התפרצות הר הגעש הונגה-טונגה בינואר האחרון ממשיכה להדאיג את המדענים, שמנסים להבין את ההשלכות: כתוצאה מהתפרות הר הגעש בטונגה מיליוני טונות של אדי מים הגיעו לאטמוספירה. כך עולה ממחקר חדש, שפורסם השבוע בכתב העת Science.


החוקרים מעריכים שההתפרצות העוצמתית העלתה את כמות המים בסטרטוספירה - השכבה השנייה של האטמוספירה בכ-5%. כעת, מדענים מנסים להבין כיצד כמות המים העצומה הזו יכולה להשפיע על האטמוספירה, והאם המים עשויים לגרום להתחממות פני כדור הארץ במהלך השנים הקרובות.
"זה היה אירוע של פעם בחיים", אמר המחבר הראשי של המחקר, ד"ר הולגר וומל, מדען במרכז הלאומי לחקר האטמוספירה בקולורדו.
ב-15 בינואר התפרץ הר הגעש הונגה טונגה-הונגה האפאי, דבר שהוביל לרעידת אדמה ולגלי צונאמי ששטפו את חופי האי טונגה, הממוקם ממזרח לאוסטרליה ומצפון לניו זילנד, אך גם בפיג'י, ונואטו ובסמואה האמריקנית. עוצמת ההתפרצות הייתה כה גדולה עד שניתן היה לשמוע אותה בניו זילנד, השוכנת 2,383 ק"מ ממדינת האיים שבה חיים כ-105 אלף תושבים. יתרה מכך, בדרום יפן פונו מספר יישובים וגלים גבוהים שהגיעו בשיאם ל-1.5 מטרים, הגיעו לחופי קליפורניה ודרום אמריקה.
3 צפייה בגלריה
התפרצות הר הגש הונגה טונגה מצילום לוויני
התפרצות הר הגש הונגה טונגה מצילום לוויני
התפרצות הר הגש הונגה טונגה מצילום לוויני
(צילום: רויטרס)
חוקרים אומרים כי התפרצויות גדולות של הרי געש בדרך כלל מצננות את כדור הארץ. רוב הרי הגעש שולחים כמויות גדולות של גופרית, החוסמת את קרני השמש, הסביר מתיו טוהיי, חוקר אקלים מאוניברסיטת ססקצ'ואן שלא היה מעורב במחקר. אבל הפיצוץ בטונגה היה הרבה יותר "רטוב". ההתפרצות החלה מתחת לאוקיינוס, אז היא העלתה כמות אדירה של מים מהרגיל. כיוון שאדי מים פועלים כגז חממה לוכד חום, כנראה שההתפרצות תעלה את הטמפרטורות במקום להוריד אותן, הסביר טוהיי. החוקרים אמרו כי לא ברור מה תהיה מידת התחממות.
קארן רוזנלוף, מדענית אקלים במינהל הלאומי לאוקיאנוס והאטמוספירה, שלא הייתה מעורבת במחקר, אמרה שהיא מצפה שההשפעות יהיו מינימליות וזמניות. "העלייה הזו עשויה לחמם את פני השטח בכמות קטנה למשך זמן קצר", אמרה רוזנלוף.
3 צפייה בגלריה
התפרצות הר הגש הונגה טונגה
התפרצות הר הגש הונגה טונגה
התפרצות הר הגש הונגה טונגה
(צילום: רויטרס)
אדי המים יישארו מסביב לאטמוספירה העליונה למשך כמה שנים, לפני שיעשו את דרכם לאטמוספירה התחתונה, אמר טוהיי. בינתיים, המים הנוספים עשויים גם להאיץ את אובדן האוזון באטמוספרה, הוסיפה רוזנלוף. אבל למדענים קשה לומר בוודאות מה יהיו ההשלכות, כי הם מעולם לא ראו התפרצות כמו זו.
הסטרטוספירה משתרעת בין כ-12 עד 50 ק"מ מעל כדור הארץ ובדרך כלל היא יבשה מאוד, הסביר וומל. הצוות של וומל העריך את כמות אדי המים שהגיעו לאטמוספירה בהר הגעש באמצעות רשת של מכשירים, שהושמו על בלוני מזג אוויר. בדרך כלל, הכלים האלה לא יכולים למדוד את מפלס המים בסטרטוספירה מכיוון שהכמויות כל כך נמוכות, הסביר וומל.
3 צפייה בגלריה
מפת מיקום הצונאמי
מפת מיקום הצונאמי
מפת אזור הר הגעש
קבוצת מחקר אחרת עקבה אחר הפיצוץ באמצעות מכשיר על לוויין נאס"א. במחקר קודם, שפורסם מוקדם יותר הקיץ, הם העריכו שההתפרצות הייתה גדולה עוד יותר. במחקר הקודם נמצא כי התווספו כ-150 מיליון טונות של אדי מים לסטרטוספירה - פי שלושה ממה שמצא המחקר של וומל. החוקר הסביר את ההבדלים בין שני המחקרים ואמר כי ייתכן שהדמיית הלוויין תיעדה חלקים שהמכשירים בבלונים לא הצליחו לתעד, מה שגרם להערכה גבוהה יותר.
כך או כך, אמר וומל, התפרצות הר הגעש בטונגה בינואר לא הייתה דומה לשום דבר שנראה בהיסטוריה האחרונה, ולכן חשוב לבדוק את ההשלכות.