בדרך כלל פעילי סביבה צעירים, רבים מהם בני נוער, עולים לבמה בכנסים שבהם משתתפות חברות מזהמות, אבל אתמול (יום ג') בכנסת סביבה 2050, שבו השתתפו בין היתר נציגי קצא"א ובז"ן, עלה לבמה ללא הזמנה פרופ' ז'ק גילרון מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב. המארגנים לא איפשרו לו לשאת דברים, בין היתר כיוון שלא היה ברשימת הנואמים בכנס והוא הוצא מהמלון בתל אביב, שבו התקיים האירוע.

בריאיון לאולפן ynet הסביר פרופ' גילרון, מדוע ניסה להעביר מסר למשתתפי הכנס: "העתיד של כולנו בסכנה ממשית. משבר האקלים הוא כאן ועכשיו. כאשר יש טמפרטורות של 45 מעלות בצפון מערב ארצות הברית ובדרום קנדה, כשהמפלסים של נהר הריין ונהר המיסיסיפי הם ברמות נמוכות שלא היו בעבר, והבצורות האלה יכולות להטיל רעב בכל העולם. כאן בארץ המשבר גם כן הוא רציני, הטמפרטורה הממוצעת בארץ עולה פי 2 מהממוצע העולמי. גם המועצה לביטחון לאומי של מדינת ישראל התריעה שמשבר האקלים הוא סיכון ביטחוני רציני מאוד. ויש ניתוק ממה שהממשלה עושה. מה שגורם להתחממות כדור הארץ זה פליטות של גזי חממה ושריפה של נפט וגז".
פרופ' גילרון, שמשתייך בין היתר ל"המרד בהכחדה" שתיעדו את העלייה לבמה בכנס, אמר כי רצה להעביר מסר שיש צורך להפסיק את שריפת הגז והנפט ולעבור לאנרגיות מתחדשות. "יודעים אצלנו מה צריך לעשות, צריכים לעבור לאנרגיה מתחדשת, צריך להעביר את צי התחבורה משריפה של דלקים מאובנים לחשמל, ויודעים שצריכים לעשות את זה, אבל המדיניות היא לא שם", הוא אמר. "אין מדיניות ששואפת לזה שתהיה לנו כמות משמעותית מאוד של אנרגיה מתחדשת".
1 צפייה בגלריה
פרופ' ז'ק גילרון
פרופ' ז'ק גילרון
פרופ' ז'ק גילרון
(צילום: בראל אפרים, המרד בהכחדה)
אתמול בכנס נאמה השרה להגנת הסביבה עידית סילמן, ואחריה דיברו נציגים של חברות בתחומים של דלקים ותחבורה. פרופ' גילרון אמר כי צריך לפעול עכשיו ולא להמתין 27 שנים. "הכנס שלהם הוא 2050, אבל המדענים של ה-IPCC שתוך שבע שנים, עד 2030, אנחנו צריכים להיות עם שפע של אנרגיה מתחדשת. צריכים להפסיק לשרוף דלקים מזהמים", הוא אמר.
פרופ' גילרון אמר בריאיון כי לא שיתף את בני משפחתו בכוונתו לעלות על הבמה ללא הזמנה. "אין לנו זמן", הוא אמר בסיום הריאיון. "אנחנו צריכים לעבור לאנרגיה מתחדשת כמה שיותר מהר. זאת אומרת, כשאני קורא מה קורה עכשיו ומה יקרה בחיים של הילדים והנכדים שלי - אנחנו מסכנים את המשך הציוויליזציה שלנו עם לא נתעורר. צריך להפסיק לחפש נפט וגז ולהפסיק ולהבעיר אותם".