המלחמה בין אוקראינה לרוסיה, הנמשכת כבר יותר מחצי שנה, גבתה מחיר כבד מאוד בנפש. יחד עם זאת, מתגלות כעת השלכות הרסניות של המלחמה גם על בעלי החיים בים השחור, בייחוד הדולפינים השוחים במימיו.
3 צפייה בגלריה
איבן רוסב ליד דולפין מת שנשטף אל החוף
איבן רוסב ליד דולפין מת שנשטף אל החוף
איבן רוסב ליד דולפין מת שנשטף אל החוף
(צילום: AFP)
איבן רוסב, מדען אוקראיני בן 63 נשם לרווחה לאחר שגילה כי לא נמצאו דולפינים מתים במימי חופיו הלבנים של הים השחור בבדיקה שערך בשבוע שעבר. כמה דקות קודם לכן הוא מיהר לעבר מה שלדעתו היה נראה כמו דולפין, אך למרבה המזל התברר כי מדובר רק בציוד דיג שהסתבך וצף על המים. רוסב התראיין לסוכנות הידיעות הצרפתית AFP, כשהוא נמצא בפארק הטבע הלאומי Tuzly Estuaries (בו הוא משמש כמנהל מדעי), אזור מוגן של 280 קמ"ר, בחבל הארץ ההיסטורי בסרביה (Bessarabia), שהיה לסירוגין תחת שלטון רומני, עות'מאני ורוסי, אך כיום נכלל ברובו הגדול בשטחה של מולדובה, ומקצתו בשטח אוקראינה.
מדי בוקר, מכורח תפקידו, רוסב יוצא להליכה לאורך חופים הגובלים במוקשים נגד טנקים בחיפוש אחר הדולפינים שלמרבה הצער מוצאים את מותם בהם, מאז התחילה המלחמה בין אוקראינה לרוסיה. "מצאנו רק שלושה דולפינים על כל קו החוף שלנו באורך 44 הקילומטרים בשנה שעברה. השנה, על פני חמישה קילומטרים שאנחנו עדיין יכולים לגשת אליהם, כבר מצאנו 35 מהם", אמר רוסב ל-AFP. הגישה לחלק גדול מקו החוף נאסר על עובדי הפארק מאז שכוחות אוקראינים תפסו שם עמדות כדי למנוע את התקיפות הימיות מצד הרוסים. המשמעות היא שרוסב וצוותו אינם יכולים לומר בדיוק כמה דולפינים נתקעו בשטחי הפארק או לאמוד את מלוא היקף הנזק כתוצאה מכך. "מניין הדולפינים המתים הוא מפחיד בכל מקרה", אמר רוסב, שמנהל יומן מקוון, על השפעת המלחמה על חיות הבר.
3 צפייה בגלריה
איבן רוסב עם גופת דולפין מת שנשטף אל חופי הים השחור
איבן רוסב עם גופת דולפין מת שנשטף אל חופי הים השחור
איבן רוסב עם גופת דולפין מת שנשטף אל חופי הים השחור
(צילום: AFP)
כשהדולפינים החלו להישטף אל החוף בחודש מרץ האחרון, רוסב והצוות שלו הזדרזו כדי לאתר אותם, לפני שהתנים הרבים שמסתובבים באזור הגיעו אליהם כדי לנבור בבשר הפגרים. גודל הבעיה התברר כשגם בטורקיה, בולגריה ורומניה היו עדים למראה הקשה: מספר עצום של דולפינים מתו מאז תחילת המלחמה. כבר במרץ האחרון התריעה הקרן הטורקית לחקר הים מפני עלייה חריגה במספר הדולפינים המתים הנשטפים לחופי הים השחור. רוסב עצמו מעריך שכ-5,000 דולפינים מתו - מספר השווה לכ-2% מכלל אוכלוסיית הדולפינים בים השחור, שהיה ביתם של כ-2 מיליון דולפינים במהלך המאה ה-20, אך דיג וזיהום המים הביאו לדעיכתם, עד כדי כך שסקר שנערך לפני שנתיים, מצא שנותרו בים השחור כ-250 אלף דולפינים בלבד.
לדברי רוסב, סונרים צבאיים המשמשים ספינות מלחמה רוסיות הם האשמים במרחץ הדמים הנוכחי. רוסב הסביר כי הסונרים שבהם משתמשות אותן ספינות מלחמה וצוללות מפריעים למערכות השמיעה של הדולפינים. "זה הורס את האוזן הפנימית שלהם, והם אינם יכולים לנווט או לאכול. במצב זה, הם הופכים רגישים יותר למחלות קטלניות בגלל היחלשות מערכת החיסון שלהם", אמר רוסב.
3 צפייה בגלריה
גופת דולפין מת שנשטף אל חופי הים השחור
גופת דולפין מת שנשטף אל חופי הים השחור
פגר דולפין מת שנשטף אל חופי הים השחור
(צילום: Shutterstock)
חשוב לומר כי על שרידי הדולפינים אין שום זכר לפגיעה כלשהי כתוצאה מרשתות דייגים, מה שמהווה שמבחינת רוסב עדות נוספת השוללת את האפשרות שהם מתו בדרך אחרת שאינה זו שהוא דבק בה.
רוסיה ואוקראינה מצידן, מטילות אשמה זו על זו אפילו על המחיר הסביבתי של המלחמה. מדענים רוסים, למשל, בדקו את העלייה בתמותת הדולפינים והאשימו את מורביליווירוס (morbillivirus), מחלה קטלנית שעלולה לגרום לזיהום חריף בדרכי הנשימה. רוסב וצוותו לקחו דגימות מדולפינים שנמצאו לאחרונה על החופים, ושלחו אותן לגרמניה ולאיטליה כדי ליישב את הוויכוח ולקבוע אחת ולתמיד מה סיבת המוות. תקיפות צבאיות כבר פגעו בפארק הלאומי ושרפו לא פחות מ-1,000 דונם של אדמה מוגנת. "מלחמה היא דבר מפחיד. זה משפיע על כל המערכת האקולוגית, כולל מינים שלא יתאוששו בקלות - כל האיזון של הטבע השתבש כתוצאה מכך ויש לזה השלכות ארוכות טווח", הסביר רוסב, שבינתיים עוטף כל דולפין מת ברשת דייגים, זאת על מנת שהדגים יאכלו את בשרו ויותירו את השלד, אותו הוא תורם למוזיאון הטבע.