3 צפייה בגלריה
החור השחור שבמרכז שביל החלב
החור השחור שבמרכז שביל החלב
החור השחור שבמרכז שביל החלב
(צילום: פרויקט הוריזון)

עוד הישג מדהים לפרויקט Horizon: חוקרים מרחבי העולם הצליחו לתעד את החור השחור, שנמצא במרכז גלקסיית שביל החלב. התמונה פורסמה אחר הצהריים (יום ה') במסיבת עיתונאים מיוחדת. מדובר בפרויקט שבו משתתפים כ-3,000 מדענים מכ-80 מוסדות אקדמיים ברחבי העולם, שהשתמשו בשמונה טלסקופים. הגילוי מתפרסם כעת בסדרת מאמרים מדעיים בכתב העת The Astrophysical Journal Letters.
החור השחור במרכז שביל החלב - הגלקסיה שגם מערכת השמש נמצאה בה - מכונה "סגיטריוס A". הוא מרוחק כ-27 אלף שנות אור מאיתנו. קוטרו הוא בערך כמו המסלול של מרקורי סביב השמש, כ-150 מיליון קילומטר, אך המסה שלו גדולה פי ארבעה מיליון מהשמש. עד כה, כל הנתונים הראו שיש באזור חור שחור, אך אלה היו תצפיות עקיפות שהתבססו על מדידת המהירות של הכוכבים החגים סביבו. כעת, שיתוף הפעולה הייחודי והטכנולוגיה המתקדמת שאיפשרה אותו, סללו את הדרך לצלם את החור השחור הזה בפעם הראשונה.


3 צפייה בגלריה
כך הורכבה התמונה של החור השחור
כך הורכבה התמונה של החור השחור
כך הורכבה התמונה של החור השחור
(צילום: פרויקט הוריזון)
מכיוון שחור שחור הוא עצם בעל כבידה חזקה, שבולע כל חומר ואת כל סוגי הקרינה לרבות אור, אי אפשר לצלם אותו ישירות. החוקרים הצליחו לצלם את האזור הכהה שבו נמצא החור השחור המכונה "הצל". כדי לעשות זאת, היה על המדענים למדוד, באמצעות גלי רדיו, את החום הנפלט מהגז שנבלע בחור השחור.
"היינו המומים ממידת ההתאמה של הטבעת שנראית בצילום לתחזיות המתבססות על תיאוריית היחסות הכללית של אלברט איינשטיין", אמר ג'פרי באואר (Bower) מהמכון לאסטרונומיה ואסטרופיזיקה בטאיפיי שבטייוואן, אחד מ-300 המדענים השותפים במיזם. "התצפיות חסרות התקדים האלה משפרות מאוד את ההבנה שלנו של המתרחש במרכז הגלקסיה ושופכות אור חדש על הידע שלנו בנוגע ליחסי הגומלין של חורים שחורים עם סביבתם".
פרופ' צבי פירן ממכון רקח לפיזיקה באוניברסיטה העברית, התייחס לתגלית: "קבוצת המחקר EHT, שפרסמה לפני שלוש שנים את התמונה של חור שחור במרכז גלקסיה רחוקה, פרסמה היום תמונה (שהתקבלה בגלי רדיו) של החור השחור שבמרכז הגלקסיה שלנו. תוצאות קודמות הראו שאמנם במרכז הגלקסיה שלנו יש חור שחור ופרס נובל לפיזיקה לשנת 2020 ניתן עבור תגלית זאת, אבל לא הייתה תמונה ישירה של החומר מסביבו. התמונה שהתפרסמה היום התקבלה בתצפיות של גלי רדיו מראה באופן חד משמעי את החור השחור. התגלית אמנם צפויה, אבל מדהימה. זאת הפעם הראשונה שאנו רואים חומר הנמצא כה קרוב לחור השחור הזה".


זו הפעם השנייה שחוקרים מפרסמים תמונה של חור שחור. התמונה הראשונה של חור שחור פורסמה באפריל 2019. אז הצליחו חוקרים לצלם את החור השחור הענק הנמצא במרכז גלקסיית M87, הממוקמת כ-55 מיליון שנות אור מאיתנו. התמונה צולמה בשיתוף פעולה של חוקרים ברחבי העולם בפרויקט Event Horizon Telescope.
3 צפייה בגלריה
תמונה ראשונה של חור שחור
תמונה ראשונה של חור שחור
תמונה ראשונה של חור שחור
(צילום: Event Horizon Telescope)
התמונה, שפורסמה לפני שלוש שנים ושבה נראית צורה טבעתית בצבעים צהוב, כתום ושחור - צולמה על ידי שישה טלסקופים המוצבים במקומות שונים בכדור הארץ. "ראינו את מה שחשבנו שאי אפשר לראות, ראינו וצילמנו תמונה של חור שחור, הנה זה", הכריז אז שפרד דולמן מאוניברסיטת הרווארד.
"יש לנו שני סוגים שונים של גלקסיות וסדרי גודל שונים לגמרי של חורים שחורים, אבל קרוב לשוליהם שני החורים השחורים האלה נראים דומים להפליא", אמרה סרה מרקוף מאוניברסיטת אמסטרדם, יו"ר משותפת של מועצת EHT. "זה מראה לנו שהיחסות הכללית משפיעה מקרוב על העצמים האלה, וההבדלים שאנו רואים במרחק רב יותר מהם הם תוצאה של הבדלים בחומר המקיף את החורים השחורים".


חור שחור, באסטרופיזיקה, הוא השלב הסופי בחייהם של כוכבים בעלי מסה גדולה. לפי התיאוריה האסטרופיזיקלית המקובלת על מחזור החיים של כוכבים, כאשר אוזל הדלק הגרעיני המספק אנרגיה לכוכב בתהליך ההיתוך, גורמת הכבידה לקריסת חומר הכוכב לתוכו פנימה (עד אז, לחץ הקרינה היוצאת מקזז את משיכת הכבידה כלפי פנים).