בעלי חיים רבים אינם מגיבים טוב לצפירות של ימי הזיכרון, לזיקוקים של יום העצמאות וגם למטס החגיגי.
בעוד בני אדם מסוגלים לאתר את מקורם של רעשים חזקים, בעלי החיים שומעים את הקולות באופן מוגבר וחווים את הזיקוקים, הצפירות והרעשים החזקים כאיום או כסכנה רעשים אלו יכולים לגרום לא פעם לבהלה, לתחושות חרדה ולהתנהגות חריגה בעיקר בקרב הכלבים, לרבות ריצת, בלבול וחוסר התמצאות במרחב, שמגבירים את החשיפה שלהם לסכנות כמו דריסה, איבוד הבעלים, התייבשות, פציעות, ולעתים אף לחנק - במקרים בהם הם נותרים קשורים בעת החשיפה לרעש.
6 צפייה בגלריה
כלב מפוחד
כלב מפוחד
כלב מפוחד
(צילום: Shutterstock)
בפורום ה-15 (ארגון המאגד ערים עצמאיות בישראל. בערים החברות בפורום מתגוררים כ־40% מאוכלוסיית ישראל) סיפרו כי מדי שנה, בימים שלאחר אירועי יום הזיכרון ויום העצמאות, הם שומעים וקוראים על עשרות כלבים וחתולים שנבהלו מהרעשים, חשו חרדה וברחו. חלקם נדרסים במהלך בריחתם, אחרים מתייבשים או נפצעים, וחלקם לא נמצא עד עצם היום הזה.
כדי שהתושבים יוכלו לעזור לבעלי החיים עם ההתמודדות, פורום ה-15 הוציא מסמך הנחיות לאזרחים לשמירה על רווחת בעלי החיים בזמן זה.
6 צפייה בגלריה
חתול מפוחד
חתול מפוחד
חתול מפוחד
(צילום: Shutterstock)

המלצות הפורום:

• אל תיקחו את חיות המחמד עמכם לאירועי הרחוב, בימות הבידור או צפייה במטס.
• השאירו אדם מוכר איתם בבית, הגיפו תריסים וסיגרו את הדלתות והחלונות. עדכנו את כל בני הבית בחשיבות השמירה על חלונות ודלתות הבית סגורים בערב זה.
• התעדכנו באתר העירוני בשעות ומוקדי שיגור הזיקוקים. כשעה לפני הזיקוקים, הפעילו את הטלוויזיה או הרדיו והשאירו אותם פועלים, על-מנת לעמעם ככל הניתן את רעש הזיקוקים ולהפחית את רמת החרדה של חיית המחמד.
6 צפייה בגלריה
כלב מפוחד
כלב מפוחד
את תקחו את חיות המחמד עמכם לאירועים. כלב מפוחד
(צילום: Shutterstock)
• מומלץ לבדוק מהם מועדי צפירות יום הזיכרון ומטס חיל האוויר ולהיערך בהתאם.
• מומלץ להכין עבור הכלב/החתול מקום מסתור, לדוגמה באמצעות פרישת שמיכה מעל שולחן הסלון, המגיעה עד לרצפה.
• באם חיית המחמד נכנסת למצב חרדה, אין צורך לאחוז בהם בחזקה או להרגיעם בכוח (אלא אם הם מחוץ לבית, כדי למנוע מהם לברוח). כדאי להרגיעם בדרכים אחרות, לדוגמה באמצעות הצעת חטיפים.
• במקרה של בעלי חיים שנוהגים לצאת מהבית או לחיות בחצר, מומלץ להכניס אותם הביתה לפני ובזמן הזיקוקים, צפירות יום הזיכרון ומטס חיל האוויר, ולהמתין עם שחרורם עוד כחצי שעה לאחר סיום הרעש, כדי לאפשר להם להירגע במחיצתכם.
6 צפייה בגלריה
חתול מפוחד
חתול מפוחד
(צילום: Shutterstock)
• ודאו כי הפרטים בשבב מעודכנים. ניתן לבדוק זאת בחינם אצל כל וטרינר שברשותו סורק שבבים. שבב עדכני מעלה באופן משמעותי את הסיכויים לאיתור כלב שברח. מצאתם כלב שאיבד את דרכו? הישארו צמודים אליו וצרו קשר עם קבוצת ה"סורקים" בפייסבוק, על מנת שיגיעו לסרוק את השבב של הכלב.

כמו כן, לפורום ה-15 יש גם המלצות לעיריות עצמן כיצד להיערך למועדים אלו:

• העדפת זיקוקים מופחתי רעש: בדיקת אפשרות לרכוש זיקוקים מופחתי רעש, שמסוגלים לייצר מופע ויזואלי מרשים מבלי להחריש את האוזניים, ואשר השפעותיהם השליליות פחותות. זיקוקים אלה נמצאים כבר בשימוש במקומות רבים ברחבי העולם ומומלצים במיוחד בקרבת אזורי מגורים.
6 צפייה בגלריה
כלב מפוחד
כלב מפוחד
(צילום: Shutterstock)
• גם במופע של זיקוקים "רגילים" בעלי הפיצוצים הרועמים מומלץ לנסות ולשלב כמות גדולה ככל הניתן של זיקוקים מסוג שקט יחסית כדוגמת "זנב השביט" הנורה אל השמים עם שובל של ניצוצות לפני שהוא דועך, או "הדגים המעופפים" המייצרים גצים זעירים המתפזרים אחרי פיצוץ שקט.
• קיצור פרק הזמן של כל מטח זיקוקים ויש אף לשקול לבטל את מופע הזיקוקים בכלל.
• הודעה מראש לתושבים הן על זמני צפירות יום הזיכרון, מטס חיל האוויר, המופעים וירי הזיקוקים, והן על מיקום מוקד ירי הזיקוקים, וככל הניתן על רדיוס הרעש הצפוי (רצוי לקבל מידע גם מרשויות סמוכות).
6 צפייה בגלריה
חתול מפוחד
חתול מפוחד
(צילום: Shutterstock)
• הקפדה על עמידה בזמנים המוגדרים מראש לירי הזיקוקים, על מנת לצמצם את החרדה בקרב אנשים הרגישים לרעשים אלה. יש להדגיש בפני מפעילי המופעים את חשיבות העמידה בלוחות הזמנים.
• הפעלת מוקד חירום עירוני לריכוז תלונות על כלבים שנפגעו/ברחו/אבדו.