למרות המאמצים הגדולים להציל את חייו של הלבנתן (לווייתן בלוגה), שנכנס לנהר הסן בצרפת בשבוע שעבר, הודיעו בצהריים (יום ד') הרשויות בצרפת כי הוא מת. סוכנות הידיעות הצרפתית דיווחה כי ככל הנראה הלווייתן הורדם - בשל מצבו הבריאותי הקשה.


4 צפייה בגלריה
וטרינרים מעניקים ללווייתן טיפול
וטרינרים מעניקים ללווייתן טיפול
וטרינרים מעניקים ללווייתן טיפול
(צילום: AFP)
הווטרינר אוליבט קורטואה אמר כי "במהלך מבצע החילוץ, היונק הלבן הרזה בצורה מסוכנת החל לסבול מקשיי נשימה, ולכן החליטו מומחים להרדים את היצור בצורה הומנית".
מוקדם יותר היום הודיעו בצרפת כי הבלוגה שחתה כמעט מחצית הדרך מהכניסה לנהר הסן לפריז. בשלב מסוים הרשויות הצליחו לתחם את המקום שבו הוא נמצא. במבצע שנמשך כשש שעות הוצא הלווייתן ממי הנהר באמצעות רשת ומנוף לדוברה, שם העניקו לו וטרינרים טיפול ראשוני.
המטרה הייתה להעביר את הבלוגה במשאית מקוררת לעיירת חוף בצרפת ושם להכניס אותו למקום שבו יש מים מלוחים. הווטרינרים קיוו כי אחרי שלושה ימים הוא יתאושש ויוחזר לים - אך כאמור הבלוגה היה במצב קשה והתקשה לנשום - ולכן הוא הורדם.
כבר הבוקר הטילו בצרפת ספק אם הבלוגה ישרוד, כיוון שמשקלו היה 800 ק"ג בלבד - פחות בהרבה ממשקל ממוצע של לווייתן מסוג זה. "הווטרינרים לא בהכרח אופטימיים בנוגע לבריאותה של הבלוגה", העריכו הבוקר במדינה.
4 צפייה בגלריה
חילוץ הבלוגה ברשת
חילוץ הבלוגה ברשת
חילוץ הבלוגה ברשת
(צילום: AFP)
הרשויות באזור נורמנדי - שם נכנס הלווייתן לנהר - כתבו בהודעה בשבוע שעבר כי בדרך כלל לבנתנים חיים באזור הארקטי. לפעמים הם עוברים לאזורים דרומיים יותר וגם מסוגלים לשרוד במים מתוקים, כמו בנהר הסן.
לבנתנים מוגדרים כיום כמין בסכנת פגיעות בטבע, אם כי באזור קנדה מצבם יציב למדי. אורכם מגיע לחמישה מטרים. ללווייתן יש מבנה ראשו ייחודי, השונה לחלוטין מלווייתנים אחרים ובנוסף צבעו לבן. שם נוסף של הלבנתן הוא בלוגה (Beluga).
4 צפייה בגלריה
הבלוגה בנהר הסן
הבלוגה בנהר הסן
הבלוגה בנהר הסן
(צילום: EPA)
גם בסוף חודש מאי הסתיים מקרה שבו נכנס לווייתן לנהר בצרפת - בטרגדיה. לווייתן קטלן נמצא אז מת בנהר, למרות שחובבי בעלי חיים ניסו לגרום לו לחזור בחזרה לים. מדענים העריכו אז כי הקטלן סבל מכאבים קשים, כיוון שהוא לקה במחלה סופנית. הקטלן, שאורכו כארבעה מטרים, זוהה לראשונה ב-16 במאי בשפך נהר הסן, בין נמל לה האבר לעיירה אונפלר. הוא שחה עשרות קילומטרים והגיע סמוך לעיר רואן, שם הוא מת בחודש מאי.
4 צפייה בגלריה
לבנתן
לבנתן
לבנתן בריא באוקיינוס
(צילום: shutterstock)