עמיר בלבן, מנהל תחום טבע עירוני בחברה להגנת הטבע, תיעד השבוע בניר עוז ובקיבוץ מגן שבחבל תקומה בנגב המערבי, כמה עדרים של צבי ארץ-ישראלי, שנראה כי הם התרגלו לקולות הלחימה במרחב.
בלבן סיפר כי בביקורים קודמים שלו באזור, הוא זכה לראות צבאים במקומות אלה, וכעת, הוא חזר על מנת לאמוד את מצבם. "בתיאום מראש, נכנסתי לשדות שאליהם חזרו כבר החקלאים. נראה שלמרות הפעילות הצבאית - הצבאים ממשיכים בשגרה. העדר הכי מערבי שראיתי, רעה בערוץ נחל כחצי קילומטרים מהגבול, אפשר ממש לשמוע בסרטון את קולות המלחמה ברקע".
הוא הוסיף כי "רוב הצבאים שתיעדתי שהו בשדות החיטה, כיוון שהחיטה שנובטת מהווה מוקד משיכה שקשה לעמוד בפניו. בסרטון אפשר לראות גם שהצבאים חופרים באדמה, למעשה הם מנצלים את הלס והחול הטרי כדי להגיע לשורשים טריים. זה מראה מיוחד ומרגש, שמעורר מחשבות על העתיד".
בחלק נוסף של התיעוד, אפשר לראות כיצד חלק מהצבאים התמקמו ליד אחד המגננים הצה"ליים ונשכבו לשנת צהריים. "זה היה די הזוי לראות אותם מנמנמים שמעליהם מסוק יורה לכיוון עזה. נראה שהם התרגלו לשגרת הלחימה וגם תנועת רכבים צבאיים מהירה לא מזיזה להם", מוסיף בלבן.
בהמשך היום, המשיך איש החברה להגנת הטבע לכיוון מזרח, לשדות קיבוץ מגן. "מצאתי שם עדר נוסף, על שדה חיטה ירוק - זכר, עם שתי נקבות ועופרה בוגרת. הם רעו בנחת ופתאום, בלי שום סיבה נראית לעין, הם רצו מזרחה, חולפים על פני אשלי פרקים ענקיים, אחד העצים הכי יפים שיש בנגב המערבי. ראיתי כיצד הם נכנסו לחורשת האשלים וראיתי את הזכר מסמן נחלה".
1 צפייה בגלריה
צבאים כחצי קילומטר מגבול הרצועה
צבאים כחצי קילומטר מגבול הרצועה
צבאים כחצי קילומטר מגבול הרצועה
(צילום: עמיר בלבן, החברה להגנת הטבע)
בלבן הוסיף: "בסרטון אפשר לראות גם כיצד הצבאים מגרשים זבובים עוקצים שיש בשטח. שמירת הטבע של הנגב הערבי היא חלק בלתי נפרד משיקום הנגב המערבי והנגשתו לתושבים החוזרים ולכל חובבי הטבע שיחזרו עם סיום המלחמה".
מצבו של הצבי הארץ-ישראלי אינו משמח, ועל פי הערכות נותרו רק כ-5,000 צבאים בלבד ממין זה בטבע. הסכנה העיקרית לחיי הצבאים בטבע היא בנייה והרס בתי גידול טבעיים וסלילת כבישים, שקוטעים את אזורי המחייה שלהם ומבודדים אותם מבני מינם.
לכן, החברה להגנת הטבע וגופים נוספים נלחמים כדי להציל כל שטח פתוח ומסדרון אקולוגי שעוד נותר ובמקביל, מנסים לטייב את התכנון כך שהפיתוח יכלול מעברים אקולוגיים משמעותיים. "העבודה עוד רבה וגם שטחים המוגדרים כשטחים פתוחים, בפועל חסומים על ידי גדרות, תשתיות ועוד. סכנות נוספות לחיי הצבאים הם ציידים לא חוקיים, שצדים אותם בעיקר לצורך סחר בבשרם ועורם, וריבוי קיצוני של כלבים משוטטים ותנים, שטורפים את הצבאים ועופריהם", מסכם עמיר בלבן, מנהל תחום טבע עירוני בחברה להגנת הטבע.