מערכת הגשם שצפויה לפקוד את מדינת ישראל בימים הקרובים מגיעה לאחר שבועות ארוכים של יובש. לפי נתוני חברת המים הלאומית "מקורות" במהלך ספטמבר ירד מפלס הכינרת בכ-24 ס"מ, בחודש אוקטובר נרשמה ירידה של עוד כ-17 ס"מ ובמהלך נובמבר נרשמה ירידה נוספת של עוד כ-15 ס"מ, כך שגובה המים האחרון שנמדד התייצב על מינוס 210.625 מטר. ערב עונת הגשמים חסרים לכינרת מלאה 182 ס"מ.
2 צפייה בגלריה
חוף אמנון
חוף אמנון
חוף אמנון בכינרת
(צילום: איגוד ערים כינרת )
ומה לגבי התחזית לעשור הקרוב? בחברת מקורות נזהרים מתחזיות ארוכות טווח, אולם בכל הנוגע לשנת 2022 ההערכות בשלב זה הן שצריכת המים הביתית תסתכם בכ-944 מיליון קוב, עלייה של כ-1.2% לעומת סך הצריכה החזויה לשנת 2021. סך המכירות למדינות שכנות (ירדן והרשות הפלסטינית) תסתכם בשנה הבאה בכ-207 מיליון קוב, עליה של כ-33% לעומת סך המכירות למדינות שכנות לשנת 2021. סך הרכש המים ממתקני ההתפלה צפוי להישאר ללא שינוי מהותי, ועל פי התחזיות יסתכם בכ-530 מיליון קוב, בדומה לתחזית של שנת 2021.
ומה לגבי מפלס הכינרת בשנה הקרובה? בשלב זה האומדנים הראשוניים הם שגם במהלך 2022 סכר דגניה יישאר סגור, וזאת בתרחיש של משקעים ממוצעים לאורך החורף הקרוב. בין ינואר לספטמבר 2021 שאבה מקורות כ-170 מיליון קוב מהכינרת, זאת תוך ניצול המפלס הגבוה יחסית. יצוין שמקורות מחדירה חלק מהמים לאתרי אכסון ייעודיים, והיא משתמשת במים לצרכי המשק לפי דרישה. שימוש במי הכינרת, כלומר במקורות מים טבעיים, מקטין את הרכש ממתקני התפלת מי הים ומסייע למתן עליות תעריף, ככל שכאלו מתוכננות.
2 צפייה בגלריה
מתקן התפלת מים בחדרה
מתקן התפלת מים בחדרה
מתקן התפלת מים בחדרה
(צילום: EPA)
מי שהתייחס למצב משק המים הוא היו"ר הנכנס יצחק אהרונוביץ', שהשבוע מונה רשמית לתפקידו. עם כניסתו אמר ש ש"נכנסתי למקורות בתקופה מאתגרת, שבה נדרשת הרחבה של הולכה ואספקת המים תוך שמירה על יכולתה של המדינה לקיים עצמה בשגרה וחירום. משבר האקלים מחייב אותנו לתכלל היטב את השימוש במשאבי הטבע, ולאפשר לתושבי המדינה לקבל מים באיכות גבוהה ובמחיר שווה לכל נפש. משק המים טרם התייצב ביחס לממשקי העבודה הרוחביים שלו מול כלל גופי הממשלה, וניהול מדויק יותר יאפשר ביטול מכסות והקצבות מים בצד אפשרות להוזלה של התעריף"