מדבר אטקמה (Atacama) בצפון צ'ילה הוא אחד מהמקומות היבשים ביותר על פני כדור הארץ, אבל לא הטמפרטורות שלו הפתיעו הפעם את החוקרים, אלא סלעי הזכוכית הגדולים שמפוזרים בו, שבנוגע להם יש תאוריות רבות ומשונות – מאיפה הגיעה הזכוכית?
ובכן, עכשיו מדענים טוענים במחקר חדש שהזכוכית נוצרה לאחר התערבות שהגיעה מחוץ לכדור הארץ. ההשערה: כוכב שביט ענק שהתפוצץ מעל צ'ילה לפני כ-12 אלף שנה יצר את הזכוכיות המשונות האלה.
3 צפייה בגלריה
האזור שנפגע מהשביט בצ'ילה
האזור שנפגע מהשביט בצ'ילה
האזור שנפגע מהשביט בצ'ילה
(צילום: אוניברסיטת בראון)
בבדיקה של 300 חלקי הזכוכית שנאספו, נמצאו מינרלים זהים לכאלה של כוכב שביט, ולפי הגודל והפיזור שלהן, זה היה פיצוץ מאסיבי. הגילוי הזה מסייע לחדד מודלים קיימים של זיהוי התערבויות מחוץ לכדור הארץ, וזה – מעניין.
נשארים בגזרת החלל. שימו לב למראה הזה, שלו זכו האסטרונאוטים שעזבו את תחנת החלל הבינלאומית השבוע ונחתו בשלום לפנות בוקר (יום ג', שעון ישראל) באוקיינוס האטלנטי - הזוהר הצפוני במלוא הדרו ויופיו.
3 צפייה בגלריה
הזוהר הצפוני המדהים מהחלל
הזוהר הצפוני המדהים מהחלל
הזוהר הצפוני המדהים מהחלל
(צילום: תומאס פסקה, סוכנות החלל האירופית)
כל היופי הזה נגרם בעקבות תופעה נדירה שמתרחשת בכלל בשמש, ממנה נפלטים חלקיקים שמתנגשים באטמוספירה שלנו וגורמים לשחרור כמויות עצומות של אנרגיה, בדיוק כמו שניתן לראות כאן. ולמרות שאסטרונאוטים רגילים לראות דברים מדהימים בחלל, זה בהחלט היה מראה מיוחד במינו.
ויש גם חדשות טובות מפקיסטן. נהרתן האינדוס הוא סוג של דולפין נהרות עיוור, שחי בעיקר במי הנהר העכורים של האינדוס בפקיסטן, והוא מין המוגדר בסכנת הכחדה מ-1972, כמו אז, גם היום – עבריינים מנסים לצוד אותו.
3 צפייה בגלריה
הדולפין העיוור
הדולפין העיוור
הדולפין העיוור
(צילום: רויטרס)
בימים האחרונים צוותי ההצלה הפקיסטנים עבדו ממש נגד הזמן כדי להציל את אחד מהם, שסטה אל נתיב מים שמסוכן לו. זאת, כחלק מפרויקט הצלה שנמשך בשנים האחרונות.
באמצעות רשתות הם הצליחו ללכוד את הנהרתן ולהעביר אותו כ-80 ק"מ מהמקום שבו הוא נמצא על מנת להציל את חייו, זאת למרות האתגרים הרבים הכרוכים במעבר שכזה. קצת מספרים מעודדים: ב-1972 אוכלוסיית נהרתן האינדוס עמדה על 132 דולפינים, ונכון ל-2019 היא עומדת על 1,816.
מבזק החדשות הטובות מתפרסם בימים ראשון, שלישי וחמישי