מחר בערב (יום ו') הירח המלא של חודש מאי ייכנס לצלו החלקי של כדור הארץ - שיסתיר חלק ממנו. אולם זהו מסוג ליקויי הירח, שדי קשה עד בלתי אפשרי להבחין בהם בעין.
2 צפייה בגלריה
ליקוי ירח
ליקוי ירח
ליקוי ירח חלקי
(צילום: AP)
בליקוי הנוכחי, הירח יחלוף בחלקו הדרומי של חרוט הצל החלקי ורובה של דיסקת הירח ימצא בו. חלקה הצפוני של דיסקת הירח תהיה קרובה לאזור הצל המלא, שמוסתר כולו מעין השמש, ולכן יהיה אפשר להבחין בהצללה קלה על שוליו הצפוניים של הירח. הליקוי יתחיל בערב שבת, 5 במאי, לפני זריחת הירח. למעשה, תחילת הכניסה של הירח לשולי הצל שמטיל כדור הארץ תהיה בשעה 18:14 (שעון ישראל) לפני זריחת הירח, כאשר הירח זורח בשעה 19:18.
בשלב זה, עדיין קשה להבחין בהצללה בעין. שיא הליקוי יהיה בשעה 20:24, כאשר יהיה אפשר להבחין בהצללה קלה על שוליו הצפוניים של הירח (בשלב זה הם פונים לצד שמאל העליון של הירח). הירח יצא מחרוט הצל החלקי בשעה 22:31.
בעת הליקוי הירח יהיה בתחומי קבוצת מאזניים, כאשר ממש צפונית לירח נמצא הכוכב הכפול אלפא בקבוצת מאזניים. זו מערכת של שני כוכבים, שנראים יחדיו במשקפת ככוכב בהיר בגוון לבן-תכול והכוכב החיוור יותר, בגוון צהבהב. בעת שיא הליקוי, הירח ואלפא מאזניים יהיו כ-20 מעלות מעל האופק. ממש בשעה זו זורחת באופק הדרום מזרחי קבוצת עקרב, עם הכוכב הבהיר שבה - העל ענק האדום אנטרס.
ליקוי ירח נגרם כאשר הירח, המקבל את אורו מהשמש, נכנס לצל שמטיל כדור הארץ. מצב זה ייתכן רק כאשר הירח מלא, אז מצויים שלושת הגופים - השמש, כדור הארץ והירח, בשורה. אולם, בזה לא די, כיוון שהם חייבים להיות גם על אותו המישור כדי שיתרחש ליקוי, ומסיבה זו, אין ליקוי כל חודש כשהירח מלא.
2 צפייה בגלריה
ארכיון
ארכיון
ארכיון
(צילום: רויטרס)
אולם, כמו כל גוף, כדור הארץ מטיל שני סוגי צל. צל מלא וחלקי. צופה המצוי בצל המלא, מוסתר כולו מהשמש - כדור הארץ חוסם כליל את אור השמש. במצב כזה, אנו קוראים לליקוי - ליקוי צל מלא (אומברה). הוא יכול להיות מלא - כאשר כל הירח מצוי בתוכו, או חלקי - כאשר רק חלק מהירח מצוי בתוכו.
מסביב לצל המלא מצוי צל חלקי. שם, רק חלק מאור השמש מוסתר מהצופה. במילים אחרות, צופה היפותטי העומד על הירח באזור הצל החלקי, יראה שרק חלק מהשמש מוסתר ממנו. וזה הליקוי שאנו נראה בערב שבת. ליקויים אלה קרויים – ליקויי חצי צל (פנאומברה). בעת שיא הליקוי, כל הירח יחלוף בתוך אזור הצל החלקי, אולם בכל נקודה על פני ירח, רק חלק מהשמש יוסתר מכדור הארץ ולכן יהיה קשה להבחין בירידה באורו.
רק באזור הצפוני של הירח, הקרוב לצל המלא, חלק השמש המוסתר יהיה גדול יותר, ואז נוכל להבחין במעין הצללה באור הירח. תצפית במשקפת או בטלסקופ תעצים מעט את המראה, אולם - שוב - זה אינו ליקוי ירח של צל מלא בו הצל על הירח משמעותי יותר.
את ליקוי הירח הזה הקדים ליקוי חמה היברידי, שנראה באזור אוסטרליה ואוקיאניה ב-20 באפריל. זה היה ליקוי שחלקו היה ליקוי מלא, וחלקו היה ליקוי טבעתי (טבעת של שולי השמש נראתה מקיפה את שולי הירח). ליקוי החמה הבא השנה לא ייראה בישראל. הוא יהיה ליקוי טבעתי, ויראה מרוב יבשת אמריקה ב-14 באוקטובר.
ליקוי הירח הבא שייראה מישראל יהיה ב-28 באוקטובר השנה. הוא יהיה ליקוי חלקי, שבו חלק קטן מדיסקת הירח תיכנס לאזור הצל המלא של כדור הארץ.
את המידע המלא על האירועים האסטרונומיים לשנת 2023 וכן הסברים על שיטות צפייה שונות וכדומה, אפשר למצוא בספר השנה האסטרונומי לשנת 2023 באתר המחבר.
ד"ר יגאל פת-אל, קוסמוס טלסקופים