צוות ארכיאולוגים, שחקר שרידים של קורבנות מהתפרצות הר הגעש וזוב בשנת 79 לספירה, גילה שהאנשים שחיו באותה תקופה באחד הערים שנחרבו – אכלו הרבה יותר דגים מאשר האיטלקים אוכלים כיום. בנוסף נמצאו הבדלים בתזונה בין גברים ונשים באותה תקופה. המאמר פורסם בכתב העת Science Advances.
2 צפייה בגלריה
השלדים שנחקרו במחקר
השלדים שנחקרו במחקר
השלדים שנחקרו במחקר
(צילום: מתוך המחקר)
החוקרים, בראשות צוות מאוניברסיטת יורק, ניתחו חומצות אמינו שאספו מ-17 שלדים שנמצאו בעיר החוף הרקולנאום, שנחרבה יחד עם פומפיי בהתפרצות הר הגעש.
לדברי החוקרים, באמצעות בדיקת היחס בין איזוטופים של פחמן וחנקן בחומצות האמינו ויישום מודל סטטיסטי, הם הצליחו להבדיל בין קבוצות מזון ברמת דיוק טובה מאי פעם. סילביה סונצ'ין, שעמדה בראש צוות החוקרים, אמרה כי הממצאים בהרקולנאום - הנמצאת דרומית לנאפולי - סיפקו מידע יוצא דופן לחקר התזונה באותה תקופה.
במחקר בדקו החוקרים שלדים של 11 גברים ושש נשים, שנהרגו בהתפרצות הר הגעש. החוקרים מצאו כי תושבי המקום באותה תקופה ניזונו ממאכלים מהים. "הם אכלו פי שלושה פירות ים בהשוואה למה שאוכלים באזור הזה כיום", אמרה סונצ'ין. אגב, במחקרים קודמים התברר כי הביוב של הרקולנאום היה מלא בשאריות דגים ופירות ים.
2 צפייה בגלריה
שלדים שהתגלו בהרקולנאום
שלדים שהתגלו בהרקולנאום
עתיקות בהרקולנאום
(צילום: shuttersotck)
עוד נמצא כי הגברים קיבלו בממוצע 50% יותר מהחלבון שלהם מפירות ים, זאת בהשוואה לנשים. בנוסף התברר במחקר כי גברים גם קיבלו מעט יותר חלבון מדגנים, בזמן שנשים השיגו את החלבונים שלהן ממוצרים מן החי. בנוסף הן גם אכלו פירות וירקות שגדלו במקום.
ומה הסיבות להבדלים? החוקרים אמרו כי ייתכן שהגברים היו יותר מעורבים בדיג מאשר הנשים, אך רישומים היסטוריים הראו כי דגים מסוימים, כמו טונה, נחשבו למזון ברמה גבוהה בחברה הרומית, ולגברים הייתה יותר גישה אליהם.
"כעת יש לנו דרך וגישה לכימות התזונה בעבר, אז מה שאנחנו רוצים לעשות – זה ליישם את השיטה באופן נרחב יותר בזמן ובמרחב", אמר פרופ' אוליבר קרייג מאוניברסיטת יורק. בין היתר מתכוונים החוקרים לבדוק כמה מהר השתנתה התזונה כאשר בני אדם עברו מפעילות של ליקוט וציד לחברות חקלאיות.

מההתפרצות הר הגעש נחרבה העיר פומפיי, הסמוכה להרקולנאום, באופן טוטאלי. היא כוסתה במעטה עבה של לבה, פיח ואפר. את האירוע תיאר בבהירות ובפירוט רב פליניוס הצעיר, שישב בנאפולי באותה העת. יותר מ-2,000 איש נהרגו באסון, ביניהם פליניוס הזקן. פומפיי נתגלתה מחדש ב-1748, ומאז ועד היום נערכות בה חפירות ארכיאולוגיות. גילויה עורר בבני התקופה תשוקה חדשה לחפש אחר חורבות העבר ולשרטט באמצעותם את תמונתו המלאה. הייתה זו ראשיתו של מדע חדש - הארכיאולוגיה. גם הרקולנאום התגלתה מחדש בשנת 1710.
בשנים האחרונות חושפים ארכיאולוגים ממצאים משתי הערים הרומיות, המושכות אליהן לא מעט תיירים.