בשיתוף קבוצת דוראל
אנרגיה ירוקה היא מונח שגור בעולם המודרני, המתמודד עם משבר אקלימי והתחממות גלובלית, שכבר נותנים את אותותיהם בחיי היומיום של כמעט כל תושבי כדור הארץ. עם עולם מתחמם, אוכלוסייה גדלה וביקוש הולך וגדל למקורות אנרגטיים חסכוניים ונקיים, לא מפתיע שכולם מדברים על אנרגיה סולארית ועל האפשרות לנצל משאב עולמי חינמי כמו השמש, לטובת ייצור של אותה אנרגיה. זו הזדמנות ליישר קו ולבסס את הידע על התחום.
פגשנו את עופר סתוי, סמנכ"ל פיתוח ואסטרטגיה בדוראל ישראל, ושאלנו אותו שאלות מפתח על אנרגיה סולארית.
מהי אנרגיה סולארית?
"אנרגיה סולארית היא אנרגיה שמקורה בשמש והיא אנרגיה מתחדשת, כלומר, לא משנה כמה חשמל נייצר ממנה, היא לא תיפגע או תתכלה. גם אם כולנו נייצר במהלך היום חשמל מהשמש, מחר היא תזרח שוב באותו הצורה", מסביר סתוי ומפרט איך זה עובד: "הפאנל בעצם קולט את קרני השמש, מעביר אותן לממיר והממיר מעביר אותן לצורה של אנרגיה, חשמל, שאנחנו משתמשים בו. המטרה היא שככל שנתקדם, נייצר יותר ויותר חשמל ממקורות מתחדשים ונחסוך בייצור חשמל מזהם מגז או פחם".
האם אפשר להקים פאנלים סולאריים בכל מקום?
"אפשר ורצוי - בכל מקום שיש בו שמש, ניתן לייצר ממנה אנרגיה", משיב סתוי ונותן דוגמאות: פרט לפרויקטים קרקעיים, אפשר לעשות את זה על גגות, מרפסות, קירות, מחלפים ועוד - כל אלה הן דוגמאות לדו שימוש – כששמים פאנלים סולאריים על מבנים קיימים. לדבריו, "החלק המעניין קורה דווקא בשימוש משותף בקרקע לייצור חשמל, כשמקימים פרויקט חקלאי בשילוב אנרגיה סולארית, למשל מעל מטעי אבוקדו, כרם ענבי מאכל וכו'. אנחנו מקימים פרויקטים כאלה ברחבי הארץ וזה מדהים לראות את זה".
1 צפייה בגלריה
פאנלים סולאריים של קבוצת דוראל בעברון
פאנלים סולאריים של קבוצת דוראל בעברון
פרויקט סולארי של דוראל בעברון
(באדיבות דוראל)
מה עושים בשעות שבהן אין שמש?
"מדינת ישראל, ברוך השם, היא מדינה ברוכת שמש וחייבים לנצל את זה. אז לצד המתקנים הסולאריים, אנחנו מקימים מתקני אגירה, שאוגרים את החשמל המיוצר בשעות השמש לשימוש בשעות החשכה".

אפור - הצבע האידיאלי לקליטת אור

הריאיון מתקיים בעברון, באתר שבו הוקם פרויקט סולארי קרקעי ייחודי על מטמנה בשטח של כ-120 דונם – עוד דוגמה מצוינת לדו שימוש בקרקע.
כמה פאנלים סולאריים יש באתר הזה?
"באתר שלנו פה יש יותר מ-25,000 פאנלים והחשמל שייווצר פה שווה ערך לחשמל שצורכים כ-10,000 בתי אב בישראל".
ואיך מנקים את הפאנלים הסולאריים? "יש כל מיני שיטות, בין היתר עושים שימוש גם ברובוטים", משיב סתוי.
ומדוע אנחנו לא רואים פאנלים בכל מיני צבעים?
לדבריו, התשובה פה פשוטה, הפאנלים הסולאריים הם בצבע אפור, פשוט משום שזה הצבע האידיאלי לקליטת אור שמש וממנו מפיקים הכי הרבה חשמל סולארי.
פאנלים סולאריים, אם כך, הם אמצעי נפלא לייצור חשמל נקי ולא מזהם ואגירתו - בזכות השימוש החופשי בשמש החינמית, ממנה יש לנו בשפע.
בשיתוף קבוצת דוראל