תופעת הברקים עדיין נחשבת מסתורית עבורנו בני האדם. אנחנו יודעים פחות או יותר איך זה קורה, אבל כמו שסיפרנו לכם לא פעם במבזק החדשות הטובות, רב הנסתר על הגלוי. עכשיו בזכות צילומים מהחלל, אנחנו עשויים ללמוד יותר על התופעה האימתנית הזאת.
לוויין של סוכנות החלל האירופית צילם סרטון וידאו של סופות ברקים ברחבי אירופה, אפריקה והאוקיינוס האטלנטי. המצלמה הייחודית הזאת יכולה ללכוד נתונים בקצב מסחרר של אלף פריימים בשנייה.
אבל כוחו של הלוויין הזה לא רק בצילום של סרטון מרהיב, אלא גם באופן שבו הוא יכול להזהיר אותנו. הלוויין יכול לזהות רמזים ושינויים פתאומים ובכך להזהיר לפני סערות קשות.
3 צפייה בגלריה
ברקים באירופה
ברקים באירופה
ברקים באירופה
(צילום: Eumetsat/ESA)
הנתונים יסייעו למדענים וחזאים לחזות טוב יותר את מזג האוויר ולשפר את הבטיחות האווירית. בסרטונים ניתן לראות את החושך היחסי של פני כדור הארץ אל מול הברקים המנצנצים על פני העננים, ואלו נתונים של חמישה ימים - שרוכזו לסרטון בן שתי דקות בלבד.
ועכשיו, ממי ביקש לווייתן אפור עזרה בהוצאת כינים? זה אולי לא מה שציפיתם לו, אבל היונק הענק ששייך למשפחת הלוייתנים האפורים, ונחשב לקטן יחסית משאר הלווייתנים, ביקש סיוע מאדם שהיה על סירת תיירים.
האירוע הנדיר צולם במקסיקו במרץ האחרון, כשהסירה יצאה להפלגה בחוף האוקיינוס השקט בחצי האי באחה. הלווייתן התקרב לסירה ונראה שהוא ביקש שיוציאו לו את הטפילים שנדבקים לו על גבי העור. פאקו חימנס פרנקו, שהיה אחד הנוסעים בסירה, אסף את הטפילים – בניקוי יסודי ביותר.
3 צפייה בגלריה
מנקה את הלווייתן
מנקה את הלווייתן
מנקה את הלווייתן
(צילום: מתוך עמוד הפייסבוק Jerome Evangelio)
פרנקו הוא לא עוד תייר, הוא מדריך תיירים שעובד עם לווייתנים כבר 20 שנה. כך שהוא ידע בדיוק מה מפריע ואיך להקל על הכאב הטורדני שכנראה חווה הלווייתן. לטפילים יש תפקיד חשוב על לווייתנים - הם אולי נחשבים למטרד, אבל הם יכולים גם להועיל להם מכיוון שהם אוכלים אצות שעל גופם, וניזונים מעורם המתקלף, ולכן אומרים שאלו יחסי "אהבה-שנאה".
ומכאן, לטפיל אחר. אקרית הקורים, ממשפחת העכבישנים, "נתפסה על חם" בפעם הראשונה. מדענים באוסטריה חשפו לראשונה סרטון ובו שני טפילים מזדווגים.
3 צפייה בגלריה
רק 5 שניות. החרקים
רק 5 שניות. החרקים
רק כמה שניות. הטפילים
(צילום: Peter Schausberger, et al)
מה כל כך מיוחד בטקס הזה? שהזכר מפשיט את עור הנקבה לפני המעשה - תהליך מוזר שמעולם לא נצפה בעבר באף מין של בעל חיים. החוקרים גילו שהזכרים ישמרו על הנקבות, שבדרך כלל מגיעות לבגרות מינית בגיל 10 ימים, קרובות אליהם.
הנקבות מחכות עד שבני הזוג יתחילו להוריד את השלד החיצוני שלהן. רק אחרי שהשלד החיצוני יורד, הזכר מחליק מתחת לנקבה, ומקיים את טקס ההזדווגות המלא. במהלך המחקר החוקרים שמו לב שהזכרים משתמשים ברגליהם הקדמיות כדי "לתופף" על הנקבה, לפי החוקרים כדי לעורר אותה. כל התהליך הזה לוקח כמה שניות בלבד.
מבזק החדשות הטובות מתפרסם בימים ראשון, שלישי וחמישי