זן קטלני של שפעת העופות זוהה בפעם הראשונה ביבשת אנטארקטיקה. כך הודיעו אמש (יום ב') מדענים. לדבריהם, זהו סיכון פוטנציאלי עבור מושבות הפינגווינים הענקיות ביבשת הקפואה.
"תגלית זו מדגימה לראשונה כי נגיף שפעת העופות הפתוגנית ביותר הגיע לאנטארקטיקה, למרות המרחק והמחסומים הטבעיים המפרידים בינה לבין יבשות אחרות", נכתב בהודעת המועצה העליונה למחקר מדעי של ספרד (CSIC).
2 צפייה בגלריה
פינגווין לבן-אוזן על האי דספשן
פינגווין לבן-אוזן על האי דספשן
פינגווין לבן-אוזן באנטארקטיקה
(צילום: Shutterstock)
הנגיף נמצא ביבשת אנטארקטיקה בדגימות שנלקחו מפגרי חמסנים דרומיים, אחד העופות החיים ביבשת אנטארקטיקה. הדגימות נלקחו על ידי מדענים מארגנטינה סמוך לבסיס פרימוורה.
המקרה המאושר הראשון של שפעת העופות באנטארקטיקה, אושר לאחר שהתגלו בשנים האחרונות מקרים דומים באיים הסמוכים ליבשת, כולל בקרב פינגווין לבן-אוזן, מדגיש את הסיכון הגדול למושבות בעלי החיים באזור מהנגיף הקטלני, שהתגלה במקומות רבים ברחבי העולם בחודשים האחרונים - בין היתר גם בעמק החולה בישראל.
"ניתוח הראה חד משמעית שהעופות נדבקו בתת-זן H5 של שפעת העופות, ולפחות אחד מהם מת לאחר שנדבק בזן המסוכן ביותר של שפעת העופות", נכתב בהצהרה של CSIC.
2 צפייה בגלריה
פינגווינים באי דספשן
פינגווינים באי דספשן
חשש שהפינגווינים ייפגעו
(צילום: AFP)
המכון האנטארקטי של ארגנטינה הודיע אמש כי המדינה הדרום אמריקנית פעלה יחד עם חוקרים מספרד על מנת לבדוק דגימות של ציפורים מתות, שנמצאו מוקדם יותר השנה ליד הבסיס הארגנטינאי באנטארקטיקה, שאישרו את נוכחות הנגיף.
מאות אלפי פינגווינים מתאספים במושבות צפופות ביבשת אנטארקטיקה ובאיים סמוכים, מה שעלול לאפשר לנגיף הקטלני להתפשט בקלות. נתונים מהוועדה המדעית לחקר אנטארקטיקה חשפו גם מקרה שאושר כעת בבסיס המחקר ביבשת הדרומית בעולם.