נחילים גדולים של מדוזות נמצאים בימים האחרונים בכל החופים בישראל, מראש הנקרה בצפון ועד אשקלון בדרום. באתר "מדוזות בעם" ניתן לראות כי יש דיווחים רבים מאוד על מדוזות בחופי הארץ.

בראיון לאולפן ynet התייחס ד"ר צפריר קופליק, חוקר מדוזות ממוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרדט באוניברסיטת תל אביב, להגעתן של המדוזות: "הנחיל פה לא מעט זמן, אבל הוא היה מערבית אלינו. בימים האחרונים אנחנו מרגישים את הפרטים באזור החופים. הזרמים קירבו את הנחיל לחופים ועכשיו אנחנו 'נהנים' מהן גם בחופים".
לגבי מספר המדוזות, שנמצאות עכשיו סמוך לחופי ישראל, אמר ד"ר קופליק: "נחיל כזה יכול להכיל מאות אלפי פרטים, אם לא יותר. זה לא רק דו ממד, זה גם תלת ממד – לעומק. זה יכול להימשך על פני קילומטרים רבים, נחיל שכזה".
אז מתי המדוזות יעזבו את חופי ישראל? ד"ר קופליק השיב: "המדוזות מגיעות לקראת סוף יוני ונעלמות בתחילת אוגוסט, אלה פרקי זמן די קבועים, יש סטייה של כמה ימים לכאן ולכאן. יש לנו עכשיו חודש עמוס במדוזות, הן מגיעות לכאן בריאות, בדרך כלל במצב רבייתי מתקדם וככל שדועך הקיץ, הן הולכות ודועכות בעצמן, גם מבחינה פיזיולוגית. ולכן לקראת סוף נוכחות הנחיל ניתן לראות הרבה מדוזות מתות גם על החופים וגם בתוך המים. יש פרטים שממשיכים צפונה, אבל זה כחלק ממחזור החיים שלהן".
1 צפייה בגלריה
(צילום ארכיון: ג'ורג' גינסברג)


על סוגי המדוזות המגיעות לישראל, אמר המומחה: "הצורבת ביותר שקיימת אצלנו כרגע היא החוטית הנודדת. זו המדוזה הדומיננטית ביותר במים שלנו משנות ה-80', הצריבה שלה יכולה להיות קשה ביותר, יש כאלה שרגישים יותר יש כאלה שפחות, אבל זו הצריבה הכואבת. שאר המדוזות שהגיעו לכאן צורבות מעט פחות, לפחות בקיץ. כולן, לפחות אלה שאנו רואים בעיניים, שייכות לקבוצה שנקראת 'מדוזות סוכך'. הן נראות כמו המדוזות שלנו אבל בווריאציות שונות. אבל החוטית הנודדת היא הצורבת ביותר".
"מדוזות בעם"' שאותה הזכיר ד"ר קופליק בראיון היא סוג של ווייז למדוזות. בדומה לאפליקציה שהפכה לברירת המחדל של נהגי ישראל, גם הפלטפורמה החדשה הזאת מסתמכת על דיווחי משתמשים כדי לסייע לכל השאר לבחור באיזה מסלול/חוף רחצה לבחור. כך, כל האכזבה הכרוכה בהגעה לבילוי בחוף הים, עמוסים לעייפה בשמשיות, בצידניות, בילדים ובמגבות, רק כדי לגלות שנחיל מדוזות הגיע למים לפניכם - יכולה להיחסך בקליק אחד, שיאפשר למשתמשים לבחור חופים שאין בהם בזמן אמת מדוזות.