ארכיאולוגית מפולין פתרה תעלומה רבת שנים, לאחר שזיהתה למעלה מ-200 כתובות על אודות אל אנונימי. הטקסטים, שמתוארכים למאה ה-2 וה-3 לספירה, פוענחו על ידה ושויכו לאלים מההיסטוריה של העיר הקדומה תדמור בסוריה, שם נמצאו הכתובות העתיקות.
3 צפייה בגלריה
העיר העתיקה פלמירה
העיר העתיקה פלמירה
העיר העתיקה פלמירה
(צילום: Shutterstock)
ד"ר אלכסנדרה קוביאק-שניידר מאוניברסיטת ורוצלב בפולין ערכה מחקר במטרופולין העתיק, המכונה "פלמירה", אך מוכר כתדמור - עיר קדומה שהוקמה בנווה מדבר. העיר שימשה בימי קדם כתחנה חשובה לשיירות סוחרים בנתיב המסחר הבינלאומי דוגמת דרך המשי, ובעיקר בין האימפריה הפרתית ואזור המזרח הרחוק לבין האימפריה הרומית, בזמן תקופת שגשוגה לפני כ-2,000 שנה.
במשך כ-100 שנים ניסוי חוקרים רבים לחשוף את זהות האל שאליו כוונתו הפניות, תוך שהם משתמשים במונח "האל האלמוני של פלמירה (תדמור)". במהלך המחקר בדקה ד"ר קוביאק-שניידר כ-200 טקסטים המתוארכים בעיקר למאה ה-2 וה-3 לספירה, שכללו ביטויים מסתוריים בצורת פנייה לאל: "שמו יתברך לעד", "אדון היקום", ו"רחמן". "הכתובות הללו נחקקו על מזבחות אבן שנועדו להעלאת קורבן ריחני באמצעות קטורת, גרגירי ערער וניחוחות אחרים וליציקת נוזלים", אמרה ד"ר קוביאק-שניידר.
3 צפייה בגלריה
כתובת המוקדשת לאל בעיר העתיקה פלמירה
כתובת המוקדשת לאל בעיר העתיקה פלמירה
כתובת המוקדשת לאל בעיר העתיקה פלמירה
(צילום: Aleksandra Kubiak-Schneider)
ד"ר קוביאק-שניידר השוותה את הכתובות מתדמור לכתובות שנמצאו ברחבי מסופוטמיה, המתוארכות לאלף הראשון לפנה"ס, שם נעשה שימוש בביטויים דומים לאלה שהתגלו לעיניה. לדוגמה, בל-מרדוך - האל העליון של בבל, שהציל אנשים ואלים מפני תיאמת (אלת הים הקדומה ואם הדור הראשון של האלים במיתולוגיה המסופוטמית, שמגופה המבותר יצר בל-מרדוך את השמים ואת הארץ) - כונה גם כ"רחמן", הביטוי "אדון העולם" - תואר הדומה ל"אדון היקום" יוחס גם כן לבל-מרדוך אך גם לבעל שאמין - אל כנעני שהיה אל השמים השמי, אחד משני האלים הראשיים של העיר תדמור, והביטוי "שמו יתברך לעד" הינו אוניברסלי והתייחס לכל אלוהות זכרית, שהקשיבה לבקשותיו של המתפלל ולכן ראויה לתהילת נצח, דבר המאושר על ידי מזמורים ותפילות עתיקים מבבל ואשור מהתקופות שלפני אלכסנדר הגדול, מלך מוקדון ומגדולי המצביאים והמדינאים של העת העתיקה.
החוקרת הבחינה בכך שהדרך שבה התייחסו לאלים זהה לזו שבפזמונים, שאותם שרו וקראו באלף הראשון לפנה"ס במקדשים של מסופוטמיה העתיקה, כהודיה על העזרה שהתקבלה מצידם בעת צרה. החוקרת מציינת בהקשר זה את בל-מרדוך, שהיה כאמור האל החשוב מכולם, בנו נאבו (אל החוכמה הבבלי), נרגל (מוצג בשירים ובפיוטים כאל המלחמה ומגפה) והדד (אל הסער ובכיר האלים בתרבויות הארמיות והאמוריות הקדומות שבצפון הלבנט).
3 צפייה בגלריה
מזבח עם הכתובת 'שמו יתברך לעד' בתדמור שבסוריה
מזבח עם הכתובת 'שמו יתברך לעד' בתדמור שבסוריה
מזבח עם הכתובת 'שמו יתברך לעד' בתדמור שבסוריה
(צילום: Aleksandra Kubiak-Schneider)
אי השימוש בשם האל במקרה של הקדשה היה, אם כן, סימן של כבוד. הפלמיראים היו מודעים לחלוטין לשמות האלים שלהם, אך פשוט בחרו שלא להשתמש בהם. בנוסף, המחקר מראה שלאלים היו שמות ותארים רבים בשימוש, בהתאם למצב ולאדם הפונה אליהם. "כל שם נושא מסר אחר, המראה היבטים שונים של אלים שסגדו להם במערכות פוליתאיסטיות (אמונה במספר אלים), כמו זו שבפלמירה, ערי מסופוטמיה או האימפריה הרומית", הסבירה ד"ר קוביאק-שניידר.
הממצא של ד"ר קוביאק-שניידר משמעותי כל כך מכיוון שהוא מראה את המשכיותן של מסורות פרה-הלניסטיות במזרח התיכון, שהשפיעו על צורתן של הדתות המונותאיסטיות הגדולות של ימינו: יהדות, נצרות ואסלאם.
תוצאות מחקרה מצביעות גם על קיומה של שירה דתית ששימשה בטקסים לפני כמעט 2,000 שנה, אך לא נשתמרה עד היום. יש לציין כי מעבר להיותה עיר מסחר רבת חשיבות, תדמור התפרסמה גם בזכות ארכיטקטורת האבן הציורית והמונומנטלית שלה - עמודים ארוכים ומקדשים רבים המוקדשים לאלים שונים. היא הוכרזה כאתר מורשת עולמית על ידי אונסק"ו בשנת 1980, כאשר משנת 1959 ועד תחילת מלחמת האזרחים בשנת 2011, העיר העתיקה הזו נחקרה על ידי נציגות ארכיאולוגית פולנית.