באמצעות מדידה של הכיוון והעוצמה של השדה המגנטי של כדור הארץ, כפי שאלה "הוקלטו" בזמן שריפת אתרים ארכיאולוגים ברחבי הארץ - הצליחו חוקרים לאמת סיפורים מקראיים על מסעות הכיבוש המצריים, הארמיים, האשוריים והבבליים כנגד ממלכות יהודה וישראל. מדובר במחקר משותף של אוניברסיטת תל אביב והאוניברסיטה העברית, שבו השתתפו 20 חוקרים מהארץ ומהעולם. במחקר הצליחו החוקרים לתארך 21 שכבות חורבן ב-17 אתרים ארכיאולוגיים בארץ.
ממצאי המחקר מראים, בין היתר, כי צבאו של חזאל, מלך ארם דמשק, החריב בנוסף לגת פלשתים גם את תל רחוב, תל זית וחורבת טבת. מנגד, הממצאים שוללים את האפשרות שחזאל החריב גם את תל בית שאן, כפי שחשבו עד כה ארכיאולוגים. החוקרים הוסיפו כי ממצאי המחקר קובעים שהיישובים בנגב הוחרבו על ידי האדומים, שניצלו את העובדה שהבבלים החריבו את ירושלים. המחקר פורסם אמש (יום ב') בכתב העת היוקרתי של האקדמיה הלאומית למדעים של ארה"ב (PNAS). הוא מתבסס על עבודת הדוקטורט של יואב וקנין, בהנחיית פרופ' ארז בן יוסף ופרופ' עודד ליפשיץ מהחוג לארכיאולוגיה באוניברסיטת תל אביב ופרופ' רון שער מהחוג למדעי כדור הארץ באוניברסיטה העברית בירושלים.
6 צפייה בגלריה
יואב וקנין במדידות באתר
יואב וקנין במדידות באתר
יואב וקנין במדידות באתר
(צילום: שי הלוי)
החוקרים מסבירים שכדי להבין את המנגנון שמחולל את השדה המגנטי של כדור הארץ, גיאופיזיקאים מנסים להתחקות אחר השינויים בשדה לאורך ההיסטוריה. לשם כך הם נעזרים גם בממצאים ארכיאולוגיים אשר מכילים מינרליים מגנטיים שיכולים להקליט את השדה כשהם מתחממים, למשל בזמן שריפה. ב-2020 הצליחו החוקרים למדוד כך את השדה כפי שהיה בט' באב 586 לפנה"ס על בסיס מבנה מפואר שהוחרב בשריפה על ידי נבוכדנאצר והצבא הבבלי בירושלים. כעת, הודות לממצאים ארכיאולוגיים שנחשפו בכל רחבי הארץ לאורך עשרות שנות מחקר, ולמידע היסטורי שמתבסס על כתובות עתיקות ועל התיאורים המקראיים, החוקרים הצליחו לשחזר את השדה המגנטי של כדור הארץ כפי שהוקלט ב-21 שכבות חורבן בארץ – ופיתחו על בסיס המידע כלי מדעי חדש ומהימן לתיארוך ארכיאולוגי.
וקנין הסביר: "על סמך התאמה או אי התאמה בעוצמת השדה המגנטי ובכיוונו, אנחנו יכולים לחזק או לשלול את האפשרות ששני אתרים נשרפו במהלך מסע מלחמה אחד. יתרה מכך, בנינו עקומת שינוי של עוצמת השדה לאורך זמן, עקומה שהיא כלי תיארוך מדעי - בדומה לשיטת התיארוך המבוססת על פחמן 14". כך למשל החוקרים מציינים שהיה ידוע עוד טרם המחקר שבסביבות שנת 830 לפנה"ס החריב צבאו של חזאל את גת פלשתים, אתר המזוהה עם תל צפית שבשפלה. אבל יחד עם זאת, לא היה ניתן לקבוע בוודאות אם חזאל החריב גם את תל רחוב, תל זית וחורבת טבת.
6 צפייה בגלריה
 לבנת בוץ שרופה מתל בטש (תמנה המקראית) עם סימונים למדידת האוריינטציה המגנטית
 לבנת בוץ שרופה מתל בטש (תמנה המקראית) עם סימונים למדידת האוריינטציה המגנטית
לבנת בוץ שרופה מתל בטש (תמנה המקראית) עם סימונים למדידת האוריינטציה המגנטית
(צילום: יואב וקנין)
6 צפייה בגלריה
קיר מלבני בוץ שרופות מתל בטש (תמנה המקראית)  עם סימונים למדידת האוריינטציה המגנטית
קיר מלבני בוץ שרופות מתל בטש (תמנה המקראית)  עם סימונים למדידת האוריינטציה המגנטית
קיר מלבני בוץ שרופות מתל בטש (תמנה המקראית) עם סימונים למדידת האוריינטציה המגנטית
(צילום: יואב וקנין)
בהודעה של אוניברסיטאות תל אביב והעברית נכתב כי במחקר החדש החוקרים הצליחו לזהות התאמה סטטיסטית מושלמת של נתוני השדה המגנטי בזמן החורבן של ארבע הערים הללו, ממצא שמחזק מאוד את הסברה ששלוש הערים הנוספות נחרבו גם הן בידי חזאל. באתר אחר, בתל בית שאן החוקרים מצאו שכבת חורבן שהקליטה שדה מגנטי שונה לחלוטין, מה שלטענתם פוסל את האפשרות שגם אתר זה חרב בידי חזאל, כפי שהניחו חוקרים עד עתה. בנוסף, הנתונים המגנטיים מצביעים על כך שבית שאן ושני אתרים אחרים בצפון הארץ חרבו כ-100-70 שנה קודם לחורבן גת, עיתוי שעולה בקנה אחד עם התיארוך של מסע הכיבוש של פרעה שישק מלך מצרים, מסע שמתואר הן במקרא והן בכתובת שנחקקה על קירות מקדש אמון בכרנך שבמצרים, שבה נזכרת העיר בית שאן כאחת הערים שנכבשו במסע זה.
