoldi) ממשפחת הרפלסיים, הגדל בדרום מזרח אסיה. קוטרם של הפרחים הוא בדרך כלל כ-90 ס"מ ומשקלם כ-10 ק"ג. עם זאת, בעבר נמצאו פרחים גדולים יותר ובשיא מחזיק פרח בקוטר של 111 ס"מ שהתגלה ב-2020 באינדונזיה.
החוקרים אומרים כי הפרחים צצים באופן בלתי צפוי, ולבוטנאים הייתה הצלחה מוגבלת להפיץ אותו מחוץ לסביבתו הטבעית בדרום מזרח אסיה. מין אחד של הפרח מסווג כיום ב"סכנת הכחדה חמורה", על פי האיגוד הבינלאומי לשימור הטבע.
על מנת להבין טוב יותר את הצמח ואת מצב השימור שלו, קבוצה בינלאומית של בוטנאים בחנה 42 מיני רפלסיה ידועים ואת בתי הגידול שלהם - בעיקר בברוניי, אינדונזיה, מלזיה, הפיליפינים ותאילנד.
2 צפייה בגלריה
גדול ב-4 ס"מ מהשיא הקודם
גדול ב-4 ס"מ מהשיא הקודם
פרח שקוטרו 111 ס"מ
(צילום: AFP)
בהתבסס על היעלמותם המהירה של בתי הגידול של הפרח הענק ביער, כמו גם אסטרטגיות שימור ותוכניות הגנה לא מספקות, הצמח נמצא בסיכון גבוה בהרבה להכחדה ממה שהיה ידוע קודם לכן, אמרו החוקרים. "אנו מעריכים ש-60% ממינים הרלסיה עומדים בפני סכנת הכחדה חמורה", כתבו החוקרים במחקר, שפורסם בכתב העת Plants, People, Planet. לדברי החוקרים, גם כמה מינים שאינם מוכרים למדע - נמצאים בסכנה.
"אנו זקוקים בדחיפות לגישה כדי להציל כמה מהפרחים המדהימים בעולם, שרובם נמצאים כעת על סף אבדון", אמר כריס ת'רוגוד, סגן מנהל הגן הבוטני של אוניברסיטת אוקספורד, שעמד בראש צוות החוקרים.
המחקר מצביע גם על כך שהצמח גדל באזורים מוגבלים למדי, מה שהופך אותו לפגיע במיוחד כתוצאה מהרס בתי גידול. לדברי החוקרים, מחקרים חוזרים ונשנים הזהירו שהאיומים התאומיים של שינויי אקלים והרס סביבתי, הנגרמים על ידי בני אדם, מפחיתים באופן דרמטי את המגוון הביולוגי ברחבי העולם.