פעילת האקלים, גרטה טונברג, הופיעה שוב בתמונה השבועית משטוקהולם, שפורסמה אתמול (יום ו'), ליד דגל גדול של הרשות הפלסטינית ושלט ועליו הכיתוב: "שחררו את פלסטין".
טונברג, שמביעה מאז מתקפת הטרור הרצחנית של מחבלי חמאס, תמיכה בפלסטינים - הצטלמה ליד שלט נוסף, שעליו נכתב: "יהודים למען שחרור פלסטין".
2 צפייה בגלריה
עם דגל הרשות הפלסטינית. גרטה טונברג ופעילים במחאה השבועית
עם דגל הרשות הפלסטינית. גרטה טונברג ופעילים במחאה השבועית
עם דגל הרשות הפלסטינית. גרטה טונברג ופעילים במחאה השבועית
(צילום: REUTERS/Ilze Filks)
אבל לא רק על ישראל יש לטונברג ביקורת, אלא גם על הסכם האקלים, שעליו חתמו כ-200 מדינות ביום רביעי האחרון בדובאי. פעילת האקלים הצעירה אמרה כי מדובר בתקיעת "סכין בגב" למדינות המושפעות יותר מהתחממות כדור הארץ. לדבריה, ההסכם לא ימנע מהטמפרטורות להגיע למצב, שבו יגרמו נזקים בלתי הפיכים.
מבקרי ההסכם טוענים שהוא לא ימנע מהטמפרטורות העולמיות לעלות יותר מ-1.5 מעלות צלזיוס מעל הממוצע בעידן הטרום-תעשייתי. לדברי המדענים, מצב כזה יגרום להשפעות קטסטרופליות ובלתי הפיכות בכדור הארץ, מהמסת יריעות קרח ועד קריסת זרמי האוקיינוסים.
"ההחלטה הזו היא חסרת שיניים והיא אפילו לא קרובה להספיק כדי לשמור אותנו בתוך הגבול של 1.5 מעלות", אמרה טונברג לסוכנות הידיעות רויטרס מחוץ לפרלמנט של שבדיה, שם היא וקומץ מפגינים אחרים קראו לצדק אקלימי וגם למען שחרור פלסטין.
2 צפייה בגלריה
גרטה טונברג עם הפעילים בשטוקהולם
גרטה טונברג עם הפעילים בשטוקהולם
גרטה טונברג (בצד ימין עם הכובע הסגול) עם הפעילים בשטוקהולם
(צילום: REUTERS/Ilze Filks)
ברית מדינות האיים הקטנים, הכוללת את המדינות המושפעות ביותר משינויי האקלים כמו פיג'י, טובאלו וקיריבטי, אמרו שההסכם מלא בפרצות. מדובר במדינות שעלולות להיעלם כתוצאה מעליית מפלס פני הים.
טונברג, בת 20, שזכתה לתהילה כפנים של האקטיביזם האקלימי ב-2018, לאחר שהחלה לערוך הפגנות שבועיות בשבדיה, אמרה כי ההסכם לא נועד לפתור את משבר האקלים, אלא הוא "אליבי" למנהיגי העולם שמאפשר להם להתעלם מהתחממות הגלובלית. "כל עוד אנחנו לא מתייחסים למשבר האקלים כאל משבר וכל עוד אנחנו ממשיכים שהאינטרסים של הלובי ישפיעו על ההחלטות האלה ועל התהליכים האלה, אנחנו לא נגיע לשום מקום", היא אמרה.