ארגוני הסביבה הגישו היום (ב') בקשה למחוק על הסף את העתירה, שהגישה קצא"א נגד המשרד להגנת הסביבה. בעתירה של קצא"א, שהוגשה בחודש שעבר, ביקשו בחברה לבטל את החלטת המשרד שלא לדון בעדכון תוכנית החירום של החברה. העתירה הוגשה על רקע מדיניות "אפס תוספת סיכון" שהנהיגה השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג, בין היתר בנוגע להגדלת נפח הפעילות במפרץ אילת, בעקבות הסכם מד-רד עם איחוד האמירויות. מדיניות השרה למעשה מונעת מקצא"א להגדיל משמעותית את היקף שינוע הנפט בין אילת לאשקלון ובפועל מסכלת את ההסכם.
2 צפייה בגלריה
הפגנה מול מסוף קצא"א באילת
הפגנה מול מסוף קצא"א באילת
הפגנה מול מסוף קצא"א באילת
(צילום: החברה להגנת הטבע)
העותרים - החברה להגנת הטבע, אדם טבע ודין וצלול - ביקשו למחוק את העתירה של קצא"א על הסף בשל פגמים שנפלו בעתירה, ולחלופין לצרף אותם כמשיבים לעתירה, על מנת שיוכלו להציג בפני בית המשפט את מלוא התמונה ביחס לסיכוני העסקה וביחס להתנהלותה של קצא"א לאורך השנים.
ארגוני הסביבה טוענים כי קצא"א מנסה להסתיר מבית המשפט את משמעות ההחלטה שניתנה בבג"ץ בחודש דצמבר האחרון, ולטשטש את העובדה שמדיניות המשרד להגנת הסביבה לאפס תוספת סיכון במפרץ אילת אומצה במסגרת פסק הדין כמדיניות הממשלה כולה. עוד נטען כי קצא"א מסתירה מידע מהותי מבית המשפט בדבר השלכות העסקה, תוך התעלמות מוחלטת מהשפעותיו המסוכנות על הביטחון הלאומי, התיירות, הכלכלה, הבריאות והסביבה בישראל.
"העובדה שהמדינה אימצה את מדיניות המשרד להגנת הסביבה...", נכתב בבקשה, "מהווה הישג משמעותי באחד המאבקים הסביבתיים הגדולים של השנים האחרונות, שבו לקחו חלק עשרות ארגוני סביבה וחברה אזרחית, ראשי הערים של אילת ואשקלון, חברי כנסת נחושים, מדענים ומומחים מהארץ ומהעולם, תושבים ופעילי סביבה מכל הארץ". עוד הוסיפו כי "העתירה הנוכחית היא עוד נקודת שיא בחוסר תום הלב וחוסר ניקיון הכפיים שבו פעולת קצא"א לאורך השנים".
2 צפייה בגלריה
מיצג נגד קצא"א באשקלון
מיצג נגד קצא"א באשקלון
מיצג נגד קצא"א באשקלון
(צילום: דורון גזית)
הארגונים טענו כי קצא"א מודעת לכך שהם מייצגים את הציבור, שמבקש למנוע את הסיכון של דליפת נפט וזיהום, וכי הם מייצגים את הקול הציבורי כנגד כל הסיכונים שההסכם הזה מהווה. במכתב פומבי שנחתם על ידי 284 מדענים מישראל והעולם נטען כי פעילותה המתוכננת של קצ"א חושפת את כל מפרץ אילת-עקבה ואת חופי סיני ושוניות האלמוגים שבהם לסכנה אדירה שמקורה בדליפה, תקלה או חבלה מכוונת, "שבאזורנו הן עניין של זמן".
מקואליציית הארגונים נגד עסקת הנפט של קצא"א נמסר: לצערנו, קצא"א בוחרת להתעלם לחלוטין מפסק הדין של בית המשפט העליון ומנסה כעת לעקוף אותו באמצעות עתירה חדשה לבית המשפט המחוזי. אנו נמשיך להיאבק ולחזק את המשרד להגנת הסביבה בעמידתו הנחושה כנגד העסקה, על מנת להבטיח את שלומם של מפרץ אילת וחופי הים התיכון, על כל ערכי הטבע החשובים שבהם". יש לציין כי הסיכויים לקבלת הבקשה למחיקה על הסף הם קלושים, שכן ארגוני הסביבה אינם צד להליך המשפטי. עוד ביקשו הארגונים לחייב את קצא"א בהוצאות משפט ושכר טרחת דין גבוה בגין עצם הצורך בהגשת הבקשה.