עיט ניצי, שנפצע ב-2019 מירי של ציידים פלסטינים, נצפה בסוף השבוע האחרון על ידי פקח של רשות הטבע והגנים בקן באזור מערב הרי יהודה. בקן נמצאו שני גוזלים. "לרוב, עיט ניצי במדינת ישראל לא מקנן על העצים", הסביר ערן קרוזל, פקח ברשות - שתיעד את העיט.
3 צפייה בגלריה
סאלם בקן
סאלם בקן
סאלם בקן
(צילום: ערן קרוזל, רשות הטבע והגנים)
מדובר בעיט ניצי בן 7, ששמו סאלם. לפני כחמש שנים הוא נורה בשטחי הרשות הפלסטינית על ידי ציידים, וניצל בזכות אקולוג פלסטיני, שהעביר אותו לאנשי רשות הטבע והגנים. בבדיקות בבית החולים לחיות בר בספארי ברמת גן זיהו עשרות כדורי עופרת בגופו. לאחר טיפול ושיקום הצמידו לעיט משדר GPS של פרויקט "פורשים כנף".
"החזרנו את העיט לקולגה הפלסטיני, כדי שינצל את שחרורו לטבע לצורך הסברה וחינוך בקרב האוכלוסייה המקומית", סיפר אוהד הצופה, אקולוג עופות ברשות הטבע והגנים. "בעת השחרור הוענק לעיט השם 'סאלם'. מאז אנחנו עוקבים אחר אקלומו בטבע ושמחים לדווח שהוא התחיל לקנן ולנסות להעמיד צאצאים".
בישראל קיימים רק 25 זוגות של עיט ניצי, לא כולם מקננים, והמין נמצא בסכנת הכחדה חמורה. "כבר בשנה שעברה ראינו ש'סלאם' מסתובב באזור מיוער, הגענו לנקודה כדי לראות מה הוא עושה שם וראינו שהוא ובת זוגתו מנסים לקנן בין העצים", סיפר קרוזל. "בדרך כלל, העיטים הניציים בארץ מקננים במצוקים, לא על עצים, זו תופעה שכמעט לא נחזתה כאן ובטח לא צולמה. יש דוגמאות לקינון עיטים ניציים על עצים בקפריסין השכנה, אבל בארץ זה מאוד ייחודי".
3 צפייה בגלריה
הגוזלים של סאלם
הגוזלים של סאלם
הגוזלים של סאלם
(צילום: ערן קרוזל, רשות הטבע והגנים)
3 צפייה בגלריה
סאלם. התאושש מהפציעה והפך לאב
סאלם. התאושש מהפציעה והפך לאב
סאלם. התאושש מהפציעה והפך לאב
(צילום: ערן קרוזל, רשות הטבע והגנים)
בשנה שעברה, העיט וזוגתו עוד לא הצליחו להביא צאצאים לעולם, ככל הנראה בגלל גילה הצעיר של בת הזוג. השנה הם הצליחו. קרוזל סיפר: "לאתר קן על עץ בתוך חורש סבוך זה כמו לאתר מחט בערמת שחת, הלכנו בסבך מעל מצוקים כדי לאתר את הקן שוב. חזרנו למיקום שבו היה הקן בשנה שעברה, ולא הצלחנו לאתר אותו. לאחר שכמעט התייאשנו, החלטנו להיעזר ברחפן בזהירות רבה, כדי לא להפריע. לאחר סריקה מרחוק הצלחנו לאתר קן במיקום חדש במרחק קילומטר מהקן מהנקודה שבה הוקם בשנה שעברה. כשהצלחנו לבסוף למצוא זווית בה ניתן לראות אל תוך הקן, גילינו שיש קינון והשמחה הייתה גדולה. בסוף השבוע חזרתי בשנית לצפות על הקן מרחוק וההפתעה הייתה כפולה כשהבחנתי שבקן יש לא גוזל אחד, אלא שניים".
העיט הניצי, שמגיע לבגרות מינית בגיל צעיר יחסית, צד יונים וציפורים בינוניות עד קטנות. הוא מסוגל גם לצוד שפני סלע ויונקים קטנים. אורכו של עיט ניצי בוגר מגיע ל-65-55 סנטימטרים והוא בעל מוטות כנפיים של כ-1.5 מטר. העיטים מגדלים יחד את גוזליהם ועובדים במשמרות – אחד דוגר/שומר על הגוזל והשני צד. על פי רוב, עיט הינו דורס מונוגמי, לכן אין זה מפתיע ש'סלאם' ובת זוגו מקננים יחד גם השנה.
מרשות הטבע והגנים נמסר: "במסגרת פרויקט 'פורשים כנף' ובתמיכת קרן שטחים פתוחים, הרשות עושה מאמצים רבים על מנת לשמר על אוכלוסייתו הטבעית של מין זה בשמי ארצנו, הן בעזרת גרעין רבייה שהוקם כחלק מפרויקט 'פורשים כנף' והן בעזרת משדור וניטור במקביל למאמץ מיגון על-ידי חברת החשמל של עמודי מתח גבוה מפני התחשמלות".