הסתיו בעיצומו ואחת הציפורים המרהיבות שנודדות אלינו לישראל, הגיעה: ציפור השיר כחול החזה, בצבעי כחול-לבן-אדום-שחור. בימים האחרונים, פרטים רבים נצפו ותועדו בפארק עמק הצבאים שבירושלים, אתר טבע עירוני השייך לעיריית ירושלים ומנוהל על ידי החברה להגנת הטבע.
4 צפייה בגלריה
כחול חזה בעמק הצבאים בירושלים
כחול חזה בעמק הצבאים בירושלים
כחול חזה בעמק הצבאים בירושלים
(צילום: עמיר בלבן, החברה להגנת הטבע)
עמיר בלבן, מנהל תחום טבע עירוני בחברה להגנת הטבע וממקימי עמק הצבאים, מספר שכחול החזה הוא קרוב משפחה של אדום החזה, שגם הוא מגיע אלינו בנובמבר במספרים גדולים, אולם כחול החזה נחשב לביישן יותר. "הוא אוהב בתי גידול לחים ומקנן בחוג הארקטי, בערוצונים עם צפצפות ארקטיות ובסבך של טחבים. בגמר עונת הקינון, בסתיו, הוא נודד דרומה, למזרח התיכון, וישראל היא יעד מבוקש במיוחד עבורו. כמעט בכל בית גידול לח בישראל בימים אלו, כחולי חזה משמיעים טרטורים, בניגוד לאדום החזה בעל השירה המיוחדת והיפייפיה", הוא מסביר.
בחברה להגנת הטבע מוסיפים כי לזכרי כחול החזה סינר כחול בוהק בגרון ובחזה, עטור מצידו התחתון בענק שחור, לבן וערמוני. במרכז הסינר הכחול כתם עגול שצבעו משתנה בין תתי המין השונים - לבן, אדום או כחול. הנקבות דהויות יחסית והסינר שלהן מורכב מרצף נקודות שחורות על רקע לבן.
כחולי החזה ניחנים בזנב זקור בצבע כתום עם סימונים שחורים יפים, יש להם רגליים ארוכות והם מטיילים הרבה על הקרקע. הם ניזונים מחרקים קטנים ומגיעים אלינו בסתיו, כיוון שהחורף אצלנו יחסית רגוע והם יכולים להעביר את העונה הזו בשלווה ולאגור אנרגיה לקראת הנדידה צפונה, חזרה לחוג הארקטי.
4 צפייה בגלריה
כחול חזה וחלמונית בעמק הצבאים בירושלים
כחול חזה וחלמונית בעמק הצבאים בירושלים
כחול חזה וחלמונית בעמק הצבאים בירושלים
(צילום: אריה טננבאום, החברה להגנת הטבע)
4 צפייה בגלריה
כחול חזה
כחול חזה
כחול חזה
(צילום: אבנר רינות, החברה להגנת הטבע)
אמנדה לינד, מנהלת הפארק מטעם החברה להגנת הטבע, בזכות בתי הגידול הלחים המתפקדים בעמק הצבאים ומערכת המים שמנצלת את הנגר העירוני והופכת אותו מ"נאחס לנכס", כחולי החזה מצאו בית מושלם ואחרי שמונה שנות פעילות של הפארק, הוא הפך ליעד מבוקש במיוחד.
"כחולי החזה הראשונים מגיעים באוקטובר והשיא הוא ממש עכשיו. אפשר לראות אותם בכל שבילי הפארק - שביל הצפרות, בבוסתנים, בין שיחי הטיון שחביבים עליהם. חשוב שלא להתאכזב אם אתם פוגשים בנקבות, להן צבעים דהויים מהזכרים. אני מזמינה את כולם לצפות בכחולי החזה אבל לא רק, כיוון שבעקבות הגשם הגדול, האגם הגדול בעמק התמלא במים ומושך אליו ברווזים מסוגים שונים וציפורים נוספות", היא אומרת.
4 צפייה בגלריה
האגם הגדול בעמק הצבאים
האגם הגדול בעמק הצבאים
האגם הגדול בעמק הצבאים
(צילום: עמיר בלבן, החברה להגנת הטבע)
עמק הצבאים נמצא בליבה של ירושלים, הוקם בשטח פתוח המתפרש על 250 דונם בין השכונות קטמונים, גבעת מרדכי והולילנד, אחרי מאבק ציבורי חסר תקדים נגד הקמת שכונה במקום. הפארק פתוח לציבור cכל ימות השבוע ללא תשלום, מונגש לאנשים עם מוגבלויות וניתן לראות בו באופן חופשי צבאים, ציפורים, צבים, עופות מים, זוחלים ובעלי חיים נוספים. בחברה להגנת הטבע מזמינים את הציבור לקחת אוויר ולצאת לכמה שעות של הפוגה בטבע באמצעות טיולים ופעילויות ברחבי הארץ. הסיורים המודרכים בחינם.
דן אלון, מנכ"ל החברה להגנת הטבע, אמר: "במיוחד בימים אלה, אנחנו מזמינים את הציבור הישראלי, לנשום קצת שפיות, ליהנות מכמה שעות של טבע, של פריחה, של נופים, של ציפורים, על ידי חיבור לטבע הישראלי. הטבע מחזיר את כולנו לשפיות, כמה שעות בטבע, מכניסות לנו אוויר לריאות ולכן חשוב לצאת לטבע, בעיקר עכשיו".