אחרי כשנתיים של הליכים משפטים הגיעו הנציגים שהגישו תביעה יצוגית נגד כיל (כימיקלים לישראל - ICL) להבנות עם אנשי החברה ועם המדינה, שמיוצגת על ידי רט"ג, על מימון מלא של תוכנית החירום להצלת הדקליות (דקלים) בנחל צין וכניסה להליך גישור. זאת, לאחר שקבוצת אזרחים הגישה נגד החברה תביעה ייצוגית, יחד עם ארגון אדם טבע ודין, בגין פגיעה וזיהום נחל צין, עין צין ועין עקרבים.
בשלב הראשון תממן חברת כיל את תקציב השנה הראשונה בתוכנית החירום לשיקום הדיקליות, בסך 2.7 מיליון שקלים. במהלך החודשים הקרובים יסוכם המשך המימון לשיקום הדיקליות בשנה השנייה. את הכספים תעביר חברת רותם אמפרט לרט"ג. בתהליך הגישור יועלו סוגיות המאגרים, ניקוי האקוויפר, שיקום הנאה כולה וסוגיית הפיצוי.
2 צפייה בגלריה
השופט שמע את קולות המפגינים. הפגנת הפעילים
השופט שמע את קולות המפגינים. הפגנת הפעילים
הפגנה באחד הדיונים בתביעה
( צילום: שרית עוקד)
נציגי התובעים מסרו כי מדובר בתחילתו של מהלך, שלא כל פרטיו ברורים עדיין ומוקדם עדיין לשמוח, אבל ניתן לגלות אופטימיות. "במקום שבו עומדים בעלי תשובה, גם צדיקים גמורים לא יעמדו. נשמח לראות בחברת כי"ל שותפה של אמת לתהליכים היסטוריים של לקיחת אחריות, שיקום ופיצוי", אמרו נציגי האזרחים שהגישו את התביעה. "עם זאת, מצבם הקשה של המעיינות ושל נחל צין התחתון מחייב פעולה דחופה ומהירה. אנו מקווים שבחברת כי"ל הבשילו ההבנות בנוגע לכך ושתהליך הגישור יתבצע במהירות, באופן ענייני ובתום לב".
"אנחנו לא חוגגים. עוד דרך ארוכה לפנינו. אבל זה לגמרי ניצחון שלנו", אמרה דורית אביהר, תושבת מושב חצבה שבערבה. "אנחנו כולנו מקווים שכיל יחליטו לעשות כפרת עוונות ולהפסיק לזהם את הנחל. כי הדרך עוד ארוכה. אבל המסר שלנו הוא שהאזרחים והציבור, גם אם זה מרגיש שאנחנו ככה קטנים מול הטייקון הזה שנקרא כיל, נוכל לעשות שינוי. כשהתחלנו את המאבק היינו ארבעה אזרחים בלי תקציב, בלי אף ארגון סביבתי שעומד מאחורינו, והצלחנו לגייס את אדם טבע ודין, החברה להגנת הטבע ומגמה ירוקה, ולבסוף גם את רשות הטבע והגנים שיתמכו בנו. עכשיו אנחנו כוח גדול שעומד מול כיל ודורש ממנה להפסיק את הזיהום ולשקם את הנחל".
2 צפייה בגלריה
בריכה 11 של המפעל בנחל צין
בריכה 11 של המפעל בנחל צין
בריכה 11 של המפעל בנחל צין
(צילום: המשרד להגנת הסביבה)
"שפכים מלוחים ורעילים ממאגרי הבוצה במפעל צין מוסיפים לזהם גם כיום את האקוויפר והמעיינות", הדגישו התובעים. "ריפוי ושיקום השטח הפגוע יצריך מאמצים גדולים, כסף וזמן. זהו תהליך שאין לו תקדימים רבים בארץ ובעולם, אבל אנחנו סמוכים ובטוחים שהוא אפשרי, האדמה תחלים, צמרות ירוקות ישובו ללבלב בעין צין ובעין עקרבים.עוד בימי חיינו. התוכנית להצלת החירום של הדיקליות הוא רק תחילתו של המאבק".
במקביל לתהליך הגישור, נקבעו גם תאריכים לניהול ההוכחות במשפט, אשר יעוכבו עד לתום הגישור ובכפוף לתוצאותיו. מועדי ההוכחות נקבעו לאחר פגרת הקיץ בשנת 2023.
מ-ICL נמסר בתגובה: "מדובר בתביעה פופוליסטית, שהוגשה לאחר שכבר היה ידוע לתובעים על הפסקת הייצור באתר כבר לפני כשלוש שנים. כל ניסיונם של התובעים לעורר מהומה ובהילות סביב נושאים שונים בתביעה התבררו פעם אחר פעם כלא מוצדקים, גם על ידי בית המשפט. החברה מאמינה בהידברות ואנו מברכים על החתימה על הליך הגישור, אולם משוכנעים שלולא התנהלות התובעים הייצוגיים וההליכים המשפטיים הארוכים באופן טבעי, הפתרון שהתקבל היה יכול להגיע משמעותית מהר יותר".