הוועדה המחוזית לתכנון ובניה תל אביב החליטה להפקיד להתנגדויות הציבור תוכנית לשמורת טבע ימית "ים פולג-רכס עמוק" (או "שמורת פולג"), על שטח של כ-60 אלף דונם. שטח השמורה ממוקם כ-15 ק"מ מערבית לקו החוף שבין תל אביב ונתניה. הוא נמצא בתחומי שני מחוזות של משרד הפנים: ת"א ומרכז.
2 צפייה בגלריה
בלט ספוגים מול חופי הרצליה
בלט ספוגים מול חופי הרצליה
בלט ספוגים מול חופי הרצליה
(צילום: מעבדת הספוגים באוניברסיטת ת"א: פרופ' מיכה אילן, ד"ר סיגל שפר, ד"ר טל אידן וד"ר לירון גורן)
השמורה מצטרפת לרצף של תוכניות שמורות טבע ימיות שקבע מינהל התכנון במסמך המדיניות למרחב הימי. היא תגן על רכסי כורכר תת-ימיים בעומק קרקעית של כמאה מטר ועל "גני הספוגים" הייחודיים שהתפתחו עליהם, על אזורי המגע שבינם לבין הקרקעית הרכה שסביבם ועל שטחי קרקעית רכה בעומקים שבין 80-130 מטר מתחת לפני הים. כמו כן, מגנה השמורה גם על עמודת המים - בין הקרקעית ופני השטח של המים.
רכס הכורכר בשמורה כולל רצף של כ-40 בלטים בעומק שבין 95-125 מטרים מתחת לפני הים - פסגותיו החשופות של רכס הכורכר. על פני הבלטים מצוי גן הספוגים.
(גן ספוגים מול חופי הרצליה. צילום: מעבדת הספוגים באוניברסיטת ת"א: פרופ' מיכה אילן, ד"ר סיגל שפר, ד"ר טל אידן וד"ר לירון גורן)
ספוגים הם בעלי חיים ישיבים (בדומה לאלמוגים) שמתקיימים על ידי סינון כמויות אדירות של מים, וניזונים על החיידקים והחומר האורגני הזעיר שבמים. בכך הספוגים הופכים את החומר האורגני במים למקור מזון זמין ליצורים רבים נוספים שחיים על הקרקעית, ומכאן חשיבותם האקולוגית הרבה. בלעדי הספוגים החומר האורגני במים לא היה נגיש לבעלי חיים אחרים. יתרה מכך, עקב פעילות הספוגים הם חשובים למחזור החנקן העולמי (כמו גם למחזור צורן, פחמן ואפילו חמצן).
גוף הספוג בנוי מאין ספור פתחי כניסת מים זעירים המובילים אל תעלות וחללים רבים, הם עשירים בחומרים כימיים בעלי פעילויות ביולוגיות (נוגדי טורפים, נוגדי פתוגנים כחיידקים פטריות ווירוסים) ולכן הם משמשים מקום מחייה והגנה לבעלי חיים אחרים. הם אפילו זכו לכינוי "בתי מלון" וחשיבותם האקולוגית היא מהמעלה הראשונה. בנוסף לכך, עקב העושר בחומרים בעלי פעילויות ביולוגיות, נמצא שהספוגים הם המקור הימי העשיר ביותר לחומרים לפיתוח תרופות שחלקן כבר בשימוש קליני (נוגדי סרטן, נוגדי וירוסים, נוגדי בקטריות ועוד).
2 צפייה בגלריה
טבע ייחודי בשמורה העתידית "ים פולג-רכס עמוק"
טבע ייחודי בשמורה העתידית "ים פולג-רכס עמוק"
טבע ייחודי בשמורה העתידית "ים פולג-רכס עמוק"
(קרדיט: צילום: מעבדת הספוגים באוניברסיטת ת"א: פרופ' מיכה אילן, ד"ר סיגל שפר, ד"ר טל אידן וד"ר לירון גורן)
שמורת הטבע הימית "ים פולג-רכס עמוק" נמצאת כאמור בשלב ההפקדה, ועליה לעבור עוד כמה שלבים כדי שיאשרו אותה באופן סופי. היא תהווה חלק מרצף של שמורות טבע ימיות מדרום הארץ ועד צפונה שאותרו במסמך המדיניות למרחב הימי שהוכן על ידי מינהל התכנון. בחודש פברואר האחרון, הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה דרום, אישרה את התוכנית לשמורת הטבע "ים אבטח" בדרום, ותוכנית לשמורת הטבע "ראש כרמל" שאושרה על ידי הוועדה המחוזית לתכנון ובניה חיפה. לאחרונה הוכרזה גם השמורה הימית "גלישת פלמחים", הנמצאת מחוץ למים הטריטוריאליים של ישראל. מדובר בשטח ימי ערכי וחשוב מבחינה אקולוגית, עם בתי גידול נדירים שלא מוכרים באף מקום אחר בישראל.
מתכנן מחוז תל אביב במינהל התכנון, אדר' ארז בן אליעזר: "שמורת הטבע המוצעת נועדה לשמר אזור אקולוגי ייחודי למחקר והתפתחות עולם ימי עשיר ומפותח וזאת בהתאם למסמך המדיניות למרחב הימי שהובל ע"י מנהל התכנון".
אלון רוטשילד, מנהל "החצי הכחול" - פרויקט הים של החברה להגנת הטבע: "גני הספוגים של ים פולג הם מערכת אקולוגית מורכבת וייחודית, שחייבת להיות מוגנת במלואה, ללא דיג וללא שימושים פוגעניים אחרים. מסמך המדיניות למרחב הימי קבע כאזורי חיפוש לשמורה רק חלק מרכסי הכורכר התת ימיים בעומק 100 מטרים, ולכן יש חשיבות גדולה לשמר כמה שיותר מהם במסגרת שמורות טבע מוכרזות. לשמורה בגודל גדול מספיק, יש חשיבות גדולה גם כדי להגן על חברות ספוגים שונות באתרים שונים, וגם כדי למנוע השפעות שוליים מזיקות המגיעות מחוץ לשמורה".