שגריר איחוד האמירויות בישראל, מוחמד אל-חאג'ה, והשרה להגנת הסביבה תמר זנדברג נפגשו היום (ב') בירושלים. במהלך הפגישה אישר השגריר את הפרסום הראשון ב"ידיעות אחרונות" וב-ynet, לפיו ביטול העסקה עם קצא"א לא יפגע ביחסים עם ישראל. הוא הבהיר בעצמו כי מדובר בהסכם מסחרי בין חברות פרטיות, שאינו נוגע ליחסים המדיניים בין שתי המדינות.
2 צפייה בגלריה
השרה זנדברג ושגריר איחוד האמירויות
השרה זנדברג ושגריר איחוד האמירויות
השרה זנדברג ושגריר איחוד האמירויות
(צילום: המשרד להגנת הסביבה)
בשבוע שעבר אמר בכיר מאיחוד האמירויות ל"ידיעות אחרונות" ול-ynet כי בניגוד לטענת קצא"א, שלפיה ביטולה יפגע בהסכמי אברהם ויחבל ביחסים בין המדינות, הרי שמבחינת הצד האמירותי מדובר בעסקה מסחרית במגזר הפרטי. המשמעות: לאמירותים אין אינטרס מדיני בעסקה, ומבחינתם שיתוף הפעולה עם מדינת ישראל לא נפגע כלל – ויימשך. בכיר אמירותי העביר בשבוע שעבר מסר: "אנחנו מסתכלים קדימה לעידן חדש של אנרגיה מתחדשת. הממשלות של האיחוד רואות בהסכם זה עסקה מסחרית של המגזר הפרטי".
בהסכם שחתמה קצא"א (קו צינור אירופה אסיה) עם חברת "מד-רד" באוקטובר 2020 נקבע, שהחברה האמירותית תוביל נפט למפרץ אילת במכליות. בקצא"א תכננו לאחר מכן לפרוק את הנפט, לשנע אותו בצינור לנמל אשקלון ומשם לייצא אותו לחו"ל דרך הים. ההסכם עורר מלכתחילה התנגדות מצד הארגונים הירוקים בישראל, שטענו כי די בדליפה בודדת מאחת המכליות כדי לגרום לנזק בלתי הפיך לסביבה, לתיירות ולכלכלה באילת. אחד החששות המרכזיים היה מפגיעה בלתי הפיכה בשונית האלמוגים במפרץ אילת – אתר טבע ייחודי בעל חשיבות עולמית. לאחר חתימת ההסכם עתרו לבג"ץ הארגונים הירוקים בראשות החברה להגנת הטבע, "אדם טבע ודין" ו"צלול" בדרישה לבטל את ההסכם נוכח "הסכנות הסביבתיות" שהוא טומן בחובו.
2 צפייה בגלריה
ההפגנה מול ביתו של השר לפיד
ההפגנה מול ביתו של השר לפיד
ההפגנה מול ביתו של השר לפיד בעניין ההסכם עם קצא"א
(צילום: קואליציית save red med נגד הסכם קצא"א)
אבל לא רק בנושא ההסכם עם קצא"א, דנו השניים. במהלך הפגישה, השרה זנדברג והשגריר אל-חאג'ה בירכו על כינון היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, ושיתופי הפעולה בין המדינות בתחומים שונים. השרה להגנת הסביבה אמרה שהיא שמחה על כך שנושא הסביבה ושמירת הטבע האזורי נכלל כחלק אינטגרלי מהסכמי אברהם.
כמו כן, השניים הביעו את מחויבותם לשיתוף הפעולה בין ישראל לאיחוד האמירויות לאור האקלים והאתגרים המשותפים. השרה והשגריר סיכמו כי המדינות ימשיכו לשלב כוחות בפיתוח טכנולוגיות וחדשנות אקלימית, בדגש על פתרונות הקשורים לאקלים מדברי, הדרושים לשתי המדינות.
השרה זנדברג אמרה: "שמחתי לפגוש את שגריר איחוד האמירויות בישראל, מוחמד אל-חאג'ה. כמי שחולקים איתנו את האקלים המדברי, שיתוף הפעולה בין ישראל לאמירויות יכול להוליד פתרונות לאתגרים העומדים בפנינו. ההסכמים החדשים והיחסים החמים הם הזדמנות עצומה לחזק את הסביבה, הכלכלה והחברה של שתי המדינות".