עוד הוסיפו החוקרים כי אחד הממצאים המעניינים ביותר שנמצאו הודות לשיטת התיארוך החדשה - נוגע לשאלת סופה של ממלכת יהודה. פרופ' ארז בן יוסף אמר: "השאלה איך נראו ימיה האחרונים של ממלכת יהודה היא שאלה פתוחה במחקר. על סמך הממצאים הארכיאולוגיים, חוקרים העריכו שהחורבן הבבלי לא היה מוחלט באזורים שונים של הארץ, ובמקביל לחורבן ירושלים וערי הגבול בשפלה, המשיכו להתקיים יישובים בנגב, בדרום הר יהודה ובדרום השפלה כמעט ללא שינוי. כעת, התוצאות המגנטיות מרמזות שלא רק הבבלים אחראיים לחורבן הטוטלי: עשרות שנים אחרי שהבבלים החריבו את ירושלים ואת בית המקדש הראשון נחרבו היישובים בנגב, וכנראה גם באזורים האחרים, שלא נפגעו מהמתקפה הבבלית, כנראה בידי האדומים שניצלו את מפלת ירושלים. הבגידה הזו, והשתתפות האדומים בהרס היישובים, מסבירה אולי את השנאה העזה לאדום בתנ"ך, כפי שמשתקף למשל בנבואת עובדיה".
6 צפייה בגלריה
יואב וקנין עם כמה מהממצאים
יואב וקנין עם כמה מהממצאים
יואב וקנין עם כמה מהממצאים
(צילום: אוניברסיטת תל אביב)
6 צפייה בגלריה
לבני בוץ שרופות
לבני בוץ שרופות
לבני בוץ שרופות
(צילום: יואב וקנין)
פרופ' עודד ליפשיץ הוסיף: "כלי התיארוך החדש ייחודי בכך שהוא מבוסס על מידע מגנטי ממספר אתרים, שתאריך חורבנם המדויק ידוע ממקורות היסטוריים. השילוב של מידע היסטורי מדויק עם מחקר ארכיאולוגי מתקדם ורחב היקף אפשר לבסס את השיטה המגנטית על כרונולוגיה מהימנה".
במקביל לפרסום המחקר הארכיאולוגי בכתב העת PNAS, העקרונות שבבסיס שיטת התיארוך הארכיאומגנטית יתפרסמו במאמר נפרד ב-Journal of Geological Research.
"אנחנו משתמשים בשדה המגנטי של כדור הארץ לניווט, וכך גם חלק מבעלי החיים", אומר פרופ' רון שער מהחוג למדעי כדור הארץ באוניברסיטה העברית, שהוביל את המחקר הגיאופיזי ואת פיתוח שיטת התיארוך. "רוב האנשים לא יודעים שבלעדיו פשוט לא היו חיים על פני כוכב הלכת, שכן השדה מגן עלינו מהקרינה הקוסמית ומרוח השמש. השדה נוצר בגלעין החיצוני של כדור הארץ, בעומק של 2,900 ק"מ, על ידי זרמים של ברזל נוזלי".
6 צפייה בגלריה
 שחזור משוער של מסעות המלחמה עפ"י התוצאות המגנטיות
 שחזור משוער של מסעות המלחמה עפ"י התוצאות המגנטיות
שחזור משוער של מסעות המלחמה עפ"י התוצאות המגנטיות
(איור: איתמר בן עזרא)
פרופ' שער הוסיף: "בגלל התנועה הכאוטית של הברזל, השדה אינו קבוע, אלא משתנה בזמן. עד לפני זמן לא רב היה מקובל שבמשך פרקי זמן של כמה עשרות שנים השדה המגנטי יציב למדי. בזכות המחקר הארכיאומגנטי גילינו שלא תמיד זה היה כך, ושהשדה העתיק השתנה לעיתים בקצב ובעוצמה חריגים ובלתי צפויים. המיקום שלנו פה בישראל הוא נקודת מוצא ייחודית למחקר ארכיאומגנטי, בזכות התפוצה הנרחבת של ממצאים ארכיאולוגים מתוארכים היטב. בעשור האחרון מדדנו מאות ממצאים, ויחד עם הנתונים המדויקים משכבות החורבן ההיסטוריות שיואב חקר, יצרנו עקומת שינויים רציפה המראה שינויים מהירים וחדים בשדה הגיאומגנטי. זו בשורה נהדרת הן לארכיאולוגים, שיכולים כעת להשתמש במידע המגנטי כדי לקבוע גיל של חומרים עתיקים, והן לגיאופיזיקאים שחוקרים את גלעין כדור הארץ".