האסטרונאוט הישראלי השני איתן סטיבה ממשיך לערוך את עשרות הניסויים במסגרת "משימת רקיע" בתחנת החלל הבינלאומית. בינתיים הוא מתפנה מדי פעם להביט מטה לעבר כדור הארץ - והיום (ג') הוא ראה לראשונה את ישראל מהחלל.


סטיבה, שנמצא בחלל כבר ארבעה ימים, סיפר בריאיון לאולפן ynet על ההסתגלות שלו לחיים במצב של חוסר כבידה: "המצב הרבה הרבה יותר טוב מהיום הראשון. עכשיו אנחנו מרגישים חופשי, מתנסים במרחב, גם כשיוצאים לדרך הפוכים, הדברים מסתדרים. יש אוריינטציה לכל הכיוונים והמוח מסדר את זה בצורה נוחה".
הוא סיפר על סדר היום העמוס שלו בתחנת החלל: "מתחילים ב-6:00 בבוקר בהתארגנות אישית מול אזור השינה, רחצה, ארוחת בוקר. ב-7:30-7:00 אוספים חפצים לקראת המשך היום ואז יש תדריך בוקר לכולם ביחד, לכל הצוות שבתחנה, 11 אסטרונאוטים. אחר כך מתפזרים לעמדות העבודה בהתאם לתוכנית העבודה. יש הרבה עזרה הדדית, מי שמסיים משימה לפני הזמן הולך לראות איך האחרים מסתדרים ומי שמתעכב מקבל עזרה מאחרים. הצוות המקצועי שנמצא פה מנאס"א עוזרים מאוד בכל מה שאנחנו עושים פה".
סטיבה סיפר כי היום זכה לראות את ישראל מהחלל: "בזמן ארוחת הבוקר רצתי לחלון, ראיתי את ישראל וחטפתי את המצלמה הקרובה. תמונות יפיפיות, אפילו שהצפון היה קצת מעונן, אבל המרכז והדרום היה חשוף. אני מניח שיהיו לי עוד הזדמנויות, גם ביום וגם בלילה".
1 צפייה בגלריה
איתן סטיבה בריאיון ל-ynet
איתן סטיבה בריאיון ל-ynet
איתן סטיבה בריאיון ל-ynet
(צילום: נאס"א, אקסיום, משימת רקיע)
ביום שישי צפוי סטיבה לחגוג את ליל הסדר בחלל, אבל זה יהיה סדר שונה ממה שהוא היה רגיל אליו. "יין אין, מצה יש. גפילטע פיש יש. הרוסים הציעו לי גפילטע פיש, נראה טעים מאוד", הוא אמר. "יש לי כוסית, לא שצריך כוס בשביל לשתות משקה, אבל אני אשתה ויש לי כוסית לאליהו הנביא".
סטיבה מעריך שהוא לא יהיה הישראלי האחרון בחלל בשנים הקרובות: "אני חושב ש'משימת רקיע' הציתה בארץ גל התעניינות בתחום החלל או מה אפשר לעשות מהחלל או איך אפשר לחשוב על כדור הארץ מהחלל". על פי התכנון סטיבה צפוי לנחות יחד עם שלושת שותפיו למשימה ביום שני באוקיינוס האטלנטי.

סטיבה (64), אלוף משנה במילואים, שימש כטייס קרב בחיל האוויר במשך 43 שנים והשתתף בעשרות מבצעים צבאיים. לאחר שסיים קורס טיס בשנת 1978, הוא הטיס בין היתר סקייהוקים, פנטומים ומטוסי F-16. במהלך מלחמת לבנון הראשונה הוא הפיל חמישה כלי טיס, ובכך הפך ל"אלוף הפלות" - הכינוי של טייס שהפיל חמישה כלי טיס או יותר. הוא המשיך לשרת במילואים עד שנת 2019, בשנים האחרונות כמדריך טיסה.
הוא שילם מיליונים רבים עבור המסע, אך ספק אם יהיה לו יותר מדי זמן לבלות מאחר שבמהלך שהותו בתחנת החלל הוא אמור לבצע לא פחות מ-35 ניסויים מדעיים. "תוכנית העבודה כבר מורכבת ומשולבת בתוכנית העבודה של תחנת החלל", סיפר סטיבה כמה ימים לפני השיגור בריאיון לאולפן ynet, "הניסויים עצמם כבר התחילו, ניסויים רפואיים וניסויים של איסוף חומרים. בין היתר לומדים מה ההשפעה של הקרינה הקוסמית ומה ההשפעה של חוסר הכבידה על הפיזיולוגיה של האדם".


כשנשאל אילו ניסויים מרגשים אותו במיוחד, סטיבה ענה: "כמובן שכל מה שקשור לתצפית על כדור הארץ מאוד מרגש. לשבת בחלון, לצפות על סופות ברקים, להסתכל על ספינת החלל שלנו, על כדור הארץ, לחשוב איך חייבים לשמור עליו – זה מרתק. יש ניסויים שהם פחות מרכזיים מבחינת הפעילות שלי, אבל הם לא פחות חשובים מדעית". בכיר בחברת "אקסיום ספייס", שאחראית לטיסה, שיבח את סטיבה: "מעולם לא ראינו אדם כה חרוץ, שמגיע לחלל בעיקר בשביל לעבוד", אמר.