מדינת ישראל היא מעצמת צפרות וגן עדן לצפרים. מאות מיליוני ציפורים - המשתייכות ליותר מ-300 מינים שונים - נודדות מעלינו פעמיים בשנה, בסתיו ובאביב. נדידת האביב של העופות הנודדים נמצאת בימים אלו בשיאה, הן מבחינת מגוון מיני העופות שנודדים דרכינו והן מבחינת כמויות בעלי הכנף. החסידות הלבנות, השקנאים והעגורים כבר חלפו, וכעת הגיע תורן של ציפורי-השיר הקטנטנות שמשקלן גרמים ספורים, דורסים שונים ועוד. אלא שמערכת הגשם, שצפויה להתחיל היום (ו') עלולה לפגוע בהם. היום יירד גשם מקומי בצפון, בשבת ייתכן שלג קל בפסגת החרמון וגשם בהפוגות במרכז, וגם ביום ראשון עשוי לרדת גשם.
3 צפייה בגלריה
ציפורים נודדות בשמי ישראל
ציפורים נודדות בשמי ישראל
ציפורים נודדות בשמי ישראל
(צילום: יובל דקס, החברה להגנת הטבע)
ד"ר יואב פרלמן, מנהל מרכז הצפרות הישראלי בחברה להגנת הטבע, מוסיף כי עם שינוי האקלים, החורף בישראל משתנה ובשנים האחרונות מתארך האביב, אבל גם תופעות כמו מזג אוויר חורפי וקיצוני יותר עלולות להפוך לתכופות וחזקות יותר. "עוד לא ברור כיצד זה משפיע על אוכלוסיות הציפורים, הנודדות והמקננות, אבל מערכת חורפית כמו זאת שצפויה לעבור אותנו עלולה לגרום לפקקי תנועה אצל ציפורים שהיו אמורות להמשיך בנדידה", הוא אמר.
הפקק האחרון אירע באמצע אפריל, אז מערכת חורפית אביבית הגיעה לאזורנו, יחד עם שטפונות נרחבים בערבה ובנגב.
3 צפייה בגלריה
עוצרים למנוחה קלה בישראל
עוצרים למנוחה קלה בישראל
עוצרים למנוחה קלה בישראל
(צילום: יובל דקס, החברה להגנת הטבע)
עבור הציפורים הדוגרות עכשיו, אלה יהיו ימים קשים מאוד, שבהם ההורים הרבה פחות יעילים בהבאת מזון לגוזלים. "אחד האתגרים הגדולים בשמירה על ציפורים נודדות הוא העובדה שהן מחלקות את המחזור השנתי שלהן על פני אזורים גיאוגרפיים נרחבים, המשותפים למדינות רבות", אומר ד"ר פרלמן. "כדי לנדוד, במיוחד בעונה הזו, הציפורים מסתמכות על מפות הכוכבים בלילה. בלילה השמיים נקיים ואפשר לראות את הכוכבים. השמיים במערכות חורפיות מתכסות עננים וכך קשה לנווט. בנוסף, כאשר הרוחות חזקות ומזג האוויר לא יציב ויש משקעים הציפורים מעדיפות לא לקחת סיכון ופשוט מחכות במקומן שהסערה תחלוף. עבור הציפורים שנודדות איחור של ימים ספורים יכול להיות הבדל בין הטריטוריה והנקבה הכי טובה לבין הטירטוריה והנקבה מספר 3".
הציפורים שעוברות דרכנו כיום מתפזרות לאזור נרחב, ממערב אירופה עד למרכז אסיה וצפונה עד לחוג הקוטב הצפוני. מדובר בכמעט 300 מינים שנודדים דרכנו בקביעות, כל אחד למקום שונה.
3 צפייה בגלריה
הגשם מקשה על הציפורים הקטנות
הגשם מקשה על הציפורים הקטנות
הגשם מקשה על הציפורים הקטנות
(צילום: יובל דקס, החברה להגנת הטבע)
את מאות מיליוני הציפורים הללו - ציפורי שיר, עופות מים, עופות דורסים ועוד - אפשר לראות בשמורות הטבע, בשטחים הפתוחים, בפארקים שביישובים העירוניים ובחצרות הבתים. "מרכז הצפרות של החברה להגנת הטבע פועל לשמירה על בתי גידול המשמשים כתחנות עצירה ותדלוק לציפורים מרחבי העולם, ולשיקום אלה שנפגעו או נעלמו. רק על ידי מאמץ גלובלי נוכל לשמור על מינים נודדים אלו", אומר ד"ר פרלמן.