נפתח את מבזק החדשות הטובות עם גילוי היסטורי והיסטרי סביב טורף ענק, שחי בכדור הארץ הרבה לפני עידן הדינוזאורים.
לחיות הללו יש מוניטין של טורפים פרהיסטוריים מפחידים, כאלה ששלטו בכל מקום שאליו הגיעו, אבל גולגולת שהתגלתה לאחרונה - שופכת אור אחר לגמרי - על חיה אימתנית ששלטה כ-30 מיליון שנה לפני שהדינוזאורים התהלכו לראשונה על כדור הארץ.
4 צפייה בגלריה
הגולגולת של המאובן
הגולגולת של המאובן
הגולגולת של המאובן
(צילום: Santos et al., Zoological Journal of the Linnean Society, 2023)
המאובן ממין Pampaphoneus biccai, בן 265 מיליון שנה, נמצא בברזיל וחושף את אוכל הבשר הגדול ביותר בתקופתו. רק לפי הגולגולת שנשמרה בצורה מופלאה, ניתן לראות שמדובר בחיה גדולה ומפחידה.
לפי בדיקה מדוקדקת של השיניים של המאובן, אפשר להסיק שהיו לחיה שיניים גדולות וחדות, כאלה שהנשיכה שלהן הייתה חזקה מספיק כדי ללעוס עצמות.
4 צפייה בגלריה
הגולגולות של הטורף הקדום
הגולגולות של הטורף הקדום
הגולגולות של הטורף הקדום
(צילום: Felipe Pinheiro)
מאובנים דומים נמצאו בעבר ברוסיה ובדרום אפריקה, אבל זו הפעם הראשונה שהוא נמצא בברזיל, ומדובר בדבר מרגש במיוחד, כיוון שהוא השתמר היטב. הגילוי משמעו הצצה למערכת האקולוגית המיוחדת שהתקיימה כאן לפני ההכחדה ההמונית הגדולה בכל הזמנים.
ועכשיו, למחקר חדש על שביל החלב, השכונה ביקום שבה אנחנו חיים. אבל מה אם נספר לכם שאזור המגורים הזה מעוות ומפותל - ככל הנראה בגלל גוש ענק של חומר אפל?
מדענים מאוניברסיטת הרווארד מצאו עדויות להילה כהה ומוטה - שמקורה בחומר אפל העוטף ומחלחל אל הגלקסיה שלנו, וניכר כי זהו ההסבר היחיד עד כה למאפיינים של צורת שביל החלב.
איך הם מסבירים את זה? הם יצרו מודל של שביל החלב בשילוב החומר האפל בזווית מסוימת ביחס לדיסק, וחישבו כך את מסלול הכוכבים והגז לאורך תקופה של 5 מיליארד שנים. המדענים גילו שכשהחומר האפל מוטה, פאתי הגלקסיה אכן מתעוותים, בדיוק כפי שהם רואים בתצפיות.
4 צפייה בגלריה
(צילום: (Melissa Weiss/Center for Astrophysics | Harvard & Smithsonian))
אין מה להיבהל, בכל זאת - מבזק חדשות טובות. מה שכן אפשר, זה להתפעל מהמידע החדש שמאפשר לנו להכיר לעומק את שביל החלב והאבולוציה שלו לאורך זמן, כחלק מהפאזל העצום שמדענים מרכיבים לאורך השנים של החלל האינסופי.
מדובר באתגר לא פשוט. אבל כעת בזכות טלסקופ החלל גאיה, יש לנו מספיק נתונים על מנת להבין מה קורה. גאיה, ששוגר ב-2013, ממפה מיקומים של כוכבים בשביל החלב, בדיוק רב, ומטרתו היא לאסוף מידע שיאפשר לבסוף בניית מפה תלת-ממדית רחבה ומדויקת מאי פעם של כוכבים בגלקסיה הביתית.
ולסיום, מתכונים לתבשילים רבים מתחילים עם בצל אחד גדול, או שניים קטנים. אבל מה קורה כשהבצל בגודל של כ-9 ק"ג? (8.97 ליתר דיוק).
4 צפייה בגלריה
הבצל ששבר שיאים
הבצל ששבר שיאים
הבצל ששבר שיאים
(צילום: מתוך עמוד האינסטגרם harrogateflowershow)
גנן באנגליה גידל בצל במשקל אסטרונומי, ומעריכים כעת שזהו שיא עולמי חדש. גארת' גריפין שינע את הירק הענק לתערוכה שנתית, שם טוענים ששבר את השיא הקודם שנקבע ב-2014 - 8.5 ק"ג. הבצל מוצג באזור מיוחד בתערוכה, לצד ירקות ענק נוספים כמו כרוב, מלפפון וגזר.