לפני חודש בדיוק, מדינת ישראל שינתה את פניה, וכך גם שגרת היום שלנו, והתכנים אותם אנו צורכים. עדכונים שוטפים של המלחמה, שידורים מיוחדים וחדשות מתפרצות. היום שלנו הפך סובב סביב הכאב לצד התקווה במציאות ההזויה שנקלענו אליה. ובכל זאת, בין כל הקושי - אנחנו רוצים לנסות ולהציע לכם קצת אסקפיזם - עם קצת חדשות טובות. הישגים מדעיים, מחקרים חדשים על בעלי חיים או תגליות מהחלל החיצון. חדשות שינסו להמתיק, אפילו במעט, את היום שלכם.

נפתח את המבזק שלנו עם גשושית החלל של נאס"א, לוסי, שנשלחה לחלל על מנת לחקור אסטרואידים וגופים שמיימיים נוספים בחלל. כעת, היא השלימה את המעבר הראשון שלה על אסטרואיד והצליחה "לתקשר" בחזרה עם כדור הארץ על ידי העברת הנתונים הראשונים שלה.
האסטרואיד בשם Dinkinesh, שאורכו כ-790 מטרים - הוא הראשון מבין שמונת האסטרואידים שלוסי תצפה בהם ותעקוב אחריהם במהלך המשימה שלה. Dinkinesh הוא סלע חלל קטן יחסית, הממוקם בין מאדים לצדק, ומדובר באבן דרך מרכזית במסע של הגשושית. לחוקרים התגלתה הפתעה - אסטרואיד קטן יחסית, שמקיף את Dinkinesh, שלא היה מוכר עד כה. מדובר באסטרואיד שאורכו כ-220 מטרים.
3 צפייה בגלריה
Dinkinesh והאסטרואיד הקטן שמקיף אותו
Dinkinesh והאסטרואיד הקטן שמקיף אותו
Dinkinesh והאסטרואיד הקטן שמקיף אותו
(צילום: NASA/Goddard/SwRI/Johns Hopkins APL/NOIRLab)
לפי נאס"א, לוסי חלפה ליד האסטרואיד במהירות של 10,000 קמ"ש ובמרחק של כ-435 ק"מ בלבד. במונחי חלל, מדובר במרחק קטן מאוד. כעת, לאחר שהתבצעה התקשורת הראשונית בין לוסי לבין כדור הארץ, היא תשלח לחוקרים של נאס"א נתונים מדעיים מהמפגש הזה וממפגשים עתידיים, בתקווה שבעזרתה נגיע לתובנות לגבי מקורות מערכת השמש, שכן מאמינים שהאסטרואידים האלה עתיקים כמעט אם לא בדיוק, כמוה.
ועכשיו, לתיעוד מפתיע ומעניין על אחת החיות המפחידות שיש מתחת לפני המים - העמלץ הלבן - וכיצד הוא נדחק על ידי קבוצה של דובי ים. צילומים שפורסמו ב-BBC ושודרו לראשונה השבוע, מציגים מספר מכובד של דובי ים, במתקפה אחר אחד הטורפים הידועים לשמצה בעולם, מול אחד מחופיה הדרומיים של אפריקה. דוב ים איוני הוא מין של דוב ים החי בעיקר בחופי דרום ודרום-מערב יבשת אפריקה, ומדובר במין הגדול בסוג דוב ים - כשהוא ניזון בעיקר מדגים, פינגווינים ואפילו כרישים קטנים.
3 צפייה בגלריה
דובי הים והעמלץ הלבן
דובי הים והעמלץ הלבן
דובי הים והעמלץ הלבן
(צילום: AMC)
צילומי אוויר חדשים מציגים את האינטראקציה בין שני המינים ואת המלחמה שלהם על המזון. כל צד רואה באחר כארוחה. בעוד שהטורף החזק יותר הוא הכריש, יש גם את האפקט המספרי. עשרות דובי הים מתאספים סביבו ובמקרה הזה מצליחים להרחיק אותו ולמגר את הסכנה – תוך שימוש בהגנה אגרסיבית מאוד.
ולסיום, נשארים מתחת למים. דריל טאן הונג מסינגפור, רק בן 21, וכבר הספיק לשבור שיאי גינס בחייו הקצרים. הפעם הוא הוסיף לרזומה שלו לפתור קובייה הונגרית בזמן של 9.29 שניות כשהוא מתחת למים. הוא מחזיק בתארים נוספים כמו המהיר ביותר לפתור קובייה הונגרית 4X4 או שתי קוביות בו זמנית, או דווקא כשהוא תלוי באוויר או עושה ג'אגלינג.
3 צפייה בגלריה
לפתור קוביה הונגרית מתחת למים
לפתור קוביה הונגרית מתחת למים
לפתור קוביה הונגרית מתחת למים
(צילום: גינס)
בעוד הוא ממשיך לחפש את האתגרים המגניבים לשבור שיאי גינס עם הקובייה ההונגרית שלו, נספר לכם שהזמן המהיר ביותר בעולם לפתרון קובייה הונגרית עומד על 3.13 שניות ומחזיק בשיא הזה דווקא בחור בשם מקס פארק מקליפורניה.