בעתיד הלא רחוק, כך על פי החזון של מדעני נאס"א, יגיעו בני אדם למאדים, שם הם יחקרו את כוכב הלכת השכן וגם יגורו בו. מחקר חדש מעריך כי יידרשו רק 22 בני אדם כדי לקיים שם את המושבה הראשונה.
עם זאת, ולמרות המחקר האופטימי (שלא זכה עדיין לביקורת עמיתים), לא כולם מסכימים, וחלק מהמומחים חושבים שיידרשו הרבה יותר בני אדם כדי ליצור שם נוכחות אנושית מתמשכת.
מספר האנשים תלוי בהרבה גורמים שנמצאים בשטח, בין היתר תגובות אנושיות לתרחישים מאתגרים ולא צפויים, ולכן - המודל שנבדק הסתכל גם על דפוסיי אישיות כגון: עד כמה נעימים אנשים, תחרותיים, אגרסיביים, חברותיים, ומסתגלים במהירות לתנאים חדשים.
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
את הדפוסים האלה מיזגו במודל עם משימות על כוכב הלכת, כגון חקלאות או אינטראקציות חברתיות. החוקרים מסבירים שהגבלת גודל המושבות הראשונות על מאדים היא חשובה, כיוון שככל שיש יותר אנשים וציוד - כך הפרויקט יקר יותר.
אלא, שכמו שהבנתם, יש למחקר מספר מגבלות עיקריות, כמו דפוסיי האישיות הפשוטים יחסית; או העובדה שהמודל דימה רק את 28 השנים הראשונות במאדים, עם מספר אנשים קטן יחסית, שבכלל לא בטוח שמושבה מצומצמת כזאת תפרח לכדי ציוויליזציה על כוכב הלכת האדום (תארו לכם מה מחלוקת או סכסוך יכולים לעשות לקבוצת אנשים קטנה כזאת).
אגב, במחקרים אחרים מדברים על מינימום 100 אנשים שעשויים להחיות את מאדים.
ובחזרה לכדור הארץ. רוב החומרים בטבע מופיעים בשלושה מצבי צבירה שונים: מוצק, נוזל וגז. יש מצב צבירה נוסף – פלזמה. קיימים גם מצבי ביניים או מצבי צבירה נדירים שמתקיימים בטמפרטורת קיצון. אלא שכעת, חוקרים טוענים כי ייתכן שנמצא מצב צבירה נסתר – בין נוזל למוצק.
זכוכית, למשל, עשויה להיראות ולהרגיש כמו מוצק, אבל מבט מקרוב מאוד - החומר מציג חלקיקים מסודרים בצורה כאוטית, שיותר דומה לבלגן של נוזל שקפא בזמן.
3 צפייה בגלריה
מצב צבירה חדש?
מצב צבירה חדש?
מצב צבירה חדש?
(צילום: מתוך המחקר, Kranthi Mandadapu)
מחקר חדש מבקש להציג רמז לסידור צבירה חדש, שלא ידענו על קיומו. מדענים מאוניברסיטת קליפורניה בברקלי מצאו התנהגות שמופיעה בטמפרטורות שנמצאות על גבול של מוצק-נוזל, כשהחלקיקים נשארים סטטיים, ומתעוותים. החלקיקים, למרות שהזרימה שלהם אפסית בטמפרטורות הקרות הללו, משנים את תצורותיהם ללא הרף, כשהם תקועים במקומם.
ומשהו מתוק לסיום, תרתי משמע. שימו לב לצבי הסקרן, שנכנס באמצע היום לחנות ממתקים בוושינגטון, והתבונן מקרוב על כל השפע שיש למקום להציע, ובמיוחד על הסוכריות בתפזורת שמשכו את עיניו וגם כנראה את אפו.
3 צפייה בגלריה
הצבי שאוהב מתוק
הצבי שאוהב מתוק
הצבי שאוהב מתוק
(צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של החנות Buddy and Howie's Candy Store)
הבעלים שיתף סרטונים ותמונות ממצלמות האבטחה, לאחר ש"הלקוח" המיוחד קפץ לביקור. הצבי עזב את החנות בכוחות עצמו לאחר כמה דקות. אגב, הצבי אוכל בעיקר עשבים ירוקים וקלים לעיכול, דגניים ועלים של שיחים ופחות ממתקים.
מבזק החדשות הטובות מתפרסם בימים ראשון, שלישי וחמישי