לא עדות נדירה מהתקופה שקדמה לפורים, אלא זיוף שהטעה גם את טובי החוקרים בישראל: רשות העתיקות הודיעה בצהריים (יום ו') כי החרס שנמצא על-ידי מטיילים בתל לכיש, הנושא את הכיתוב "דריווש שנת 24", אביו של אחשוורוש - אינו אותנטי.
3 צפייה בגלריה
כתובת דריווש
כתובת דריווש
הכתובת החדשה על החרס הקדום
( צילום: יולי שוורץ, רשות העתיקות)
בעקבות הפרסום, פנתה אתמול אל הרשות חוקרת מחו"ל, שהשתתפה באוגוסט האחרון בחפירות משלחת זרה בתל לכיש. חוקרת זו, היא אחת מהבודדות בעולם המתמחות בתעתיקים של השפה הארמית הקדומה. החוקרת התוודתה, כי הדגימה לקבוצת תלמידים את חריטת הכתובת על חרס קדום, ולאחר מכן השאירה את הממצא בתל - דבר שבדיעבד יצר הטעיה. החוקרת תושאלה, ולדבריה, לא הייתה לה כל כוונת זדון.
"רשות העתיקות לוקחת אחריות על האירוע", אמר פרופ' גדעון אבני, המדען הראשי של הרשות. "החרס נחקר על ידי ד"ר חגי משגב, מומחה בעל שם עולמי לכתב ארמי קדום, ועל ידי הארכיאולוג סער גנור, החוקר את תל לכיש, אבל מסתבר שנתקלנו ב'כתובת שהתחפשה'.
3 צפייה בגלריה
כתובת דריווש
כתובת דריווש
החוקרת השאירה את החרס באתר והטעתה את החוקרים
( צילום: שי הלוי, רשות העתיקות)
פרופ' אבני הוסיף כי "בתור ארגון שהאמת המדעית היא נר לרגליו, אנחנו מחוייבים בתיקון הטעות בפני הציבור". הוא הוסיף כי "מבחינה אתית-מדעית, האירוע חמור מאוד. השארת הכתובת החרוטה באתר הייתה רשלנית, והדבר הוביל להטעיית החוקרים ולשיבוש האמת המדעית. אפשר לספור על יד אחת אירועים מסוג זה שקרו במחקר הארכיאולוגי".
לדבריו, “האירוע ממחיש את הסכנה שקיימת בהוספת כתב מודרני על גבי חפצים עתיקים - נושא שמעסיק את הקהילה המדעית מזה שנים רבות. במקביל לבדיקה הפליאוגרפית בידי מומחה עתיר נסיון, החפץ נבדק במעבדות ונמצא כחרס עתיק. הדבר מוכיח פעם נוספת שרק חפץ שמתגלה בחפירה מסודרת ויוצא מהאדמה לעיני הארכיאולוגים, הוא 100% אמיתי. כל חפץ אחר שמתגלה מעלה סימני שאלה".
3 צפייה בגלריה
טיפול שימורי בכתובת
טיפול שימורי בכתובת
( צילום: סער גנור, רשות העתיקות)
לאור האירוע, רשות העתיקות תרענן את הנהלים בקרב כל משלחות החפירה הזרות שפועלות בארץ.