שילוב כוחות יצירתי בין זואולוגים וגיאוגרפים מאוניברסיטת תל אביב הוליד מחקר חדש, שמיפה באמצעות עטלפים את איי החום העירוניים בגוש דן. מהמחקר עולה כי בחודשי החורף האוויר באיילון חם בעד 5 מעלות יותר מהאוויר בשטחי פארק הירקון. תוצאות המחקר התפרסמו בכתב העת Applied Geography.
2 צפייה בגלריה
עטלפים עם מכשירי מדידה
עטלפים עם מכשירי מדידה
עטלפים עם מכשירי מדידה
(צילום: שטפן גרייף )
לצורך הניסוי, החוקרים הצמידו חיישני חום זעירים לעטלפי פירות מצריים ממושבת עטלפים עירונית - ושיחררו אותם במרכז העיר תל אביב. העטלפים לא התקשו למצוא את דרכם הביתה, ובדרך הם מיפו את הטמפרטורות מעל אזורים שונים כמו מרכז העיר, נתיבי איילון, פארק הירקון והרצליה.
הניסוי נערך בחורף 2019, בין 20:00 בערב ל-2:00 בלילה. בין היתר גילו החוקרים פערים של בין 2 ל-5 מעלות צלזיוס בין אזורים אורבניים צפופים לפארקים עירוניים. החוקרים השוו את הנתונים ששידרו העטלפים לארבע תחנות מטאורולוגיות בתל אביב, ובמקביל הפעילו ניסוי שטח רחב היקף של תחנות מטאורולוגיות ניידות לאימות הנתונים. בנוסף, הם ציידו אנשים עם מכשירים דומים ושלחו אותם לחלקים שונים של העיר כדי לבצע מדידות דומות.
את המחקר הובילו פרופ' יוסי יובל וד"ר איה גולדשטיין מהמעבדה לחקר העטלפים, בית הספר לזואולוגיה ומוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרדט ופרופ' אלכסנדרה צ'ודונובסקי, מבית ספר פורטר לסביבה וכדור הארץ באוניברסיטת תל אביב.
ד"ר צ'ודונובסקי הסבירה כי הם ביקשו למדוד ולמפות את איי החום האורבניים, תופעה אקלימית ידועה ובה חלקים מסויימים בעיר סובלים מטפרטורה גבוהה יותר מהסביבה. אלא שבתל אביב יש רק ארבע תחנות ניטור. "בנוסף, תחנות מדידה מודדות רק סמוך לקרקע, ולא מודדות טמפרטורה בתלת ממד. פתרון אפשרי אחד הוא שימוש ברחפנים, אבל גם פתרון זה הוא בעייתי מבחינת אישורי תעופה להטיס רחפנים באזורים עירוניים ואחרי 20 דקות טיסה הם צריכים לנחות ולהיטען שוב".
2 צפייה בגלריה
עטלף פירות
עטלף פירות
עטלף פירות
(צילום: shutterstock)
במחקר הנוכחי צוות החוקרים החליט לנצל את הערך המוסף של העטלפים שנחשבים לנווטים מעולים וגם מתמצאים מצוין בשטחים עירוניים. "עטלפים הם טייסים מוצלחים בהרבה מרחפנים", אומר פרופ' יובל. "הם יכולים לעוף 100 ק"מ בלילה אחד, והם פעילים בלילה כאשר תופעת איי החום נמצאת בשיא עוצמתה".
פרופ' צ'ודונובסקי הוסיפה: "חיפשנו מגוון ואופציות אחרות למדוד את הטמפרטורה. ולמה זה כל כך חשוב? כי יש מחקרים שמראים שיש תמותה גבוהה יותר באזורים עם טמפרטורה גבוהה יותר, ויש לזה קורולציה לזיהום אוויר. איפה שחם יותר יכול להיות גם מזוהם יותר. בלי מדידות אי אפשר לשפר את המצב העירוני, ולדעת איפה צריך הצללה או איפה לנטוע עץ".
ולמה עטלפים? החוקרים היו צריכים חיה שנמצאת הרבה בעיר ויכולה לעוף הרבה - ורחוק. עטלפי פירות היו הפיתרון המושלם. "היתרון שלהם הוא בכך שהם אפשרו לנו לקבל תמונה אקלימית רחבה בזמן קצר", אומרים החוקרים. "מניתוח המדידות עלה כי באזור איילון המדידות היו חמות מאוד, לעומת פארק הירקון, שם טמפרטורת האוויר צונחת וברגע שהעטלף חוצה את פארק הירקון להרצליה - הטמפרטורה שוב עולה. בזכות העטלפים הצלחנו לייצר מפה תלת ממדית ראשונה של איי חום עירוניים בגוש דן".
לדברי פרופ' צ'ודונובסקי, החוקרים בהחלט לא מתכוונים לעצור בעטלפים: "עלינו להיעזר בכל פלטפורמה ניידת שיכולה לסייע לנו. כמו שהעטלפים עזרו לנו למפות איי חום עירוניים, כך יונים יכולות למפות זיהום אוויר עירוני בלי מאמץ רב, ולחסוך לנו המון כסף והמון שנות מחקר מפרך".
פרופ' יובל כבר חושב על בעלי חיים נוספים עליהם ניתן להתקין חיישנים. "למשל אם אנחנו רוצים לנטר זיהום במערכת הביוב? במקום להפעיל מכונות יקרות ומורכבות, אפשר להיעזר בחולדות שמסתובבות שם כל הזמן".