בעקבות מזג האוויר הסוער בשבוע שעבר, זורמים כמויות גדולות של שפכים וביוב לשמורת הטבע נחל פרת. העבודות לתיקון התקלה נתקלו בקשיים, בשל שפיכת פסולת באופן בלתי חוקי במזרח ירושלים.


קמ"ט שמורות טבע וקמ"ט איכות הסביבה במנהל האזרחי, שגילו את הזיהום, פועלים בימים האחרונים בשיתוף פעולה עם מנהלת התיאום והקישור עוטף ירושלים וחברת המים גיחון במטרה לטפל בנושא באופן מיידי.
ראש המנהל האזרחי, תת-אלוף פארס עטילה, קיים התייעצות עם כלל הגורמים הרלוונטיים, שבה דנו בדרכים נוספות למגר את הזיהום במהירות ולשקם את השמורה. הם רתמו את מנכ״ל חברת גיחון לנושא.
2 צפייה בגלריה
הזיהום בנחל פרת
הזיהום בנחל פרת
הזיהום בנחל פרת
(צילום: דוברות מתפ"ש)
בנוסף לכך, פנה קמ"ט איכות הסביבה במנהל האזרחי, בני אלבז, לחברת המים גיחון לתקן את השבר, אשר אורכו כ-60 מטרים. תיקונו של השבר, שכבר החל, ימנע את המשך זרימת הביוב לשמורת הטבע נחל פרת, ובכך תמנע המשך הפגיעה באיכות הסביבה.
קמ"ט שמורות טבע במנהל האזרחי, גיא כהן, מסר: מדובר באירוע שפוגע בשמורת הטבע ומזהם את מי הנחל. הזיהום גורם לפגיעה משמעותית בחי ובצומח, וכמו כן, לא מתאפשרת כניסת מטיילים למים. יידרשו זמן ומאמצים רבים על מנת לשקם את השמורה ומי הנחל מהביוב הרב ששזרם. המנהל האזרחי יעשה את מירב המאמצים תוך שימוש בכלל הכלים העומדים לרשותו על מנת להפסיק לאלתר את הזיהום, ולשקם את השמורה במהרה".
2 צפייה בגלריה
תיקון קו הביוב על ידי חברת גיחון
תיקון קו הביוב על ידי חברת גיחון
תיקון קו הביוב על ידי חברת גיחון
מחברת הגיחון נמסר: "בשל שפיכה לא חוקית של כמויות גדולות של פסולת ועפר בניה על תוואי קו הביוב הראשי בצפון מזרח העיר, שעובר ליד כפר ענאתא, כל תאי הביוב חסומים ונדרש לגלות אותם כדי לטפל בנושא. לזה יש להוסיף כי לנקודה זו מתחבר אל הקו של הגיחון - קו הביוב של הישוב אדם שנפגע וגם הוא גולש. צוותי הגיחון עובדים בתוך תנאים קשים ומגלים את תאי הביוב בתוך העפר והפסולת שנשפכו באופן לא חוקי ומטפלים בבעיה מתוך כוונה להשלים את העבודה בימים הקרובים".
במועצת יש״ע, שהכינו תוכנית יחד עם איגודי ערים לסביבה בשומרון ויהודה, לטיפול במפגעים - התייחסו לסגירת הנחל: "זיהום נחל פרת הוא לצערנו לא הפתעה גדולה. המתקן שאמור לתחזק את השפכים לא מטופל כראוי, ואין אכיפה לפסולת ולביוב. נחל פרת הוא דוגמה מייצגת לבעיות איכות הסביבה בכל יהודה ושומרון. רוב השפכים הפלסטינים לא מטופלים כיום, והנחלים המזוהמים זורמים מיו״ש לכל הארץ. התוכנית שכתבנו יחד אם איגודי ערים לסביבה בשומרון ויהודה יכולה להוביל לפתרון בעיות הזיהום שסובלים ממנו כבר שנים רבות התושבים הערבים והיהודים".