מדענים מצאו תגלית מדהימה במערב אוסטרליה - עשב ים שמשתרע על פני כ-200 קמ"ר והוא הצמח הידוע הגדול ביותר על פני כדור הארץ. הצמח העצום נמצא כ-800 ק"מ צפונית לעיר פרת'. לשם השוואה, השטח של תל אביב הוא 52 קמ"ר.
באמצעות בדיקות גנטיות, המדענים קבעו שמדובר למעשה בצמח אחד, שהתפשט בצורת שטיח במשך לפחות 4,500 שנים, והוא התגלה ממש במקרה, על ידי צוות שצלל במקום וחקר כיצד עשבי ים מגיבים לשינויי האקלים.
4 צפייה בגלריה
הצמח הענק מתחת למים
הצמח הענק מתחת למים
הצמח הענק מתחת למים
(צילום: מתוך המחקר)
4 צפייה בגלריה
הצמח הענק מהאוויר
הצמח הענק מהאוויר
הצמח הענק מהאוויר
(צילום: מתוך המחקר)
החוקרים אספו דגימות על מנת לגלות אילו סוגי צמחים גדלים שם – והתשובה הייתה אחת. "זה קצת מוזר. יש צמח אחד, אתה עובר 100 קילומטרים וזה עדיין אותו הצמח", סיפרה אליזבת סינקלייר, עמיתת מחקר באוניברסיטת מערב אוסטרליה, והמחברת הראשית של המחקר.
המדענים משערים שלפני אלפי שנים, שתיל בודד של עשב ים הגיע למפרץ, והוא התאים במיוחד לשרוד בסביבה הזאת, בשל הגנום יוצא הדופן שלו (יש לו מספר כרומוזומים כפול מלרוב הצמחים), הוא השתלט על האזור והתפשט בו. (למחקר המלא - באנגלית)
ועכשיו, ממעמקי הים ל"בית קברות של כוכבים" בחלל. צוות בינלאומי גילה אות רדיו יוצא דופן שאותו פולט כוכב נֵיטְרוֹנִים, המשלים סיבוב אחד בכל 76 שניות, והוא שוכן, במקום שאותו מכנים המדענים "בית קברות של כוכבי ניטרונים". במקום זה, כך לפי המדענים, לא אמורים להיות פעימות.
4 צפייה בגלריה
משם הגיעו האותות
משם הגיעו האותות
משם הגיעו האותות
(צילום: מתוך המחקר)
התגלית נעשתה באמצעות טלסקופ רדיו בדרום אפריקה, ומעוררת סערה בקרב חוקרי חלל. כוכבים שכאלה הם שרידי התפוצצויות סופרנובה של כוכבים מסיביים. מדענים יודעים על כ-3,000 כוכבים כאלה בגלקסיה שלנו, אבל - תגלית כזאת לא דומה לשום דבר שנראה עד כה, והחוקרים משערים שייתכן שמדובר בכוכב בעל שדה מגנטי חזק במיוחד.
שמו של הכוכב קליט במיוחד, PSR J0901-4046, ונראה שיש לו לפחות שבעה סוגי פולסים שונים. "סביר להניח שיש הרבה יותר שם בחוץ, ממה שיודעים, אנחנו רק צריכים להסתכל", אומרים החוקרים. (למחקר המלא - באנגלית)
ונסיים את מבזק החדשות עם המלצה חמה שמגיעה אלינו מאנגליה – שם, בבית החולים הווטרינרי בווליטשייר, ממליצים הרופאים לכלבים להרכיב משקפי שמש כדי להגן על העיניים שלהם.
לדברי הווטרינרים, כלבים פעילים, שנהנים לרוץ על חוף הים, או להצטרף לטיולים בשמש - עשויים להפיק תועלת מהרכבת משקפיים. משקפי המגן יכולים לסייע בהגנה עליהם, במיוחד בגילים מתקדמים, שבהם מתפתחות דלקות ובעיות עיניים.
4 צפייה בגלריה
משקפי שמש לכלבים
משקפי שמש לכלבים
משקפי שמש לכלבים
(צילום: אתר המרפאה הווטרינרית)
הווטרינרים הרכיבו משקפי שמש לסלין, בת ה-14, שפיתחה בעיה בקשתית. "המשקפיים מספקים לה איכות חיים נורמלית", סיפרה הבעלים של הכלבה.
מבזק החדשות הטובות מתפרסם בימים ראשון, שלישי וחמישי