לשינויי האקלים, שמכים בכל העולם, יש מגוון השפעות הרסניות על כדור הארץ - באוויר, בים וביבשה. אחת מההשפעות הללו באה לידי ביטוי בהתגברות החדה של הסיכון להתפשטות מהירה של שריפות יער. העתיד לא מבשר טובות, כשהצפי הוא שתדירות השריפות, בדומה לאלו שהתרחשו לאחרונה בקנדה, יוון והוואי, רק תלך ותגבר במרוצת השנים, בהנחה שלא ייעשה דבר בעניין צמצום פליטת גזי החממה, הגורמים להתחממות כדור הארץ.
3 צפייה בגלריה
שריפות משתוללות בקנדה
שריפות משתוללות בקנדה
שריפות משתוללות בקנדה
(צילום: AP)
מדענים במכון Breakthrough באוקלנד שבקליפורניה, מרכז מחקר סביבתי ללא מטרות רווח, גילו כי שינויי אקלים אנתרופוגניים - בהקשר של עליית הטמפרטורות - הגבירו את תדירות השריפות הקיצוניות ב-25% בממוצע בהשוואה לעידן הטרום-תעשייתי. מממצאי המחקר פורסמו בכתב העת Nature.
בבחינת סדרה של שריפות שהתרחשו מ-2003 עד 2020, השתמשו החוקרים בלמידת מכונה כדי לנתח את הקשר בין טמפרטורות ממוצעות גבוהות יותר, תנאי יובש והשריפות המתפשטות במהירות הגבוהה ביותר - כאלה ששורפות יותר מ-40 אלף דונם ביום. החוקרים גילו כי הסיכון לשריפות קיצוניות עלול לעלות בממוצע ב-59% עד סוף המאה בתרחיש של פליטות נמוכות של גזי חממה שבו ההתחממות הגלובלית תוגבל ל-1.8 מעלות צלזיוס מעל לרמות הקדם-תעשייתיות, ועד 172% בתרחיש חסר רסן של פליטות גבוהות של הגזים המזהמים, בעיקר פחמן דו-חמצני ומתאן (טמפרטורת כדור הארץ כבר עלתה ב-1.2 מעלות צלזיוס ביחס לעידן הטרום-תעשייתי).
3 צפייה בגלריה
אש מכלה בתים בהוואי
אש מכלה בתים בהוואי
אש מכלה בתים בהוואי
(צילום: AP)
באמצעות נתונים משריפות מתועדות, החוקרים מדדו את ההסתברות של שריפה נתונה להפוך לקיצונית. לאחר מכן, הם השתמשו במודלים ממוחשבים כדי לחשב עד כמה העלייה הפוסט-תעשייתית בטמפרטורות העלתה את הסיכון הזה. המחקר בדק משתנים כמו משקעים, רוח ולחות מוחלטת (המסה של אדי המים הנמצאת בכמות מוגדרת של אוויר או גז אחר), כשהחוקרים הזהירו ששינויים אלה עלולים להחמיר את הסיכון, אף יותר מהתחממות כדור הארץ.
לדוגמה, קליפורניה חוותה שורה של שריפות קיצוניות בשנים האחרונות. בשנת 2020, האש הובילה למותם של יותר מ-30 בני אדם וכילתה שטח שהשתרע על פני יותר מ-16 מיליון דונם, בכמה מוקדי שריפות שחיברו יחדיו את אחת השריפות מהגדולות שידעה המדינה השוכנת על חופה המערבי של ארצות הברית. שנתיים קודם לכן, גל שריפות הרסני לא פחות פקד את קליפורניה, הוביל לאובדן רב לא רק ברכוש, אלא גם בנפש.
הנזק הגיע לשיאו בנובמבר 2018, אז רוח פן (רוח יבשה הנושבת במורד מדרון צל גשם בצד הנגדי למשב האוויר) גרמה לגל שריפות שגרם להרס של יותר מ-6,700 מבנים ולאובדן בנפש של יותר מ-100 בני אדם - זאת בנוסף לזיהום אוויר חמור. המחקר עקב אחרי אירועי הקיץ האחרונים, שכללו בין היתר שריפות שגרמו למותם של לפחות 115 בני אדם בהוואי, החרבת לפחות 200 אלף בתים בקנדה ומאבק ממושך של מה שהוגדר על ידי אנשי האיחוד האירופי כשריפה הגדולה ביותר שתועדה אי פעם באיחוד האירופי, שהשתרעה על פני שטח עצום וגבתה את חייהם של 20 בני אדם.
3 צפייה בגלריה
שריפות משתוללות בקליפורניה
שריפות משתוללות בקליפורניה
שריפות משתוללות בקליפורניה
(צילום: AP)
התוכנית הסביבתית של האו"ם גם עוסקת בנושא. בדוח שפורסם אשתקד ועסק בשריפות היער והשלכותיהן, עלה כי הן הופכות נפוצות יותר ויותר בשל תנאים סביבתיים חמים ויבשים יותר שנגרמו כתוצאה משינויי האקלים, כולל באזורים שלא חוו תנאים כאלו בעבר.
ד"ר פטריק בראון, שהיה אחד ממחברי המחקר, אמר ל כי התובנות לגבי ספי היובש יכולות לסייע בהתמודדות עם השריפות ההרסניות ולשמש אמצעי מניעה, למשל על ידי ציון המקומות הטובים ביותר לדילול ושריפת צמחייה על מנת להפחית את החומר הטבעי היבש שממנו ניזונה האש, מה שמכונה "דלק מסוכן", לדבריו.
"גילינו כי ההשפעה של הפחתת 'דלק מסוכן' יכולה לבטל כמעט לחלוטין את ההשפעות ההרסניות של שינויי האקלים, לבטח בנוגע להצתתן של השריפות והתפשטותן על שטח נרחב. לכן, סביר שיתרחשו פחות שריפות קיצוניות, למרות שינויי האקלים, אם רק אותם שטחים של 'דלק מסוכן' יטופלו כראוי", אמר ד"ר בראון. הוא הוסיף כי הממצאים יכולים לספק אמצעי זהירות בנוגע לקווי חשמל ולהצביע היכן יש למקד את המאמצים לניטור והעלאת המודעות בנושא, כמו גם היכן לפרוס אמצעים לכיבוי אש.

מומחים אחרים לשריפות יער אמרו שהמודעות לסיכוני שריפות תהפוך חשובה יותר עבור מקבלי ההחלטות במדינות ואפילו עבור הנופשים בהן. בתדרוך נפרד של מומחי שריפות, שלא לקחו חלק במחקר, אמר אנדרו סאליבן מסוכנות המדע הלאומית של אוסטרליה CSIRO (ארגון המחקר המדעי והתעשייתי של חבר העמים) כי ההוצאות בדרך כלל מופנות לטובת תגובה לשריפות, אך ללא משאבים כלכליים מספיקים שצריכים להיות מוקצים לטובת מניעתן. "יש צורך גלובלי לאזן מחדש את ההוצאות הכספיות ולתכנן פעולות מנע שמטרתן תהיה הפחתת הסיכונים שעלולים להיווצר מדליקה והתפשטות האש, כגון ניהול ומעקב אחר אזורי צמחייה וחיזוי עתידי של סכנת שריפות יער", אמר ד"ר סאליבן.